2012年01月 アーカイブ

2012年01月12日

Application of subconscious II

Application of subconscious II

ボクの個人的な潜在意識に刷り込まれた音楽といえば、まずヴェルヴェット・アンダーグラウンドのポップアートであり、そこから70年代のドイツの実験的ロックおよび電子音楽に流れていった。彼らも言ってたが、クラウトロックと呼ばれるドイツの実験音楽は、なによりも第二次世界大戦における古いナチ党の残虐行為や罪の幻滅によって抑えられて成長した世代に、文化的に「無」からの種子を与えた結果生まれたものと言えるだろう。ファウスト、Neu!、クラスタおよびアモンDuul IIなどなど「ドイツのロックおよび実験的電子音楽の最初のシードはパリ ( プラハ ) の学生および労働者として1968年に植えられました、1967年、バーダー=マインホーフ・テロリスト集団および爆撃の構成へのベルリンのコミューン1、革命的な軍隊(RAF)の誘拐および殺害において集
CRANIOCLAST / KOLIK-SAN-ART ( LOQ 6 )
合的な/協同、捜し出された若いドイツ人・・。メキシコ、そして世界の至る所で、主流社会、ベトナムの戦争、帝国主義およびブルジョアの値に対して実証された・・。カウンター・カルチャー、ドラッグ体験および社会変動の誕生は音楽界を拡張し、特にドイツは、これらの世界的な学生および労働者反乱、および戦争の罪を取り除く生成の望みによって燃料を供給され
たそれ自身の文化革命を経験した ( FACT/ Elektronische Musik : Experimental German Rock & Electronic Music 1972-1983. ) と言われているが、考えてみれば、70年代という時代は、ボクにとっても青春歌手というレッテルを貼られた芸能界に造反して、自分の音楽を探し求めていた時代と符号している。いまどきの若者の若さが主流社会へ背を向け、自分の未知を探すなんてありえないことだが、確かにそうだったのだ。急進的なアヴァンギャルド作曲家カールハインツ・シュトックハウゼン、コンセプチュアル・アーティスト、ジョーゼフ・ボイスの芸術などなど、反メロディ、反リズムの実験的エレクトリック&エレクトロニックへのボクの思いは、あの頃頭脳と身体のなかに深く刻印されてしまったのだ。だからなのか、3.11や放射線汚染などの未来へのテーゼやパトスを突きつけられているというのに、すべてのノルマから逃げ、大衆のなかに紛れ込み無記・無方向のぬるま湯のような日々を送っている現在の若者よりも、平田信と斉藤明美 ( 彼女を容疑者と呼ぶな ! ) の生き方と愛にシンパシーを感じるのかも。
さて今年の正月は、新年明けましておめでとうございますなんて、どう考えても言えなかった。こんなこと初めてのことだが、除夜の鐘を聞いても静粛な気持ちにもなれなかった。それはきっと3.11で始まったアポカリプティックな暗い時代がまだ明けた訳ではなく、今年もおそらく深い闇に閉ざされた日々がまだまだ続くからだろう。三が日が過ぎた夜から、去年の秋、引っ越しの時に山積みされそのままになっていた段ボール箱のなかのレコードを1枚々チェックしながら整理し始めたのだが、今日やっと2部屋天井まで山積みされたなかの1/6ほどを掌握し整理し終わったところ。それにしても80年代中期までのロックの文脈は簡単に選別し整理できるのだが、90年代のクラブ系12インチとなると、その情報量と駄作の多さにうんざりしてしまう。よくもまあ、こんな無駄なものに金を使っていたなとあきれるゴミのような作品はすべて売り払うことにした。それでも最近raster-notonからRedsuperstructureという作品をリリースしていたRobert Lippokが96年にIndigoからピクチャーレコードで発表していた「 To Rococo Rot 」や、94年にOval ( Markus Popp ) がmille plateauxからリリースしていた「 Systemisch 」などのお宝をみつけると疲れもどこかに吹き飛んでしまうほどレコード掘りしているのが楽しくなってくる。そのなかの11/11に紹介したApplication of subconsciousに続くこのいまの時代を読み解くに不可欠なインダストリアル系とポストパンク、オルタナ系の作品を数枚紹介しておきます。

CRANIOCLAST / KOLIK-SAN-ART ( LOQ 6 )
A1. The Birds Brought Water In Their Beaks Into The Temples ( percussion – Chi Moja )
A2. Against Nature
A3. Did A Carpenter Make Her? No, No A Photographer In Sheffield ( bombart performer – Satanic Organist Hans Magnus, The Percussion – Chi Moja )
A4. Catch A Fading Polaroid And Put It
In Your Pocket
A5. Chambre Des Cauchemars Monsieur Zann's Final Chamber Transformation He Left Behind Black Blood On My Ear
B1. Les Voix Emurants Parlent Dans Les Débris De Tiffauges ( voice – Kerstin & Fabian, percussion – Olivié )
B2. Ray Treatment ( guitar – Ace Bee Coolberg Lute, organ – The Satanic Organist Hans Magnus )
B3. De/Camuflage
B4. The Madonna Lost Her Face In The Acid Bath Les Chants De "Trois Frères" ( flute, voice – Ave Maria )
B5. Strategies Of Truth
performed by Sankt Klario, Soltan Karik
photography by Chi Moja
court dance phptography by Olle
*includes 10-page collage booklet with lyrics, texts and info
made in Germany
PRINCIPE LOGIQUE 1986

Cranioclast
Cranioclastはドイツ、ハーゲン ( Hagen ) からのデュオ。自身のレーベルCoCも設立している。1980年代の終わりに非常に典型的な「儀式」感覚を備えたインダストリアル・ミュージックを展開していて、その音楽はメタルパーカッションなどが多用されたダークアンビエントとインダストリアル神秘主義。Cranioclastではカセットテープ ‘Cris Con Tala’など80年代中期から2003年までに15ほどの作品を残している。因みにcranioclastとは、砕頭器と訳され強いピンセットと同種の外科用器具で、過去には胎児の頭脳を砕き、抽出するために使用されていた

Cranioclast - Ray Treatment

Cranioclast - Catch A Fading Polaroid And Put It In Your Pocket
http://youtu.be/JnCAomp1QU4

Cranioclast - Against Nature
http://youtu.be/fhIFWHLAYE4

Cranioclast
Profile:
Cranioclast is a duo from Hagen, Germany which produce various artistic endeavors, most commonly music. Usually those two identify themselves as Soltan Karik and Sankt Klario. They have their own label called CoC and were working with a number of like-minded bands, including Kallabris, Fetisch Park and A.B.G.S..
Members: Sankt Klario, Soltan Karik



CRANIOCLAST / CRIS CON TALA ( ADN TAPES 23 )
A1. Somnii Palus
B1. Vanorum Mare
produced by Sankt Klario & Soltan Karik
11×7 photos were selected for different covers
this tape is limited to 777
origin-CRANIOCLAST / codesign 14 / size 89mm×127mm / original photos / 05/87
ADN TAPES p.zza segrino 6/A
230159 Milano / Italy
casette
made in Italy
ADN 1987

CORE / CHANTS OF RACE & EMPTINESS ( CoC 02 )
Formation
A1. Being There
A2. Falling
A3. In Burning Water
A4. Meander
A5. Motionless
A6. In All Directions
Procession
B1. The Waves Overhead
B2. At The End Of The Concrete
B3. A Screw Turns Into A Scream
Beteiligte/contributors - Bela ( stimme ), Pia ( gesange, gerausche ), Sankt Klario ( gesange, gerausche ), Chi Moja ( gesange, gerausche ), CORE ( texte, photos ), Mr Coitra and his Clan ( produktion )
*packaged in two double-sided 12" x 24" covers held together by horizontal and vertical bands. Includes additional 12" square insert with English translations of texts.
thanks to: Bärbel, Christine, Tillmann and particularly Soltan Karik and Sankt Klario
Members: Chi Moja, Sankt Klario,
made in Germany
CoC 1988

Core - At The End Of The Concrete

Core - The Waves Overhead
http://youtu.be/VRIgDRXOWA0

Core - Meander
http://youtu.be/PpN7YrD2RPk

ZOVIET-FRANCE / GRIS ( nml8505 )
A1. Moresca
A2. Luft
A3. Shekinah
B. Gris
composed and produced by Ben Ponton, Paolo Di Paolo, Robin Storey
**The sleeve is constructed from a painted section of asphalt roofing material.
A printed strip of paper is wrapped
around the sleeve.
Packaged with a 10"x20" single sided printed folded insert.
There was a subscribers edition (limited to 50 (?)), which came with an unnumbered screen printing (45x63), an unsigned painting (acryl on cardboard, 38x50) and an unnumbered woodcut (28x36).
There have been at least two editions of this release
made in Germany
NO MANS LAND 1985

Zoviet-France
1980年設立の、北東イングランド、ニューカッスル/アポンタイン出身のZoviet Franceは、なによりも粗い麻布、タール紙、工業用ゴム、およびアルミホイルのような材料を使用した美術品のようなパッケージングのジャケットアートに魅了されていた。彼らの音響は、ラジオ放送や玩具、フィールドレコーディングによるミュージックコンクレートとトライバルミュージック ( 民族音楽 ) +インダストリアル・ミュージックとダークアンビエント・ミュージックのミックスされたものだが、そこにはノイズのような垂れ流し即興性はなく、緻密に計算され尽くした構造を持った音響工作技術がみられた。

:Zoviet-France: - Gris

:Zoviet-France: - Moresca / Luft / Shekinah
http://youtu.be/wLvItKpQDL4

Zoviet France
Profile:
Zoviet France is an idiosyncratic collective of anonymous postindustrialists, dronologists, and pseudo-ethnomusicologists. Their investigations have taken them into fictional cultures where nothing is easily located and reality often slips into the hypnagogic. Having secluded themselves in Newcastle, England since their inception in 1980, Zoviet France have developed a radical relationship with the cheap technologies of old-fashioned tape recorders, homemade acoustic instruments, primitive looping and sampling devices, and basic dub trickery. From these machines, the collective has crafted a distinctly unique vocabulary of postindustrial sonic hypnosis. Just as Zoviet France's sound was alchemic reconfigurations of inexpensive technologies, their vinyl packaging literally covered their sounds with aluminum, roofing shingles and porcelain.
Members:
Lisa Hale (1980-1981)
Robin Storey (1980-1992)
Peter Jensen (1980-1984)
Ben Ponton (1980-present)
Paolo di Paolo (1984-1986)
Mark Spybey (1987-1989)
Andy Eardley (1990-1995)
Mark Warren (1995-present)

Zoviet France - Interview On Dutch Radio
http://nostalgie-de-la-boue.blogspot.com/2010/01/zoviet-france-interview-on-dutch-radio.html

*
Rapoon
Real Name: Robin Storey
Profile: Rapoon is the ethno-ambient solo project of Zoviet France co-founder Robin Storey.
http://www.the-edge.ws/pretentious/rapoon/Rapoon/home.html

Rapoon+WYRM "The Finding Of..."

Robin Storey
Real Name: Robin Storey
Profile: Was born in 1955 in Cumbria, England. While studying fine arts at Sunderland University, he began pursuing a long-held interest in sound manipulation by taking classes in electronic and experimental composition, additionally joining with friends to perform the works of Karlheinz Stockhausen (a key influence, as were the Krautrock bands of the early 1970s). In 1980 Storey formed the pioneering industrial group Zoviet France, remaining a member until 1992; during that year, Storey issued the first Rapoon album, Dream Circle, its entrancing fusion of Indian ragas, African rhythms and experimental textures anticipating the evocative soundscapes of the many releases to follow. Also a noted visual artist, painter and animator, Storey's work was exhibited throughout the world, with two of his pieces on display at the Berlin Museum of Modern Art.

**

MUSLIMGAUZE / HUNTING OUT WITH AN AERIAL EYE ( Limited 1 )
A1. Under The Hand Of Jaruzelski
A2. Ensan Entehari
B. Empty Quarter (PtI)recorded at Twilight Sound studio Manchester
all songs Bryn Jones
limited editions one
Bryn 447 Chorley rd Swinton Manchester
made in UK
LIMITED EDITIONS 1984

Muslimgauze
マンチェスターをベースに活動していたBryn Jonesは、81年、最初のポストインダストリアル・プロジェクトEg Oblique Graph名義でカセットリリースし、その後レバノンのイスラエルの侵攻への応答としてムスリムガーゼへと進化していく。その音楽は彼の主な関心事、イラン、インド、アフガニスタン、リビア、レバノンの政治 ( パレスチナ人とPLOなど ) にインスピレーションの源があり、西洋と東洋の文化の独自のミックスと言えるだろう。またブリンジョーンズは特にCAN、ファウスト、NEUなどのドイツの電子音楽やイギリスでのTG、ワイヤなどのインダストリアルミュージックや、現代美術作家の影響を認めている。70年代後半のパンクとインダストリアル・ミュージックの進化の過程としてのムスリムガーゼのミドルテンポのパーカッションループ&ドラムビートの呪術的音楽と精神は、現在のマンチェスターを拠点にしたモダンラヴ・レコードでのAndy Stott,DemdikeStare、GH、Milesの音楽にみられるインダストリアルなアポカリプティック・サウンドへと継承されているのは間違いない。

Muslimgauze - Druse (album: Betrayal, label: Staalplaat)

Muslimgauze
Real Name: Bryn Jones
Profile: June 17, 1961 - January 14, 1999
"Bryn Jones was not a practicing Muslim and never traveled to the Middle East. His recordings as Muslimgauze, however, qualified him as one of the Western artists most explicitly slanted in favor of the Palestinian liberation movement. Since the Manchester native’s works were instrumental, most of the political statement was inherent in the packaging: witness titles such as Fatah Guerrilla, Return of Black September, Hebron Massacre, Vote Hezbollah, United States of Islam, and The Rape of Palestine. Jones’s output was so idiosyncratic and prolific that he would remix anything he was given to suit his purposes and recorded an album almost every week.
Jones could have been a potentially controversial figure if his releases were available in anything except extremely limited editions—usually less than one thousand copies of each title. Despite their lack of prominence, Jones’s blend of found-sound Middle Eastern and South Asian atmospheres with heavily phased drones and colliding rhythm programs were among the most startling and unique in the noise and electronica underground. The Muslimgauze project ended tragically in 1999 when Jones died suddenly of a rare blood disease. A number of posthumous releases including Lo-Fi India Abuse (partially a collaboration with the dub collective Systemwide) and the 9-disc Box Of Silk And Dogs soon followed." -John Bush for allmusic.com
His discography (96 titles at the time of his death) has nearly doubled since 1999, although this counts reissued titles as well as brand-new titles.

http://www.muslimgauze.org/
http://arabbox.free.fr/almassalives.html

DE FABRIEK / MADE IN SPAIN ( EG 007 )
cara A. 1. Zeche Constantin
2. Zeche Van der Heydts
3. Zeche Unser Fritz
4. Zeche friedricht der GroBe
5. Zeche Hannibal I
cara B. 1. Zeche Hannover 3/4
2. Zeche Pluto
3. Zeche Koniags Grubea
4. Zeche Juliana Herne I
5. Zeche mont Contis
all music and noise composed and performed by De Fabriek
produced by De Fabriek
Grabado Entre 1985/86 at Fab-Studio
remixed at The Temple Studio Nymegen Holland
werkers Van De Fabriek, Marcel Geerts, Klaas Mons, Frans De Waard, Andries Eker, Louise Van Dellen, Peter Van Vliet, Petra Van Gelder, Richard Van
Dellen
pressed at CBS Madris Spain
cover par project Deprogrammatie 87
inlegvel by Frans De Waard
this record is limit ed to 529 copies and all covers are hand made they from one painting of 7 square metre see backside where your copy is located
De Fabriek - Molenweg 90 8012 WN Zwolle Holland
Editado Par - Esplendor Geometricp Discos c/o Andres Noarbe Apartado 14.325 28080 Madrid Espana
made in Spain
DISCOS ESPLENDOR GEOMETRICO 1987

70年代後半にオランダZwolleから表出した、職人の工具や機械を使用して構築される機械的インダストリアル・ミュージック。

De Fabriek - Untitled 06 (or ''zeche hannover'').wmv

De Fabriek - Untitled 02
http://youtu.be/0DZGSwiUWAY

De Fabriek
Profile:
De Fabriek (The Factory) hails from the Dutch City of Zwolle and original founded by Richard van Dellen and Andries D. Eker at the end of the seventies. Now the spil are Richard van Dellen, Louise Manuru van Dellen (his wife) and Simone van Dellen (his daughter). Not considering themselves a regular band (for one thing, they are a label too) they present The Factory as some sort of workmen-union, and the musicians they work with as labourers. Music is created through workman tools and machinery. Throughout years they were recording with the likes of Solenoid , O.R.D.U.C., Technological Aquiver, Brume, Vivenza, Klinik, and Gen Ken Montgomery.

http://www.angelfire.com/biz/defabriek/

http://www.nme.com/nme-video/youtube/id/_Denvya0-EY/search/de-fabriek

***********************************

VARIOUS / COAL HEART FOR EVER ( SUB 33011-16 )
A1. Kaa Antilope – A Tribute To Walter Spiess ( Bells, Flute, Guitar, Noises, Effects – FW, Synthesizer, Tape, Voice [Murmur], Drums, Effects [Echo] – BV )
A2. Pseudo Code – No More Groan... ( Voice – XS, Bass, Electric Guitar, Percussion – GMH, Flute – AN )
A3. Kaa Antilope – Arabesques ( Bass, Electronics [Sequencer], Drums
[Tabour], Vocals – BV, Synthesizer, Performer, Backing Vocals – FW, Vocals, Handclaps – BD )
A4. Pseudo Code – Les Microbes De Dieu ( Guitar – BS, Voice On Tapes – AA
Electric Piano, Percussion– GMH, Cymbal – XS, Synthesizer, Saxophone – AN )
A5. Pseudo Code – Worth Of The North ( Guitar, Drums, Voice – GMH, Voice – XS, Synthesizer, Percussion– AN )
A6. Pseudo Code – The Crook Of Your Heart ( Voice – XS,
Synthesizer + Sound Effects – AN, Electric Piano – GMH )
A7. Waving Ondulata – Mozart's Love Letter ( Voice – SB, Effects – FW, Noises – GMH )
A8. Kaa Antilope – The Break Of Day ( Rythm Box, Synthesizer, Casio Keyboards – FW, Guitar, Ukulele, Vocals – BV, Tape [Laments And Pigmy
Chorus], Trumpet – PD )
A9. Pseudo Code – Works ( Keyboards, Percussion [Loops] – GMH, Voice [Far Away] – XS, Keyboards, Percussion [Electronic] – AN )
B1. Kaa Antilope – Island Girl's Games ( Synthesizer, Guitar, Electronic Drums [Korg Mp7], Effects [Flanger] – FW, Tape [Children], Synthesizer, Keyboards [Casio], Vocals, Tape [Rain On Window] – BV )
B2. Pseudo Code – Simulation ( Guitar, Electric Piano [Pianet], Voice, Percussion – GMH, Synthesizer, Saxophone [Soprano], Electronics – AN )
B3. Kaa Antilope – India (Blood Like Mud) ( Synthesizer, Other [Indian Mood], Electronic Drums [Rythm Box] – FW, Synthesizer, Tabla – BD, Tape, Voice [Screams], Vocals – BV )
B4. Waving Ondulata – Acéphale ( Electronics [Radio Waves Modulator] – FW, Voice – GMH )
B5. Kaa Antilope – Rise Up Helicopter, Like A Bird ( Percussion [Beat], Vocals, Other [Jacks' Mostening] – BV, Synthesizer, Keyboards [Casio], Performer [Chains], Tape – FW )
B6. Kaa Antilope – Les Rameurs ( Vocals, Cymbal, Performer [Rubbing] – BV,
Backing Vocals – BD, Noises [Big Noise, Crush, White Noise], Keyboards [Casio] – FW )
B7. Pseudo Code – No Nothing ( Guitar – GMH, Voice – XS, Effects [Treatments] – AN )
B8. Pseudo Code – The Last Hole ( Keyboards, Flute [Vietnamese], Saxophone [Soprano], Banjo [Tarang], Electronics [Vocoder], Tape [Reptiles'] – AN, Voice [In 2 Different Microphones] – XS, Guitar [Synthesized], Electric Piano [Pianet] – GMH )
B9. Kaa Antilope – Fifty Meters Deep ( Percussion [Crystal], Other [Flux] – BV,
Tape, Effects [Speed Variation], Xylophone, Keyboards [Casio] – FW )
**cover Artwork by Waving Ondulata
****A1 - Early June 1981, from "Some other bivouacs…" EP.
A2 - January 82, from "Europa" LP.
A3 - September 81.
A4 - November 81, from "Europa" LP.
A5 - October 81, from "Europa" LP.
A6 - April 81, from "Potlatch Music Vol. 2" cassette.
A7 - January 83, from "M. le devin" video.
A8 - June 81, from "Some other bivouacs…" EP.
A9 - March 81, from "Potlatch Music Vol. 2" cassette.
B1 - January 82.
B2 - June 81, from "Europa" LP.
B3 - June 81, from "Some other bivouacs…" EP.
B4 - April 82, "Acéphale" performance, Arnhem Holland.
B5 - February 82.
B6 - X-mas time 81.
B7 - June 81, live recording at Ancienne Belgique.
B8 - December 81, from "Europa" LP.
B9 - March 81.
Selection & pre-mix as La Sonorité Phenomenae, Brussels, October 1987.
Mix & post-mix at The Cave Studio, Nivelles, May 1988.
Distribution: Pias.
Production Text Design: Sub Rosa.
made in Belgium
SUB ROSA 1988

Kaa Antilope - Rise Up Rise Up helicopter

Pseudo Code - The Last Hole

WOLFGANG MULLER / BAT - AUS DER SCHULE DER TODLICHE DORIS ( DORIS 009/EFA 15379-08 )
A1. Zweifarbfledermaus
A2. Langflügelfledermaus
A3. Abendseglerin
A4. Graues Langohr
B1. Abendsegler (Kolonie)
B2. Abendsegler (Ortungslaute)
B3. Auch Abendsegler
B4. Braunes Langohr
produced by Wolfgang Muller
narrator - Carola Regnier
engineered by Bernhard Steudel
recorded by Jürgen Klawitter
back cover photography - Gundula Schmitz
made in Germany
DIE TODLICHE DORIS SCHALLPLATTEN 1989

Wolfgang Müller
Profile: German artist, author and musician, *1957. Lives in Berlin and Reykjavik.
http://www.wolfgangmueller.net/

NURSE WITH WOUND / THE SYLVIE AND BABS HIGH-THING COMPANION ( L.A.Y.L.A.H. ANTIRECORDS LAY 15 )
A. You Walrus Hurt The One You Love
B. Great Balls Of Fur
*Featuring – Andrew Cox, Barry McCarus, Brian Williams, Chris Furse, Christine Glover, Darren Kingaby, David Elliott, David Jackman, David Kenny, David Tibet, Diana Rogerson, Dorothea Bendik, Edward Ka-Spel,
Fiona Anne Burr, Flora McCrindell, Geoff Cox, Glenn Michael Wallis, Graeme Revell, Hapunkt Fix, Iva Morgan, J.G. Thirlwell, John Balance, John Fothergill, John Murphy, John Orr, Jonathan Stone, Karl Blake, Laura Calland, Lisa Donnan, Marc Monin, Margaret Evers, Marlene, Mary Dowd, Nikki, Paul Donnan, Paul Hurst, Peter McGee, Ritva Ross, Robbie Sylvester, Robert Haigh, Ross Canon, Sinan Leong, Stephen Holmes, Steven Stapleton, Tathata Wallis, Tracy Roberts, Trevor Reidy, Wilf Harris, William Bennett
***There were two pressings of this, one was Direct Metal Mastered, the other was not. The Metal Master version is slightly different, and is indicated by the DMM logo on the top left corner of the rear sleeve
made in Belgium
L.A.Y.L.A.H. ANTIRECORDS 1985

乞食オペラ、と呼ぶに相応しい既存のレコードを使った継ぎ接ぎだらけのコラージュ。こうした音楽を真剣に聴くバカもいるが、こうした音楽の愉しみはその創造のテクニックとコンセプトだけだ。ブロードウェー・ミュージカルからの音の任意の相互切断、機械、そして音声の事故、録音時のスタジオにあった人たちの冗談礼儀、ささやき「'まあ?」・・。ボクは一度針を落としただけで,その後一度も手に触れたことも無く棚にしまったまま。こうした作品もあリ?なのだ。サンプリングの、カット・アップ精神異常者たちの群れるクラブミュージック時代の先駆け。

Nurse With Wound - You Walrus Hurt the One You Love (1/2)

**ChakatAssassin2 2011/04/10
From Nurse With Wound's 1985 album "The Sylvie and Babs Hi-Fi Companion".
It's funny how Nurse With Wound isn't mentioned one time on the cover/ album artwork. You could buy this expecting something totally different, but even saying that, it is pretty different from all of their other stuff, no?
This track has an alternative name of "The Sylvie and Babs Hi-Fi Companion", same as it's album. Why, I have no idea, because the second (and only other) track on this album has that as an alternative name too

THIS HEAT / LIVE IN KREFELD ( EFA 8507-90 )
A1. Paperhats
A2. The Fall Of Saigon
A3. Testcard
A4. S.p.q.r.
A5. Makeshift Swahili
B1. Unreleased Title
B2. Music Like Escaping Gas
B3. A New Kind Of Water
B4. Twilight Furniture
B5. Health And Efficiency
Charles Bullen - git,viol,voc,tapes
Charles Hayward - perc,keyb, voc,tapes
Gareth Williams - keyb,git,voc,bg,tapes
live at Krefeld 1980
rec. by Rudi Frings
IndepenDance - Heilbronner Weg 10 D-2800 Bremen
made in Germany
INDEPENDANCE 1986

'81年6月29日、ロンドン郊外のブリクストンのコールド・ストレイジのスタジオの屋上で、ディスヒートのインタヴューを行ったときに、ニッポン人の体験した広島/長崎における被爆のことを、ニッポン人はなぜ恥ずかしそうに隠そうとするのかと、しきりにボクに聞いていた。あれから30年、そして再びチェルノブイリ事故を上回る福島第一原発事故による放射線汚染。一月現在相も変わらず放射線量の異常なまでの高さがやむこともない。セシウムと心不全の機序、放射能被曝によるガン白血病、、奇形児などなど、3.11の後遺症があらわれるのは、きっとこれからなんだ。

This Heat - 24 Track Loop

This Heat - The Fall of Saigon
http://youtu.be/85tq95dhySU
*BaronessSapphire 2010/06/01
Album: This Heat [1978] ////
We ate Soda, the embassy cat,
Poor Soda's coda, no more da Capo
She's decapitated
Running 'round the room,
half-baked, the other part is bacon,
and still sizzling in the frying pan,
We ate the TV,
We ate the armchair,
We ate the telephone,
We ate the cellophane,
My God how we got so far, only to reach so low...
The Russians saved the janitor...
Soda was a little tough to eat,
No wonder she was hard meat
Out on the roof with the feline goose...
But Soda had a heart of gold,
The ambassador`s wife had the liver,
"Please deliver us from evil" she cried,
"I know all about cats and their heavy vibes..."
She was very hip, ambassador's wife...

VARIOUS / BAD ALCHEMY ( Nr 5 )
A1. Rick Potts / Joseph Hammer – Absinthe ( Performer – Rick Potts, Engineer – Joseph Hammer )
A2. The Motor Totemist Guild – The Barbie Variations Movement Three: G.I. Joe; The Singles Bar; Skipper's Fling ( Bass Clarinet, Clarinet – Lynn Johnston, Cello – Becky Heninger, Vibraphone, Bass [Guitar], Viola [Bass], Piano, Organ [Farfisa] – James Grigsby, Drums – Nigel Bladen, Voice [Barbie] – Trelaine
Lewis, Voice, Piano, Violin, Percussion – Eric Strauss )
A3. S.B.O.T.H.I. / P16.D4 – 85/86/83 3:05
A4. Biota – Fakeloo ( Composed, + Producer – Carol Heineman, Mark Piersel, Randy Yeates, Steve Scholbe, Tom Katsimpalis, William Sharp )
A5. Proof Of Utah – Assorted Music For Holy Cows
A6. The Deep Freeze Mice – The Disappearence Of The Guard Dog
A7. Günter Müller – Auf-Takt ( Percussion, Electronics – Günter Müller )
B1. Marina Lapalm – Colette ( Voice – Marina Lapalm, Accordion – Guy Klucevsek )
B2. Rimarimba – Tallis Sleeps
B3. Lars Rudolph / Guy De Bievre – Untitled
B4. Mixed Band Philanthropist – After Having Known Nietzsche And Sworn By Their Mistresses
B5. Semantics – Encore ( Bass Clarinet – Ned Rothenberg, Guitar – Elliott Sharp,
Drums – Samm Bennett )
**Comes with 52-paged magazine with articles on The Deep Freeze Mice, Sex On Sunday, P16.D4, New York, California Outside Music a.o.
Track A1 from the cassette "Dinosaurs With Horns" on Solid Eye.
Track A6 recorded live in Biel, Switzerland, 20th Nov. 1985.
Track B1 from a performance in New York City 1985.
Track B3 recorded 22/07/85, mixed 04/03/86.
Track B5 recorded live at Batschkapp, Frankfurt
made in Germany
BAD ALCHEMY 1986

P16.D4 + S B O T H I - My Last Words Will Be

**br4in777 2011/09/10
P16.D4 & Swimming Behavior Of The Human Infant - Nichts Niemand Nirgends Nie!
Selektion, 1986

MOTOR TOTEMIST GUILD performs SET OF CRAYONS
http://youtu.be/mkjb0wdg44k

Biota - More Silence & Coat

**hyperprogressive 2010/01/18
Two songs together here.
Biota - (1995) Object Holder
- 18 - More Silence 4:02
- 19 - Coat 1:58 (starts @4:02,

ここにアップしている作品はすべて80年代中期のもの。あの頃ボクはすべての人間関係を断ち西宮/愛宕山の2階建て一軒屋で、ロック的なるものへの決別/総括の意味をこめて「 ego 」という雑誌をたったひとりで編集していた。季刊誌という形で確か8冊ほどの雑誌を発行したが、その売り上げは散々たるものだった。その頃聴いていたレコードがこれらだ。当時恐らくこうしたレコードの売り上げも全国で10数枚売れていたか、いなかったかという状況だっただろう。それほど若者たちの音楽離れの著しい時代だった ( なんとまあ、いまの状況と似ていることか ) 。きっとボクのこころのなかはロックファンへの絶望的なまでの憎悪でいっぱいだったのだろう。ところで目には見えない音楽を、デジタルデータとしてダウンロードし取り込み聴くことなどしたくない。目には見えないからこそリアルな触覚としてのレコードやCDがボクには必要なのだ。ボクにとってのレコードやCDは音楽に触りたいという強い欲求なんだ。2012年、最先端音楽のモダーンラヴ・レコードでのAndy Stott、Demdike Stare、Miles、ブラッケスト・エヴァー・ブラック・レコードのRaime、Young Huntingなどと、あの忌まわしい時代の音楽とが再び結び付くなんて。いいかげんにしろよ。奇妙な因縁だな。またオレにやらせるのかい。だけど同じ轍は決して踏まない。

2012年01月17日

new electronica 1995

OBJETS D'ART
nu electronica 1995

90年代中期のクラブカルチャー、そのなかでもエレクトロニックの流れはデトロイトテクノがその存在感を強烈なまでに顕示しながら、そのサブでは90年代初期のワープレコードでのブリープテクノ、B12やブラックドッグなどのインテリジェンステクノなどが突然変異して表出していた頃で、それとトリップホップ、アブストラクト、ビート、ドラムンベースの流れが並行してクラブフロアを占領していた。このニューエレクトロニカは、ちょうどインテリジェンステクノの潮流に重なるようにして93年に表出してきたレーベルで、30数枚ほどの作品を輩出して 98年に消滅した。98年にもなるとクラブはnu jazzや
VARIOUS / OBJETS D'ART ( elec 09lp )
フューチャージャズなどのジャズ的なるものへの変容を見せ、エレクトロニックなクラブミュージックは一時衰退してしまったが、90年代中期のIDMは、個人的にはドラムンベースなどよりもっと思い入れの深い音楽で、このニューエレクトロニカを,今聴き直せばそのスタイルやフォルムに現在のraster-notonなどの尖端のエレクトロニカの原型がすでに構築されている。情報過多で誰もが90年代以後のクラブミュー
ジックの文脈を見失ってしまったが、特に90年代中期のエレクトロニックミュージックの運動を再び検証しなければならないように思える。その意味をこめて今回はニューエレクトロニカレーベルをブリコラージュしようと考えています。去年、風営法にもとづく取り締まりが強化されて深夜1時以降のダンス禁止という状況が浸透してしまったが、個人的には時代遅れの風営法そのものには批判的ではあるが、それをクラブカルチャーと重ねて語っているこ
とには,少なからず疑問を持っている。そもそもこのニッポンにクラブカルチャーなんてあるのか?、と思うのだ。ディスコ文化はあっても、クラブカルチャーは、ね。90年代以後、club m2、club cafe blue、そしてnu thingsという箱を立ち上げ20年間つぶさにニッポンのクラブ事情を見て来たが、ここで取り上げたエレクトロニカやデトロイトテクノなどリアルタイムに流れていた店などみたことないよ。だから95年のクラブ空間を是非この機会に疑似体験してもらいたいと、思っています。今年はクラブの文脈のアーカイヴも要望があれば展開したいと考えています。Objets d'artとは「 ob・jet d'art /bed|bded/( ob・jets d'art /〜/) (小)美術品; 骨董(こつとう)品.フランス語 ‘object of art ' 」の意で、ロックであれクラブ系であれ、レコードを美術品としての価値ある作品ととらえ、すべてそうしたヴィジョンで再解釈し見つめ直していきたいと考えています。

OBJETS D'ART - nu electronica 1995
27 ( fri ) 01 2012
open pm18.30- close pm23.30
1500yen inc. one drink
at nu things JAJOUKA
bricoleur:AGI Yuzuru ( 阿木 譲 )

New Electronica
Profile: UK electronic music label which released several compilations showcasing the best of techno from around the world, often licensing material from other labels such as Applied Rhythmic Technology (ART) and Eevo Lute Muzique but also releasing many original works. Now defunct.
Parent Label:Beechwood Music

http://www.discogs.com/label/New+Electronica

VARIOUS / OBJETS D'ART ( elec 09lp )
Art 1
A1. Balil – Nort Route (Remix)
written and produced by Black Dog Productions
A2. Atypic – Blah
written and produced by Black Dog Productions
B1. Future/Past – Clinically Inclined (Remix)
written and produced by Kirk
Degiorgio
B2. As One – Amalia
written and produced by Kirk Degiorgio
Art 2.1
C1. Future/Past – Nebula Variations
written and produced by Kirk Degiorgio
C2. Cmetric – Debris
written and produced by Red Cell
D1. Balil – The Whirling Of Spirits
written and produced by Black Dog Productions
D2. As One – Isatai
written and produced by Kirk Degiorgio
Art 2.2
E1. Future/Past – Try 2004 Funk
written and produced by Kirk Degiorgio
E2. Neuro Politique – Artemis
written and produced by Matt Cogger
F1. Esoterik – Pursuit
wriiten and produced by Kirk Degiorgio
F2. Balil – Choke And Fly
written and produced by Black Dog Productions
Art 3
G1. Psyche – Neurotic Behaviour
written and produced by Carl Craig
G2. Psyche – How The West Was Won
written and produced by Carl Craig
H1. B.F.C. – Chicken Noodle Soup
written and produced by Carl Craig
H2. B.F.C. – Sleep
written and produced by Carl Craig
**gatefold cover. limited to 1000 copies.
Includes "ART 1", "ART 2.1", "ART 2.2" and "ART 3" originally released on Applied Rhythmic Technology.
the original masters were used, with additional etchings of the New Electronica catalog# in the run-out grooves
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

"Isatai" by As One

VARIOUS / CHRONOLOGICAL HARMONISATIONS - Vol.1 ( elec 03lp )
A1. Reload – Biosphere (Global Communications Remix)
A2. As One – Amalia
B1. HMC – Science Function
B2. Carl Craig – Dreamland
C1. Psyche – Neurotic Behaviour
C2. Aphex Twin – Delphium
D1. Pure – Eternal Life
D2. It's Thinking – Surviving Desire
compiled by Dave Cawley and Simon Clarke
conceived by Tim Millington
valve photography Robert Clifford
design' - Richard Burridge
made in UK
NEW ELECTRONICA 1993

As One - Amalia
http://youtu.be/flWlThbHQm4

Psyche - Neurotic Behavior 1989
http://youtu.be/Ym7SH8a385s

Aphex Twin - Delphium

VARIOUS / GLOBAL TECHNOLOGICAL INNOVATIONS - Unreleased 1 ( elec 04lp )
A1. Sandoz – Ocean Reflection
produced & written by Rh Kirk ( CABS )
A2. Infinity – Think Quick (Remodel)
produced & written by Juan Atkins ( remodeled by Moritz von Oswald )
B1. 2000 & One – Sensitive Space
produced by 2000 & One / written by Dylan Hermelyn
B2. The Geep - The Geep (Goddess Of My Soul Mix)
C1. Clip Talk – A.M.D.
C2. max 404 – 6AM In Eindhoven
produced & written by E Van Moll
D1. As One – Asa Nisi Masa
produced & written by K Degiorgio
D2. Quadrant – Dytiq
D3. Underground Resistance – A Moment In Time
saxophone – Malcolm Holley
produced by Mad Mike
compiled by Dave Cawley, Simon Clarke
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

Quadrant - Dytiq

MORPH / STORMWATCH ( elec 11lp )
A1. Stormwatch
A2. Juggernaut
B1. Morphing
B2. Planet Sweeper
B3. Aphalon
C1. Morphine
C2. Afro
C3. Our Future
D1. First Born
D2. Horizon
all tracks written and produced by Damon Wild and Dennis Ferrer
published by Beechwood music ltd.
licensed from synewave records-new york
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

Morph - Planet Sweeper

SCANNER / SPORE ( elec 18lp )
A1. Full Fathom
A2. 915.675
A3. 394
B1. Strom
B2. Lacuna
B3. Rf Radiation
C1. Silver
C2. Flyjazz
C3. Pudenda
D1. Naked
D2. At The End Of The Day
D3. Arc
all tracks composed and produced by Robert Rimbaud
Scanner - po box 6127, London se11 4xl
**there's a 3rd record that comes with this album,a
one sided release from Scanner: Flaneur Electronique with catalogue number: ELEC 20T
made in UK
NEW ELECTRONICA 1995

Scanner - Strom
http://youtu.be/JMSnKdSrQv4

Scanner - Naked
http://youtu.be/I4ucToM88yQ

Scanner - 'At the end of the day'

AS ONE / REFLECTIONS ( elec 05lp )
A1. Mihara
A2. Meridian
B1. Orchilla
B2. Shambala
B3. Dance Of The Uighurs
C1. Majik Jar
C2. Star Gaze
C3. Soleil Levant
D1. Lunate
D2. Asa Nisi Masa
D3. Moon Over The Moab
all tracks written and produced by Kirk Degiorgio
mastered by Pauls
artwork by Think Electric
*mastered at Porky's Mastering.
published by Beechwood Music Ltd.
licensed from ART Records.
"Special thanks to the following for their advice, encouragement and assistance in releasing this album :: Tim Millington and the Beechwood, Dave Cawley and all the Fat Cat, Simon Clarke, Richard Burridge @ Think!, David Topp, The Black Dog, Mike & Steve @ B12, steve @ Otherworld, Carl Craig, Derrick May, Stacy Pullen, Kc the Funkaholic, Zaf & Gordon @ Reckless, Sean Pennycook, my family & of course...Amalia.
Eternal thanks to the following artists who over the years have influenced and shaped the As One sound:
Juan Atkins, Aurra, Roy Ayers, Bar Kays, George Benson, Dee Dee Bridgewater, Leroy Burgess, The Burrels, Change, Stanley Clarke, George Clinton, Bootsey Collins, John Coltrane, Norman Connors, Chick Corea, David Crosby, Miles Davis, D. Train, George Duke, Earth, Wind & Fire, Bernard Edwards & Nile Rodgers, Grandmaster Flash, Herbie Hancock, Ron Hardy, Donny Hathaway, Isaac Hayes, Larry Heard, Joe Henderson, Bobby Hutcherson, Leroy Hutson, Weldon Irvine, Jonzun Crew, Jimmy Jam & Terry Lewis, The J.B.S., Quincy Jones, Ryo Kawasaki, Kool & The Gang, Man Parrish, Marshall Jefferson, Yusef Lateef, Larry Levan, Joe R. Lewis, Linda Lewis, Ramsey Lewis, Lil Louis, Edu Lobo, Jon Lucien, Teena Marie, Marley Marl, James Mason, Naoya Matsouka, Pat Metheny, Charlie Mingus, Joni Mitchell, Marcus Mixx & 11am, The Mizells, Giorgio Moroder, Mtume, Idris Muhammad, Prince, Flora Purum & Airto, Minnie Riperton, Rufus & Chaka Khan, Patrice Rushen, Carlos santana, Gil Scott-Heron, Wayne Shorter, Slave, Lonnie Liston Smith, Soulsonic Force, Charles Stepney, Sylvester, Creed Taylor, 3070, Trouble Funk, Virgo, Dexter Wansel, Bobby Womack, Stevie Wonder, Bernie Worrell"
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

As One - Mihara
http://youtu.be/u6y6E7dVPus

As One - Orchilla (Reflected by Elegy)
http://youtu.be/nSyBGeXtbkU

AS ONE / MIHARA ( elec 6t )
A. Mihara
B. Dance Of The Uighurs
all tracks written and produced by Kirk Degiorgio
made in UK
NEW ERECTRONICA 1994

EDGE OF MOTION + PURE / MEMORIES OF THE FUTURE + ALL THAT RISES ( elec 7t )
A. Edge Of Motion – Memories Of The Future
B. Pure – All That Rises
*sampler for the album "100% Pure - The Lowlands" also on New Electronica (elec 08cd & elec 08lp).
Side A plays at 45rpm, side B at 33rpm
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

Edge of Motion - Memories of the Future
http://youtu.be/Z3We3Vzdfd0

Pure - All That Rises
http://youtu.be/vi2YgYJz4fI

MORPH / MORPHING ( elec 10t )
A. Morphing
B1. X - Ex
morphing is taken from the forthcoming stomwatch album on new electronica
made in UK
NEW ELECTRONICA 1994

Morph - Morphing
http://youtu.be/Hj060e--K5s

ULTRAMARINE / A USER'S GUIDE ( elec 36lp )
A1. All Of A Sudden
A2. Surfacing
B1. Sucker 4U
B2. On The Brink
B3. Zombie
C1. By Turns
C2. Ambush
C3. 4U Version
D1. Ghost Routine
D2. What Machines Want
all tracks lovingly crafted by Ultramarine at Survey London
written and produced by Ian Cooper and Paul Hammond
inspirations - Survey, The Goblins, Dawn Of The Dead Soundtrack, Geoge A Romeo, Charles Mingus, Thelonious Monk... William S. Burroughs, Allen Ginsberg, Eric Dolphy, Robert Wyatt, Carl Craig, Autechre, ... Basic Channel, A Certain Ratio, 4 Hero,....
design - Matt Thame at Think 1
made in UK
NEW ERECTRONICA 1998

Ultramarine - Ambush (1998)

Ultramarine - By Turns (A User's Guide, 1998)
http://youtu.be/KgnJbxzquJk

TONY DRAKE / TEXTURE ( electm 30lp )
A1. The Birth Of Love
A2. These Lips Of God
A3. This Is How Much I Love You
A4. Cherish
B1. The Strangest Dream
B2. One
B3. The Haunting
C1. In The Heart Of Angels
C2. Night Descends
C3a. Moisture
C3b. After The Moment
D1. These Memories Fade
D2. Love's Release
D3. Texture
photography - Lisa Spindler, 1996
cd/album artwork concept - Joe Vaughn / Pipe creative
album mastering by Ron Murphy at Sound Enterprises, Wayne MI
cd sequencing by Jeffrey Campo at Soweto Mastering, Harrison Twnsh, MI
Laura Gavoor, Neil Ollivierra, Derrik May, Kent Spencer, Erik Nabce,......
all material was recorded in Detroit amd Mt. Pleasant, Michigan at the Air Mobil
licensed to New Electronica courtesy of Transmat Records
made in UK
NEW ELECTRONICA 1996


2012年01月19日

DEMDIKE STARE / Elemental - Chrysanthe + Violetta

DEMDIKE STARE / Elemental

今年になって初めて購入したのが、このDEMDIKE STAREの " Elemental - Parts 1 & 2 " というのも、我々の不吉な未来世界と2012年の音楽シーンを暗示しているかのようで、不思議な巡り合わせ、縁だ。" Chrysanthe " と " Violetta " の2枚組カラー・ヴァイナルがゲートフォールドのブック形式のスリーヴに収められ、まもなくリリースされるElemental Part Three: RoseとPart fourが12"1&2を分割する折り込みページ・パッケージの内部のスロットに収納されるように作られている。DEMDIKE STAREというプロジェクト名
は、pendleの最も有名な魔女 Elizabeth Southerns ( 別名、Demdike ) に因んで名付けられたそうだが、イギリスでは最近17世紀の小屋(猫の骨格を完備した)「魔女の小屋」が、Pendle hill(ランカシア)のサルオガセモドキ貯水池の近くで発見され、この小屋には猫が小屋の住民を悪魔から保護するために生き埋めにされているともいう。ペンドルの魔女(PENDLE WITCHES)というのは実話で、1612年、ランカスター刑務所(Lancaster prison)で、
10名の囚人男女が妖術法により絞首刑となり、ペンドルの森(Forest of Pendle)にいた17人を魔術によって殺害したといわれている。いまもイギリスの人々は魔女の存在を信じているのだろう。イギリスの美しい Pendle Hill 近くに住む魔女の家族に生まれた主人公 Jennet Diviceという少女の回想物語りとして残っている。やはり全体的にインダストリアルでホラーな映画を思い起こさせるミステリアスなサウンドで構成されている。しかし尖端音楽も、我々の生
活を取り巻く人々のこの底なしの暗さ、ひとの世の儚さも、もう救いようの無いところまで来ているように思わないか。おまけに経済破綻とくれば誰もがこころの底でこの世界の終末を待ち焦がれているかのようだ。ある信憑性のあるTwitterの書き込みによると、都内の火葬場は10日待ちだというし、千葉も同じで、 静かに人が死に始めたという。福島原発の後遺症、放射線汚染まみれなのに、みんな普通に生活しているなんて、なんと恐ろしいことだろう。このニッポンは魔女どころではないんだ。静かな死を徐々に迎える準備をしているかのように、残酷な地獄絵図のなかで生きている。

http://www.pendlewitches.co.uk/demdike/

http://boomkat.com/vinyl/486036-demdike-stare-elemental-part-three-rose


DEMDIKE STARE / Elemental ( LOVE 074 )
Chrysanthe
1-A1. Mephisto's Lament
1-B1. Kommunion
1-B2. Unction
Violetta
2-A1. Mnemosyne
2-B1. In The Wake Of Chronos
2-B2. Violetta

artwork by Andy Votel
layout by Radu Prepeleac
written by Miles Whittaker, Sean Canty
phonographic copyright (p) – Modern Love
copyright (c) – Modern Love
distributed by Boomkat
**Four part vinyl set housed in quadruple book-style gatefold sleeve.
Parts are called "Chrysanthe" & "Violetta", "Rose" & "Iris", and are pressed on correspondingly coloured vinyl (marbled orange, plain purple).
Episode one and two was released the 9th of December 2011.
Episode three and four is due for release early 2012.
Limited to 1000 copies.
"For Oscar"
RPM writing on matrix:
Chrysanthe A: 45RPM / B: 33⅓RPM
Violetta A: 33⅓ & 45RPM / B: 33⅓RPM
made in UK
MODERN LOVE 2012

Demdike Stare - In The Wake Of Chronos

Demdike Stare - Unction
http://youtu.be/HT6bX1IkOUc

Demdike Stare - mephisto's lament
http://youtu.be/Ga0w9w4jYbY

Demdike Stare- Mnemosyne
http://youtu.be/TDBM3Y9E0FQ

イギリスではDemdike Stareの音楽はデトロイト・テクノの反ユートピア的な未来世界への執念から始まった文脈を持ち、腐食および蘇生、喪失および発見、過去および未来 ( 美と醜さ ) などアンビヴァレンツなベクトルを持っていて、現代の魔法の形式を実行していると評されている。古いレコードからサンプルを起こし、それらを新しい形に蘇生させ新しい文脈にあてはめる。イギリスのホラーに結び付くすべての儀式、シェイクスピアの魔女、風刺的ユーモアなど異なるフィールドの素材を横断し結合させ神経質な恐怖を再創造し、現代世界の政治的・社会不安の強い感覚を利用する。彼らは美しいほどシュールで抽象的な存在の恐怖を描き、我々にお前はなぜ生きているのかという問いを突きつけるのだ。Andy Votelのシュールモダンなジャケットアートを含めたDEMDIKE STAREの世界は、暗いというよりも、とても美意識をくすぐられる耽美でモダンな作品だと思っている。ジャケットを手に持つと、その存在感の重さとリアルさは、レコードコレクターのフェティシズムも満足させてくれるしね。音楽的にもインダストリアルからミニマルダブ、ウィッチなど、尖端音楽で起こっているリズムとサウンドがすべて記号化されブリコラージュされているし、Miles WhittakerとSean Cantyのその鋭い感受性にさすがだと思う。音楽を楽しむとは、音楽を聴くことだけではなく、なにか未知の物語り性を与えてくれるものでなきゃ満足しない、もうそんな時代に侵入しているように思える。Carsten Nicolai が2011年のベストアルバムにAndy Stott / We Stay TogetherとThrobbing Gristle / The Second Annual Report Of Throbbing Gristleを挙げていたのには驚いた。インダストリアルやミニマルダブ、グリッチは21世紀のモダンミュージックだと、解る奴には解るんだ。


2012年01月31日

A new art gallery 〝 nu things 〟

70年代音楽から先端音楽まで、
現代音楽からロック、クラブミュージック、エレクトロニックなどなど、
ボクの聴いて来たすべての音楽をもういちどアートとしてとらえ、
音楽から美術、美術から音楽
音楽から映像,映像から音楽
音楽からエレクトロニック、 エレクトロニックから音楽
音楽からファッション、ファッションから音楽へと
知的に反知的に
時には過激にそして静謐に
あるいは快楽的に猥褻に横断し
アーカイヴしていくための、新しい場
3月オープン予定のart gallery 〝 nu things 〟の工事前の写真をアップしておきます。

去年の10月頃から市内を自転車に乗って、新しいコンセプトとコンテンツを持った次の運動をするための場が欲しくて、どれほどの数の物件を探しまわっただろうか。冥王星、天王星、海王星と「時代」と呼ばれるような大きな時間の流れを刻む星々が新しい場所に移動し、いま新しい時代が本格的に始まる2025年頃までの
魚座海王星時代の到来。石井ゆかり氏によると、この時代は、目に見えないもの、精神、無意識、夢、ガス、オイル、ドラッグ、酒、幻想、音楽、映像、芸術、宗教、理想、救済、涙、慈悲、海、香り、ファンタジーなどにスポットがあたると言う。過去の時代遅れのライヴハウスやクラブ空間でもない、この魚座海王星時代に対応する覚醒した意識と、新しい価値観、3.11以後のもうひとつの存在と生き方を実践するための場を、どうしても欲しかったのだ。そしてそこに集まって来るみんなが気持ちよくなり、しあわせになるような場が。






●場についてひとこと
湊町のcafe nu thingsや本町のjaz room nu thingsではあまり前面に出ること無く、裏でこうした場を支えていたのだが、2年前にアメ村に立ち上げたnu things JAJOUKAからは、可能な限り前面に立って場のイメージやコンセプトを作り、ミュージシャンを育てることを目的としたイヴェントそのものをもオーガナイズしてきた。その期間、そこそこ次世代のエレクトロニック系の若いミュージシャンも数人、それなりに育てることも出来たと自負しているが、しかしこうした場をミュージシャンやオーディエンスたちは、単なる箱屋ととらえ、平野クンやボクの仕事の本質を勘違いし見誤っている人間の多いことに、少なからず傷つきもしている ( 普段から不平/不満など何も言わない心優しい平野クンの心胸たるやボク以上だろう ) 。ボクらは常に他の店や他のオーガナイザーが育てたミュージシャンを横取りして、イヴェントを展開することだけは避けようと話し合い、気遣いながら手つかずのミュージシャンを発掘してきたが、しかしそうしたミュージシャンも、自分が活動し育った場をないがしろにし、他店からオファーがあれば転々とその活動の場を拡げていく彼らの、この貞操観念のなさにはあきれているというのが本音だ ( 出る杭打ってでも表向きだけ波風たてない平等主義を装おう彼らならではの 、)。
場とは、物理学においても時空の各点に関連する物理量であり、物理量を持つものの存在が別の場所にある他のものに影響を与えること、あるいはその影響を受けている状態にある空間のことを言うのだが、場を蔑ろにしてミュジシャンやアーティストの活動は決して外に拡張していけないことを、もっと知ってもらいたいものだと思っている。ねえ、いまあるキミの人間関係はどこで知り合い誰に巡り会わせてもらったの? しかし、ミュージシャンやアーティストとして彼らが大きくなってくれることには吝かではないが。
さて、あらためて新しく出直そう。新しいこの場で、新しい存在とまた巡り会うために。

**因みに 〝 麒麟は、東西南北の包囲のうちの中央を守護する動物で、五行では『土』属性をもっていて、聖者が世に出る前触れとしても現れると言われ、食事も枯れた草しか食べず、歩く時に生きた虫などを踏むこともなければ草を踏むこともないように、麒麟は足を地面につけないといわれており、そのためか落とし穴にも罠にも掛かることは無いといわれ、行動は至って計画的で、遊ぶ場所さえも地を選び、その場所を熟知しているという。麒麟の鳴き声は音楽の旋律と一致していて、雄が泣くのを遊聖(ゆうせい)、雌が鳴くのを帰和(きわ)というらしい。そして、春に鳴く事を扶幼(ふよう)、秋に鳴くのを養綏(ようすい)という。 〟新nu thingsは、「聴く」ということをあらためて考えるための場でありたい。音を聴くことによって頭脳のなかで広がっていく抽象的映像、イメージ、音を視ることとか、その時代背景があったからこそ生まれるバックグラウンドミュージック ( 時代意識 ) 、ファッションとか、音の時間軸やアーティストのリアルな存在感のなかで生まれる物語り性とか。あるいは美術や映像、デザイン、フォルムなどのヴィジュアルそのものから聴こえてくる音響などや、リズム ( 振動 ) が身体にもたらすオーガニック機能などなど。新nu thingsのコンセプトのひとつに『ディープリスニング』をまず柱に色々展開していこうかと、考えています。

« 2011年12月 | メイン | 2012年02月 »

About 2012年01月

2012年01月にブログ「talkin' about nu things」に投稿されたすべてのエントリーです。過去のものから新しいものへ順番に並んでいます。

前のアーカイブは2011年12月です。

次のアーカイブは2012年02月です。

他にも多くのエントリーがあります。メインページアーカイブページも見てください。

Powered by
Movable Type 3.35