CAN
HOLGER CZUKAY
KLINGKLANG 4
Deutschland Deutschland über alles
「ジャズ的なるものから」
ジャーマン・エクスペリメンタル・ミュージックへの回顧 4
PSYCHEDELIC REVOLUTION
60年代中期、ジャズとフォーク・シーンは、ニュージェネレーションと呼ばれたビート世代の、ジャック・ケルアック、ウィリアム・バローズ、アレン・ギンズバーグ、ブライオン・ガイシン、そしてティモシー・リアリー、アラン・ウォッツ、オルダス・ハクスリーなどのサイケデリック・リヴォルーション/意識啓発に感染したサイケデリック・ドラッグの痕跡が多く見られた。そうした時代の勢いに影響され、ロックシーンも、多くのサイケデリック・ロックが表出した。最初それらはブルースをベースにしたガレージロック、フォークロック、アートロックなどと呼ばれていたが、それらすべてを引っ括めてサイケデリック・ロックと大きくカテゴライズされていた。サイケデリックという言葉が初めて使われたのは、アシッドフォーク・グループThe Holy Modal Rounders ( 映画 " Easy Rider " のなかで彼らの曲 " If You Want to Be a Bird "が挿入されていた ) の曲 " Hesitation Blues " だと言う。サイケデリック・ロックと言えばテキサスから現れた'66年のサーティンス・フロア・エレヴェーターズ ( 13th Floor Elevators ) の " Psychedelic Sounds Of he 13th Floor Elevators " でのJohn Clevelandのデザインによるアルバムを思い出す。Canの音楽もまたそうしたサイケデリック・ロック、ドラッグ・カルチャーが色濃く反映されたものだった。
Progressive and Psychedelic Rock Album Art part 1 1966-1975
LSD and the 60's Psychedelic Revolution - Part 1 of 5
http://www.youtube.com/watch?v=wD3SdxfqWg0
13th Floor Elevators - Thru The Rhythm
http://www.youtube.com/watch?v=cvGa6OJsLkM
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CAN '69-'70
Communism ( 共産主義 ) 、Anarchism ( 無政府主義 ) 、Nihilism ( 虚無主義 ) の頭文字を採ってCAN ( カン )と名付け、'68年にアヴァンギャルド・クラシックの洗礼を受けたイルミン・シュミット ( Irmin Schmidt - keyboard ) とホルガー・シュカイ ( Holger Czukay - bass guitar ) 、ジャズ・ドラマーだったヤキ・リーベツァイト ( Jaki Liebezeit - drums ) 、ミヒャエル・カローリ ( Michael Karoli - guitar ) によってドイツ/ケルンで形成され、
CAN / MONSTER MOVIE (UNITED ARTISTS RECORDS UAS 29094 )
'68年秋にニューヨークの画家だったMalcolm Mooneyをヴォーカルに加えファーストアルバム" Prepared to Meet Thy Pnoom " を録音する。このアルバムは、レコード会社から拒絶され'81年になって初めて" Delay 1969 " というタイトルで発表されたが、それは元の素材を作り直したもので、'69年にリリースされた " Monster Movie " がオリジナル盤。カンの音楽には、大きな3つの変遷がある。最初はMalcolm Mooneyのヴォーカルを核にした彼が精神的病いでニューヨークに戻るまでの'69-'70年まで ( 当時ムーニーは精神科医から、カンの混沌の音楽から逃れるようアドバイスを受けたという話がある) 、次はDamo Suzukiをヴォーカルにフィーチャーした'71-'73年まで、そして74年-'76年の形成時のコア・メンバー4人に戻り活動していた時期。カンの音楽で最も大きな原動力になっていたのは、ヤキ・リーベツァイトのアフリカン・リズムを彷彿させるパーカッション/ドラムスにある。それとホルガー・シュカイの音響構築の、エンジニア、サウンド・エディターとしての優れた能力だった。カンは結成当時からバンド・リーダーという存在はなく、ミュージシャンひとりひとりがある意味でジャズにおけるセッション・ミュージシャン的性格を持っていたことも、カンの音楽の特徴のひとつとも言えるだろう。
CAN / MONSTER MOVIE (UNITED ARTISTS RECORDS UAS 29094 )
A: 1. Father Cannot Yell
2. Mary, Mary So Contrary
3. Outside My Door
B: 1. You Doo Right
arranged by The Can
recorded live at Burg, Norvenich, 25th July, 1969
Irmin Schmidt- organ / Jacki Liebezeit- drums / Holger Czukay - bass / Michael Karoli - guitar / Maicolm Mooney - vocal
inner space for Pro, Productio
illustration + design by Wandrey's Studio, Hamburg
**RI of the original LP, which was first released on Music Factory in a limited edition of 600 copies. Followed by RI`s on Liberty and UA
UNITED ARTISTS RECORDS 1969
Can - You Doo Right (edited)
Can: Father Cannot Yell (Monster Movie 1969 Malcolm Mooney)
http://www.youtube.com/watch?v=nZiMT4TaYvM
Can - Hier und Heute 1971
http://www.youtube.com/watch?v=MQEbptUeHo0
CAN / DELAY 1968 ( SPOON 012 )
A: 1. Butterfly
2. Pnoom
3. Nineteen Century Man
4. Thief
B: 1. Man Named Joe
2. Uphill
3. Little Star Of Bethlehem
Holger Czukay - bass, engineering and editing
Michael Karoli - guitar
Jaki Liebezeit - drums
Irmin Schmidt - keyboards
Malcolm Mooney - vocals
recorded 1968/69 at Schloss Norvenich
hullengestaltung: Eveline Grumwald
fotos: Kichberger
SPOON RECORDS 1981
CAN / RITE TIME ( MERCURY CD 838 883-2 )
1. On The Beautiful Side Of A Romance
2. The Withoutlaw Man
3. Below This Level (Patient's Song)
4. Movin' Right Along
5. Like A New Child
6. Hoolah Hoolah
7. Give The Drummer Some
8. In The Distance Lies The Future
Malcolm Mooney ( vocals )
Irmin Schmidt ( keyboards, kimbele )
Jaki Liebezeit ( drums, percussion )
Michael Karoli 8 chorus vocals, pocket organ, bass, guitar )
Holger Czukay ( french horn, dictaphone, synthesizer, bass )
written and composed by Can
produced by Michael Karoli and Holger Kzukay for
" Fink & Star " Production Ltd. Ch-8031 Zurich Switzerland
recorded December 1986 by Patric Jauneaud at Outer Space Studio Nice France
mixed by 1986 by Michael Karoli, Holger Czukay and Rene Tinner at Can-Studio Weilerswist Germany
edited 1989 in Holger's Lab for Degenerated Music Cologne Germany
art direction: Werner O. Richter back cover:photo: Alfred Steffen
PHONOGRAM 1989
CAN / HOOLAH HOOLAH ( 875 751-1 )
A: Hoolah Hoolah (Double-Mix) ( remix - Fischerman's Friend )
B: Hoolah Hoolah (Sun Electric Mix / remix - Sun Electric )
written and composed by Can
remixed produced and engineered by Fischerman's Friend at Tritonus Studio, Berlin
verlag: Spoon Music
artwork by Ursula Kloss
CASABLANCA / PHONOGRAM RECORDS 1990
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'71-'73 CAN
'71-'73年に発表された作品には、流動的な即興演奏とジャズに触発されたグルーヴが聴こえてきて、なによりも自由なスタイルを持っていた。この時期はダモ鈴木のルーズなヴォーカルがインプロヴァイゼーショナルな演奏のなかに溶け込み、カン独特の反復スタイルの無調世界をより強調していた。
CAN / EGE BAMYASI ( UAS 29 414 / LIBERTY EMI LLP-80759 )
ジョン・ケージやカールハインツ・シュトックハウゼンの実験音楽に洗礼を受け、ビックス・バイダーベック、アーチー・シェップなどや、当時のヨーロッパのニュージャズにみられた東ヨーロッパ、ジプシー音楽、ラテンアメリカ音楽、それに加え東洋音楽、サイケデリック・ミュージックまでもがミクスチャーされた革新的な音楽だった。" Soundtracks " は、ポーランド人のイエジー・スコリモフスキー Jerzy Skolimowskiの映画 " Deep Endo " のサントラなど、映画音楽のために制作した曲をコンパイルしたもの。 " Tago Mago " は、'71年の秋に6ヶ月もの時間をかけて制作され、ドイツのTVの刑事番組のために作られた" Ege Bamyasi "に収録されている "Spoon "はこの年にシングルカットされているが、ドイツのヒットチャートにランクインされていた。'72年にはドイツ/ケルンを皮切りにロンドン、マンチェスター、オックスフォード、ブリストルなどイギリス・ツアーも敢行し大成功を収めていた。因みに" Ege Bamyasi" とは、スラングでマリワナのことを意味する。この時期のカンの音楽には当時東芝から発売されていた日本盤のライナーノーツで宮澤壯佳氏も触れていたがシャーマニックで原始共同体的なコミューン・サウンドが全体を占領していた。
CAN / EGE BAMYASI ( UAS 29 414 / LIBERTY EMI LLP-80759 )
A: 1. Pinch 2. Sing Swan Song 3. One More Night
B: 1. Vitamin C 2. Soup 3. I'm So Green 4. Spoon
Holger Czukay ( bass )
Jaki Liebezeit ( drums )
Irmin Schmidt ( keyboards )
Damo Suzuki ( vocals )
recorded at Inner Soace Studio in 1972
recorded by Holger Czukay
UNITED ARTISTS RECORDS 1972
Vitamin C song of can
http://www.youtube.com/watch?v=ngxcWeXdvfU
Can - March 22 1973 - Bataclan-Paris-Sing Swan Song
http://www.youtube.com/watch?v=TVAKoCJCL6w
Can - Sing Swan Song
http://www.youtube.com/watch?v=3VmM8qRRLwU
CAN / SOUNDTRACKS ( LBS 83 437 1 )
A: 1. Deadlock ( from the movie " Deadlock " by Roland Klick - recorded August 1970 )
2. Tango Whiskyman ( from the movie " Deadlock " by Roland Klick - recorded August 1970 )
3. Deadlock - Instrumental) ( from the movie " Deadlock " by Roland Klick )
4. Don't Turn The Light On, Leave Me Alone ( from the movie " Cream " by Leonidas Capitanos - recorded June 1970 )
5. Soul Desert ( from the movie " Madchen mit Gewalt " by Roger Fritz - recorded December 1969 / vocals - Malcolm Mooney )
B: 1. Mother Sky ( from the movie " Deep End " by Jercy Skolimovsky - recorded July 1970 )
2. She Brings The Rain ( from the movie " Bottom " by Schamoni - recorded November 1969 / vocals - Malcolm Mooney )
all compositions & arrangements by The Can
produced by The Can
Irmin Schmidt ( organ ) Holger Czukay ( bass ) Jaki Liebezeit ( percussion, flute ) Michael Caroli ( guitar ) Damo Suzuki ( vocal )
recorded at Inner Space Studios
design: Albert Leuthenmayr
LIBERTY RECORDS 1970
Can - She Brings The Rain
http://www.youtube.com/watch?v=m6ufsWO476A
Can - Mother Sky
http://www.youtube.com/watch?v=4oyKKahQoDY
CAN / TAGO MAGO ( UAS 29 211-12 X / LIBETY TOSHIBA LP 93025B )
A: 1. Paperhouse
2. Mushroom
3. Oh Yeah
B: Halleluwah
C: Aumgn
D: 1. Peking O.
2. Bring Me Coffee Or Tea
Irmin Schmidt ( organ, electric piano )
Holger Czukay ( bass )
Michael Karoli ( guitar )
Jaki Liebezeit ( drums )
Kenji 'Damo' Suzuki ( vocals )
all compositions and arrangements by Can
produced by Can
recorded at Inner Space Studios
cover design: U. Eichberger
Can live exclusiv on Farfisa
UNITED ARTISTS RECORDS 1971
Can - Mushroom
http://www.youtube.com/watch?v=N8RzLdf34Ow
CAN - Bring Me Coffee or Tea
http://www.youtube.com/watch?v=Ilk-2tXzlvE
Can-Paperhouse
http://www.youtube.com/watch?v=8QLL2j8ZtxE
CAN / FUTURE DAYS ( UAS 29 505 )
A: 1. Future Days
2. Spray
3. Moonshake
B: Bel Air
Michael Karoli ( guitars )
Kenji " Damo " Suzuki ( vocals )
Jaki Liebezeit ( percussions )
Irmin Schmidt ( keyboards )
Holger Czukay ( bass )
recording : Holger Czukay, Chris Sladdin, Volker Liedtke
management Can - Hildegard Schmidt, Koln 30, postfach 350209
cover : Ingo Trauer, Richard J. Rudow
UNITED ARTISTS RECORDS 1973
Can: Moonshake (Future Days 1973 Krautrock classic)
http://www.youtube.com/watch?v=IdhM9KL4b4Y
Can - Spray
http://www.youtube.com/watch?v=7za3-tbYtPU
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'74-'76 CAN
'75年にCANはドイツEMIと、イギリスのVirginと契約を交わす。個人的には
CAN / FLOW MOTION ( VIRGIN V 2071 )
'71-'76年のヤキ・リーベツァイトのパーカッシヴなドラミングと、ダブ処理や繊細な録音技術によって音響が加工されたダイナミックな原始的ミニマリズムが聴こえてくる " Flow Motion " や " Soon Over Babaluma " に至る過程での作品が最も気に入っていた。'74-'76年でカンの音楽はその頂点を迎えたとも言えるだろう。77年以後の作品はホールガー・シューカイのソロ活動に重点を絞っていたので、それほど感動はしなかったのが本音だ。"Flow Motion " のなかの"I Wont More " は、海外で初めて彼らの曲がヒットしたもので、UKチャートの26位まで上昇した。
CAN / FLOW MOTION ( VIRGIN V 2071 )
A: 1. I Want More 2. Cascade Waltz 3. Laugh Till You Cry - Live Till You Die (O.R.N.) 4. ...And More
B: 1. Babylonian Pearl 2. Smoke (E.F.S. Nr. 59) 3. Flow Motion
Michael Karoli ( guitars, voc. e.violin, baglama, backing voc. )
Irmin Schmidt ( keyboards, voc. synt. strings, alpha 77, e.piano )
Holger Czukay ( bass, voc. djun )
Jaki Liebezeit ( percussion, voc. )
Peter Gilmour ( lyric, voc. ) + Rene Tiner ( voc. )
composed, written and produced by Can
Cascade Waltz: produced by Can and Simon Puxley
recorded at Inner Space Studio
recording: Holger Czukay, Rene Tinner
this records was mixed using the newly developed・Artificial Head Sound Technique at Delta Acoustic Studio in Wilster - Germany
sound engineer: Manfred Schunke
photo: Michael Karoli, Peter Hehner
VIRGIN RECORDS 1976
Can- Flow Motion
http://www.youtube.com/watch?v=7cQxQLvUrLI
Can - I Want More
http://www.youtube.com/watch?v=Mc7Ua3W9GkM
CAN / SOON OVER BABALUMA ( UAS 29 673 )
A: 1. Dizzy Dizzy
2. Come Sta, La Luna
3. Splash
B: 1. Chain Reaction
2. Quantum Physics
Michael Karoli: elt, viol,guitars, voc.on Dizzy Dizzy, chain reaction, quantum physics
Irmin Schmidt: org, e. piano, alpha 77, voc, on Come sta, La Luna
Jaki Liebezeit: percussion
Holger Czukay: bass
composed, written and produced by Can
lyrics for Dizzy Dizzy by Duncan Fallowell
recorded at Innerspace Studio by Holger Czukay
UNITED ARTISTS RECORDS 1974
Can - Come sta la luna - lyrics - Soon over Babaluma
http://www.youtube.com/watch?v=PyTo8PplhmA
Can - Dizzy Dizzy
http://www.youtube.com/watch?v=uXm-Xco5BWA
Can - Dizzy Dizzy (1977)
http://www.youtube.com/watch?v=gOfWKzMgeac
Can - Chain Reaction (1974 Soon Over Babaluma)
http://www.youtube.com/watch?v=iGwLblRgusI
CAN / LANDED ( HARVEST 064-29 600 )
A: 1. Full Moon On The Highway
2. Half Past One
3. Hunters And Collectors
4. Vernal Equinox
B: 1. Red Hot Indians
2. Unfinished
Michael Karoli - guitar, violin, vocals
Irmin Schmidt - keyboards, alpha 77, vocals
Jaki Liebezeitz - percussion, wind instruments
Holger Czukay - bass, vocals
tenor sax on Red Hot Indians by Olaf Kubler
lyrics for Full Moon On The Highway and Half Past One by Can and Peter Gilmour
recorded at Inner Space Studio
recording engineer: Halger Czukay / Rene Tinner
equipment control: Babby Hickmottcover collage: Christine
HARVEST RECORDS 1975
Can - Half past One - lyrics - Album "Landed"
http://www.youtube.com/watch?v=D5buQT7b_Jc
Can - Vernal Equinox, BBC 1975
http://www.youtube.com/watch?v=3p_NPbAeKkM
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CAN / UNLIMITED EDITION ( ORL 8222/23 )
A: 1. Gomorrha 2. Doko E 3. LH 702 (Nairobi-München) 4. I'm Too Leise 5. Musette 6. Blue Bag (Inside Paper)
B: 1. E.F.S. No 27 2. TV-Spot 3. E.F.S. No 7 4. The Empress And The Ukraine King 5. E.F.S. No 10 6. Mother Upduff 7. E.F.S. No 36
C: 1. Cutaway 2. Connection
D: 1. Fall Of Another Year 2. E.F.S. No 8 3. Transcendental Express 4. Ibis
composed, written and produced by Can
recorded at Inner Space Studios
cover artwork by Cooke-Key, Trevor Key
**"Unlimited Edition" is a selection from eight year's unreleased CAN tapes. (Some-sides 1(A1-A6) and 2(B1-B7) here-were released in 1974 (UA- USP 103) in a restricted single-album issue of 15.000 called "Limited Edition".
LP features Malcolm Mooney and Damo Suzuki as singer.
E.F.S. stands for Ethnological Forgery Series
( Tracks on A: 1970 - 1973 / Tracks on B: 1968 - 1974 / Tracks on C: March 1969 / Tracks on D: 1968 - 1975 )
VIRGIN RECORDS 1976
Can - I'm Too Leise
http://www.youtube.com/watch?v=9VjkjwirINs
ホルガー・シューカイの影が薄くなった頃の、彼の変わりに元TrafficのベーシストRoskoや、打楽器奏者Rebop Kwaku Baahがジョイントした'77年以後の作品は、カンの終末がみえていて音楽的にも悪くはないのだが、76年までの精彩は感じられなかった。
CAN / SAW DELIGHT ( VIRGIN V2079 )
A: 1. Don't Say No
2. Sunshine Day And Night
3. Call Me
B: 1 . Animal Waves
2. Fly By Night
Jaki Liebezeit: drums, vocals
Michael Karoli: guitar, electric violin, vocals
Irmin Schmidt: keyboards, alpha 77, vocals
Holger Kzukay: wave receiver & special sounds, vocals
Rosko Gee: bass, vocals
Reebop Kwaku Baah: oercussion, vocals
produced by Can with help from Reebop and Rene Tinner
recorded at Innerspace Studio by Rene Tinner
mixed at Delta-Acoustic Studio, 2213 Wilster by Manfred Schunke in 3D stereo ( Artificial head stereo )
lyric by A1, B2 by Peter gilmour / A3 by Rosko Gee
VIRGIN RECORDS 1977
Can-Fly by Night
http://www.youtube.com/watch?v=bz7Asqjz7AM
Can: Sunshine Day & Night (Saw Delight 1977 Krautrock disco hi-life sampling)
http://www.youtube.com/watch?v=1MjHjJmg_EI
CAN / CAN ( HARVEST 1C 066-45 099 )
A: 1. All Gates Open
2. Safe
3. Sunday Jam
B: 1. Sodom
2. A Spectacle
3. E.F.S. Nr. 99 ("Can Can")
4. Ping Pong
5. Can Be
Michael Karoli: guitars, voc. bass on Can be / Irmin Schmidt: keyboard & synth. / Rosco Gee: bass / Jaki Liebezeit: drums / Reebop Kwaku Baah: percussion
produced by Can
recorded iat Innerspace Studio
recording-engineer: Rene Tinner mixed at Hansa-Tonstudios Berlin
soundengineer: Eduard Meyer editing: Holger Czukay
HARVEST RECORDS 1978
CAN / CANNIBALISM ( UDM 105/6 )
A: 1. Father Cannot Yell 2. Soul Dessert 3. Soup* 4. Mother Sky*
B: 1. She Brings The Rain 2. Mushroom 3. One More Night 4. Spray* 5. Outside My Door
C: 1. Chain Reaction* 2. Halleluwah* 3. Aumgn* 4. Dizzy Dizzy
D: 1. Yoo Doo Right
produced by Can
*re-edited by Ducncan Fallowell, Holger Czukay, Irmin Schmidt
*engineered by holger Czukay at innnerspace Studios, Cologne, Germany
concept and juxtaposition by Duncan Fallowell
album co-ordinated by Howard Berman
UNITER ARTISTS RECORDS 1978
CAN / OUT OF REACH ( HARVEST 1C 066-32 715 )
A: 1. Serpentine
2. Pauper's Daughter And I
3. November
B: 1. Seven Days Awake
2. Give Me No "Roses"
3. Like Inobe God
4. One More Day
Jaki Liebezeit: drums
Michael Karoli: guitars + violines on " Roses "
Irmin Schmidt: keyboards
Rosko Gee: bass, vocal and words on " Roses " and " Pauper's Daughter and I "
Reebop Kwaku Baah: percussion, polymoog on " Roses" , voice, wordmelody on " Like inobe God "
recorded at Innerspace Studio by Rene Tinner
mixed at Conny's Studio by Conny Plank + Can
HARVEST 1978
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HOLGER CZUKAY
'38年生まれ独学で実験音楽理論を学び、彼の模範とした作曲家はシュトックハウゼン、アンリ・プサール、アール・ブラウン、ミカエル・ケーニヒだったという。カン以前にはしばらく音楽教師を務めていた。個人的な感想だが彼は作曲家というよりもエンジニアとしてのスキルが高く、shortwave radios、morse code keys、tape recorders、種々雑多な物を駆使した録音技術にみ
られる音響のブリコラージュ、ミクスチャー、カットアップの能力は並のものではなかった。'81年に彼のケルンの自宅にうかがいインタヴューもしているが、その時感じた印象はコミカルな楽天家を装ってはいるが、いい意味で野心家で、なかなかの曲者だなというのが正直なところだった。'81年の " rock magazine " インタヴューで、コニー・プランクにホルガーの音楽について質問すると、" 私は彼のことを別のインタヴューで室内音楽家と答えたことがある。それは彼の音楽には部屋が必要だからだ。音楽について瞑想的だという点では、クラスター以上に瞑想的だともいえる。・・・そしてホルガーは、数少ない音響手術家のひとりだ。" と答えていた。彼のソロ・ワークからは、コニーの言った言葉とおりの音響手術がいたるところにみられる。それの象徴的なのは " Canaxis " でのベトナムのトラディショナルな曲" Boat-Woman-Song "を使った幻想世界や、" Les Vampyrette " でのノイズチックな世界で、それらは2つ以上の異質な世界がシンクロニシティ ( 共振 ) することによる魔法の化学反応から生まれた。ホルガー・シューカイの音楽は'81年のジャー・ウォブルとのダブ、そしてコニー・プランクとのコラボレーションLes Vampyrettesでの仮想サウンドトラック/エレクトロニカ音響工作、82年の "Canaxis "までで、84年以後の彼のポップミュージックへの変身には、これまでのカンへのすべての興味が失せてしまうほど失望させられた。ただ、ヤキ・リーベツァイト がバーント・フリードマン ( Burnt Friedman ) とコラボレートした2002年に発表した2枚組EP " Secret Rhythms " には衝撃を受けた。輝けるカンがここに21世紀音楽として再生されていたからだ。 (写真は’81年ケルンの彼の自宅でボクが撮影したもの)
HOLGER CZUKAY & ROLF DAMMERS / CANAXIS ( SPOON 015 )
A: Boat - Woman - Song
B: Canaxis
Holger Czukay - bass, tapes, editing, engineering
Rolf Dammers - co-producer, general support
and featuring 2 unknown traditional singers from Vietnam on " Boat-Woman-Song "
recorded at Innerspace, Cologne 1968
originally released 1969
SPOON RECORDS 1982
LES VAMPYRETTES / BIOMUTANTEN ( F 667. 226 )
A: Biomutanten
written by Czukay/Planck/Gros
B: Menetekel
written by Czukay/Planck
made in Germany
NOT ON LABEL 1981
Les Vampyrettes - Biomutanten
http://www.youtube.com/watch?v=jZztICZ5Ghs
HOLGER CZUKAY / MOVIES ( EMC 3319 )
A: 1. Cool In The Pool
2. Oh Lord Give Us More Money
B: 1. Persian Love
2. Hollywood Symphony
Holger Czukay: wirds, vocals, guitar, keyboards + synthesizer, short waves, bass
Jaki Liebezeit: drums, congas
Michael Karoli: guitar on " Oh Lord give Us More Money "
Irmin Schmidt: grandpiano on " Oh Loard Give Us More Money "
Reebop Kwaku Baah: chicken organ on " Cool in The Pool "
composed, recorded, mixed, edited and produced by Holger Czukay
sdvised by Conny Plank
recorded at Innerspace Studio mixed at Conny's Studio
cover photos, cover design: A. Backhausen , Koln
EMI RECORDS 1979
persian love - Holger Czukay
http://www.youtube.com/watch?v=0ZDP4gxfPbM
HOLGER CZUKAY / ON THE WAY TO THE PEAK OF NORMAL ( 1C 064-46 400 )
A: Ode To Perfume
B: 1. On The Way To The Peak Of Normal ( Bass - Ulli Putsch / Guitar - Uwe Jahnke / Organ, radio performer - Jürgen Wolter / vocals - Harry Rag / performer - S.Y.P.H. )
2. Witches' Multiplication Table ( cemetry synthesizer violin- Conny Plank )
3. Two Bass Shuffle
4. Hiss 'n' Listen
Holger Czukay - vocals, guitar, organ, vocoder, bass, french horn, flute, radio, mouthorgan, congas, drums on " Two Bass Shuffle "
Jaki Liebezeit - bass on " Hiss 'N' Listen "
Conny Plank - cemetry synthesizer violin on " Witches 7 Multiplication Table "
S.Y.P.H. are Uwe Jahnke ( guitare ) Wlli Putsch ( schlagbass ) Jurgen Wolter ( orgel, radio ) Harry Rag ( stimme ) " On the Way to Peak of Normal "
cover design: Eveline grunwald
zeichnung: Stephan Plank
recorded at inner Space mixed at Conny's Studio edited at Czukay's Laboratory and produced by Holger
WELT-REKORD / EMI ELECTROLA 1981
Holger Czukay "Ode to Perfume"
http://www.youtube.com/watch?v=5EH5GFP2Otk
JAH WOBBLE, JAKI LIEBEZEIT AND HOLGER CZUKAY / HOW MUCH ARE THEY ? ( ISLAND 105 117 )
A: How Much Are They?
B: Twilight World
Holger Czukay - guitar, organ, piano, french horn, percussion, radio painting and rhythm boxing on How Much, vocals on Full Circle
Jah Wobble - bass, vocals, syunth on How Much
Jaki Liebezeit - drums, percussion, trumpet and backing voice on Full Circle
recorded by Rene Tinner at innerspace
mixed by Holger Czukay at Innerspace and Conny's Studio
How Much recorded and mixed by Mark Lusardi in London
editing and processing by Holger Czukay at his laboratory
produced by Holger Czukay
ISLAND RECORDS 1981
Jah Wobble Holger Czukay Jaki Liebezeit "How much are they?"
http://www.youtube.com/watch?v=gs2wT6vSV2o
JAH WOBBLE, JAKI LIEBEZEIT AND HOLGER CZUKAY / FULL CIRCLE ( VIRGIN 205 866-320 )
A: 1. How Much Are They? ( mixed by Mark Lusardi )
2. Where's The Money?
3. Full Circle R.P.S. (No. 7)
B: 1. Mystery R.P.S. (No. 8)
2. Trench Warfare
3. Twilight World
Holger Czukay - guitar, organ, piano, french horn, percussion, radio painting and rhythm boxing on How Much, vocals on Full Circle
Jah Wobble - bass, vocals, syunth on How Much
Jaki Liebezeit - drums, percussion, trumpet and backing voice on Full Circle
recorded by Rene Tinner at innerspace
mixed by Holger Czukay at Innerspace and Conny's Studio
How Much recorded and mixed by Mark Lusardi in London
editing and processing by Holger Czukay at his laboratory
VIRGIN ( germany ) 1982
H. CZUKAY / J. WOBBLE / J. LIEBEZEIT - HOW MUCH ARE THEY ?
http://www.youtube.com/watch?v=BRemApFCiN4
HOLGER CZUKAY / DER OSTEN IST ROT ( VIRGIN V2307 )
A: 1. The Photo Song
2. Bänkel Rap
3. Michy
4. Rhönrad
5. Collage
6. Esperanto Socialiste
B: 1. Der Osten Ist Rot (The East Is Red)
2. Das Massenmedium
3. Schaue Vertrauensvoll In Die Zukunft
4. Träum Mal Wieder
Jaki Liebezeit : drums, harmonium, trumpet, piano, organ
Conny Plank: emu/synth.
Michy: vocals, organ
Gandhi: telephone, news
Holger Czukay: dictaphone, vocals, guitar, bass, organ
recorded by Rene Tinner and Holger Czukay at the Can Studio
mixed and processed by Holger in his laboratory
front cover painting: Harald Hiffmann
inside sleeve photo: Frank Gewehr, Peter Schmidt, Holger
VIRGIN RECORDS 1984
Holger Czukay "Photo Song"
http://www.youtube.com/watch?v=ZZ3oeboZ7ts
Das Massenmedium - Holger Czukay
http://www.youtube.com/watch?v=8mKjmZthZs8
HOLGER CZUKAY + LES VAMPYRETTES / THE PHOTO SONG ( VIRGIN VS 671-12 )
A: Holger Czukay - The Photo Song
produced by Holger Czukay
B: Les Vampyrettes - Biomutanten
produced by Holger Czukay / Conny Plank
design Da Cama
manufactured in UK
VIRGIN RECORDS 1984
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JAKI LIEBEZEIT
1990年後半から ~scape 、自身のレーベル Nonplaceを拠点にダブテクニックを使ったエレクトロニック・ジャズ/フューチャージャズを展開しているBurnt Friedman と、Jaki Liebezent がケルンで巡り会うのも運命的なものだろう。このシリーズは、2008年の " Secret Rhythms, Vol. 3 " で3作発表されている。カンの音楽の本質だったポリリズムとフランジャーによる音響手術は、やはりヤキ・リーベツァイトだけがいまも継承している。新しいドラムセットも開発したというリーベツァイトとバーント・フリードマン ( アトム・ハート ) のシークレット・リズムこそがポスト・カンとしていまも機能しているといえるだろう。
BURNT FRIEDMAN & JAKI LIEBEZEIT / SECRET RHYTHMS ( NON 10 )
A: 1. Rhein Rauf
2. Rechter Winkl
B: 1. Royal Roost
2. Shades Of Soddin Orion
C: 1. Rastafahndung
2. Gulli Verreisen
D: 1. Obscured By 5 Rmx ( remixed by Joseph Suchy )
2, Obscured By 5
Burnt Friedman ( instruments )
Jaki Liebezeit ( drums - tracks A1 toC2, D2 )
Joseph Suchy ( electric guitar )
Morten Gronvad ( vibraphone )
recorded 2000-20001 in Cologne and Copenhagen
NONPLACE RECORDS 2002
Burnt Friedman/ Jakie Liebezeit 2
Burnt Friedman/Jaki Liebezeit /Anders Weberg/Robert Willim
http://www.youtube.com/watch?v=KiLJKFA3gdU
BURNT FRIEDMAN & JAKI LIEBEZEIT / SECRET RHYTHMS 3 ( NON 25 )
1. Morning Has Broken (183.7)
2. Gegenwart (128.5)
3. Trittbrettfahrer (130.16)
4. Die Ehrliche Haut (54.4)
5. Entsafter (120.5)
6. Wirklich Version (73.3)
7. Sandale (182.11)
Burnt Friedman, Jaki Liebezeit, Tim Motzer,Maf Retter, Hayden Chisholm, Joseph Suchy...
mixed, arranged by B. Friedman
all tracks mixed and arranged 2007-2008.
guitars recorded at 1k recording studio, Philadelphia, PA, USA, October to November 2007.
guitars on Trittbrettfahrer recorded and engineered at Nonplace, Cologne, August 2007.
drums recorded and engineered at Stollwerk Room 404, Cologne, 2006-2008.
clarinet and saxophone recorded and engineered at Nonplace, Cologne, 2007-2008.
fuzz e-guitar recorded and engineered at Nonplace, Cologne, 2008.
Vibraphone recorded in Copenhagen, 2001
NONPLACE 2008
BURNT & JAKI
http://www.myspace.com/burntfriedmanjakiliebezeit
Jaki Liebezeit
http://www.spoonrecords.com/jaki.html
Bernd Friedmann
http://www.burntfriedman.com/