2008年10月 Archive

2008年10月18日

RHYTHM KING RECORD - 2

BRICOLAGE
「ジャズ的なるもの」からクラブ・ミュージックへの回顧 17
RHYTHM KING RECORDS - 2
BETTY BOO / THREE WISE MEN / BABY FORD / S'EXPRESS / JAY STRONGMAN / CHUCK BROWN AND THE SOUL SEARCHERS

BETTY BOO
'30年代のアメリカで有名な漫画キャラクター"BETTY BOOP"とAlison Moria Clarksonの類似性にちなんで名付けられた"ベティ・ブー"は、スコットランド生まれの(マレーシアとのハーフ)シンガー・ソングライターで、スクールで音響技師の教育も受けている。'89年、リズムキングからリリースされたBeat
mastersとの共作 " Hey DJ I Can't Dance " はイギリスのチャート7まで上昇し、次のシングル " Doin' The Do " は、アメリカのビルボード・ダンス・チャートのトップ10にランクされなど、クラブシーンに華々しく登場した。まるでスパイ映画に登場するヒロインのような強烈なインパクトのあるコスプレとメイクは、'68年にブルーノートから発売されたLou Donaldson
の"Midnight Creeper"の黒猫と戯れるジャケット写真のモデルにも似て、セクシーでいてキュートかわいいものだった。その音楽はヒップホップやハウス・ミュージックでダンス・ポップと呼ぶにふさわしいドラマチックなものだった。しかし飽きのはやい激動/激変する時代であった当時の音楽動向の波に逆らえず92年の"GRRR! IT'S BETTY BOO"を発表して以降、プツリと彼女の音沙汰が途絶えてしまった。過渡に咲いたベティ・ブーにみられるように、80年代後半から90年代初頭の音楽シーンの激変ぶりは、ちょっとよそ見していると、もう次のプラットホーム/シーンにその場や核が移り変わっていたし、多くの音楽ファンが90年代に差し掛かるここで真の洋楽の音楽情報を見失ってしまっていた。その後遺症は現在の若い音楽ファンにまで及び、ニッポンの音楽業界までもが80年代までの古い文脈を持つ音楽に依存したままである。J-Popなどのドメスティックな音楽に比べ洋楽が衰退したのは、なによりも洋楽に関わる業界人(音楽雑誌、輸入レコードショップ、評論家、レコード会社など)たちが、80年代後半から90年代の激変の時代に真の音楽情報を見失ってしまったからである。ブリコラージュで再解釈しているレコードは当時輸入レコードショップの店頭にせいぜい2週間飾られ棚から消えたら2度と入手不可能なものだった。それほど次から次へと生産され、あっという間に消費されつくした過剰なまでの情報量だったのだ。80年代後半から90年代中期までの海外での音楽シーンは特殊な時代でもあった。
055-Betty Boop-Betty's Prize Show-1934
http://jp.youtube.com/watch?v=--ulppkPr-k&feature=related

BETTY BOO / DOIN' THE DO (LEFT 39T)
A: Doin' The Do
B: 1. Doin' The Do (King John mix) 2. Shame
side A produced by The Beatmasters
pre-production by Betty Boo & King John
recorded at The Strongroom
B1 & 2 produced & mixed by King John & Betty Boo at The Country House
photos by Lou Smith
sleeve art by George Miller
layout by Designland
in memory of Mohammed Greecy
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO / DOIN' THE DO REMIX (LEFT R39T)
A: Doin' The Do ( The Great Bass Robbery)
B: Shame (Hoodlum mix)
side A produced & mixed by The Beatmasters
pre-production by Betty Boo & King John
recorded at The Strongroom
side B produced & mixed by King John & Betty Boo at The Country House
sleeve art by George Miller
layout by Designland
in memory of Mohammed Greecy
* includes free poster
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO / WHERE ARE YOU BABY? (LEFT 43T)
A: Where Are You Baby?
B: Boo's Boogie
produced by Boo & King John
recorded at The Country House
side A: mix and additional production by Pete Lorimer at The Strongroom
side B: mixed by Boo & King John at Sam Therapy
sleeve art George Miller
photo Julian Barton
layout by Designland
special thanks to Rhythm King, The Strongroom & The Country House
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO / 24 HOURS (LEFT 45T)
A: 24 Hours
B: 24 Hours (instrumental)
produced by Boo / Sweet Paulino / Dean Ross / William Orbit
recorded at Berwick St Studios
mixed at Guerilla by William Orbit
backing vocals by Noel McCalla / Nao Mi Osbourne / Sweet Paulino & Archangel Boo
guitar by Matt Coldrick
instrumental edit by Sweet Paulino
thanks to Rico Conning & Sugar J
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO IN 24 HOURS SPECIAL EDITION (LEFT R45T)
A: 1. Oratronic mix remixed by Vince Clarke
2. Norman Cook remix
AA: Boo megamix by DJ Streets Ahead
produced by Boo / Myers / Ross / Orbit
recorded at Berwick St Studios
b.vox: Noel mcCalla, Sweet Paulino, Naomi Osbourne & Archangel Boo
guitar: Matt Coldrick
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO / BOOMANIA (LEFT LP 12)
side one: 1. Where Are You Baby ? 2. Hey DJ / Can't Dance (To That Music You're Playing) 3. Boo Is Booming 4. Boo's Boogie 5. 24 Hours 6. Valentine's Day
tracks 1, 4 & 6 produced by Boo & King John
track 2 produced & mixed by The Beatmasters
track 3 produced & mixed by Yvonne Ellis & Boo
track 5 produced by Boo / Myers / Orbit
side two: 1. Doin' The Do (King John 7" mix) 2. Doin' It To Def 3. Don't Know What To Do 4. Shame 5. Mumbo Jumbo 6. Leave Me Alone
all tracks produced by Boo & King John
except track 5 produced by Boo / Lovegrove / Coldrick
sleeve art: George Miller photo: Paul Cpx layout by Designland
RHYTHM KING RECORDS 1990

BETTY BOO AND THE BEATMASTERS / " HEY DJ I CAN'T DANCE (TO THAT MUSIC YOU'RE PLAYING) " (SIRE / RHYTHM KING 0 40025)
side one:1. Hey DJ / I Can't Dance ( To That Music You're Playing) Lesson One mix* 2. Hey DJ / I Can't Dance ( To That Music You're Playing) Rock Steady Dub *
side two: 1. Hey DJ / I Can't Dance (To That Music You're Playing) Club House mix* 2. Hey DJ / I Can't Dance (To That Music You're Playing) Razormaid 12" mix * 3. Boo's Boogie UK 12" mix **
produced by The Beatmasters
* mix supervised by Cole / Clivilles Music Enterprises
additional production: Ricky Crespo and Alan Friedman
mixed by Ricky Crespo
additional recording & mix engineer: Bob Rosa
programming by Alan Friedman
edited by Ricky Crespo + re-edit by Art Maharg
** produced and mixed by Boo and King John
SIRE / RHYTHM KING RECORDS 1991

音信不通の時期も彼女はソングライターとして、Girls Aloud、Louise Nurding、Dannii MinogueやThe Tweeniesのための曲を書いていた。2006年にはベーシストAlex JamesとWIGWAMというバンドも形成し"WigWam"というシングルを発表してもいる。そして2007年に復活を果たしJack Rokka VS Betty Boo"Take Off"という12"シングルを発表しエレクトロ・ハウスを展開している。

BETTY BOO
http://jp.youtube.com/results?search_query=Betty+Boo&search_type=&aq=f

******
THREE WISE MEN
イギリスでのヒップホップ・シーンでの、その始まりを意味する重要なThree Wise Menの存在と音楽なんて、おそらく誰も聴いていなかっただろうし知らないだろう。イギリスの音楽シーンのメインストリームもまたロックシーンからクラブシーンにそれほど急速に移行していた。現在の先端音楽やクラブシーンでの最新情報を明確に把握するには、ここからやり直すしか手がないんだろう。音楽は、すべてがある共通した時代意識、文脈に添って流れ続けているのだ。

3 WISE MEN / URBAN HELL (LEFT 3T)
A: Urban Hell (gloucester grove mix)
B: Urban Hell (rebel backing beat) / Urban Hell (sub-low bass frequency dub) / Urban Hell (pretty 'n' Wild bonus beats)
written by Jemski, A.J., Danny D.A.N., Filfill Cybertron
RHYTHM KING RECORDS 1986

THREE WIZE MEN / CRUISING FOR A BRUISING (TORSO 12O65)
A: Cruising For A Bruising
B: Kuttin Wikki / Cruising For A Bruising (version)
rap=Jemski + Wild D + AJ
all programmed by Fil Chill
except guitar Matthew Ashman by Kind Permission Of The Chiefs Of Relief
photos Julian Boss
layout Slim Smith
in association with Mute Records ltd
RHYTHM KING / MUTE / TORSO 1988

THREE WIZE MEN / G.B. BOYZ (LEFT LP1)
side one: 1. Urban Hell "New Style" 2. What It Iz 3. Kuttin Wikki 4. Hardcore Lover
side two: 1. Cruising For A Bruising 2. Refresh Yourself 3. Hard Bop 4. Return Of The Drunken Master
all songs written by Three Wize Men
engineered by Rico Conning & Merlin 'T'
mixed by Jemski, Fil Chill & Rico Conning
RHYTHM KING RECORDS 1988

******
BABY FORD
マーシャル・ジェファーソン、ロントレント、アルマンド.ラリー・ハードなどのシカゴハウスに影響を受けたピーター・フォードは、アシッドハウス創設者のひとりとしてあまりにも有名でもあるが、Cassino Classix、El Mal、Solcyc、Simprini Risin'という別名でも作品を発表していたし、特に'92年に発表した"BFORD9 LP"こそが彼の代表作といえるもので、エレクトロニックに影響されたピーター・フォードの別の顔でもあり、現在のミニマリストたちに継承されている音響系サウンドスケープを誰よりも早く構築した名盤とも言えるものだろう。彼の音楽の本質はアシッドよりもむしろサイヤーやトランスグローヴァルからの作品"フェティッシュ"などで聴かれるミニマル・テクノにある。

BABY FORD / CHILDREN OF THE REVOLUTION (BFORD 4)
A: Children Of The Revolution
written by Marc Bolan
Baby Ford (lead vocal, 12 string guitar and mellotron) Mr Salt(programming and additional keyboard parts)
background vocals by Baby Ford and Claudia Fontaine
produced by Mark Mcguire and Baby Ford
remix and additional production by Jeremy Healy for C.C.C. music Productions at Matrix Studios
B: 1. "Hi, Mr Logan"
produced by Baby Ford mixed and arranged by Baby Ford and Mr Salt
synths, organ & ad lie vocal Baby Ford
programming and additional keyboard parts Mr Saltrecorded and mixed at The Garage S. East London
2. Children Of The Revolution Euro Version
produced and mixed by Mark mcGuire and Baby Ford
mastered by Geoff Pesche at Utopia Studios London
RHYTHM KING RECORDS 1989
70年代、マーク・ボラン/Tレックスのグラムロックやボーン・トウ・ブギーの魔法にかけられて、ボクは音楽の世界で生きることを決心し、そしていまでも音楽の世界で生きている。あれから30数年、ロックミュージックはもはやあの頃の輝きすら失せ、すべてがダサいものに成り下がってしまった。時の経つのはほんと速過ぎるよ。蛇革のロンドンブーツにグリッターファッション、ボクはもう60歳を過ぎたけれどあの頃のキラキラした輝きをいつまで保てるのだろうか。マーク・ボランの曲"スライダー"のように残された時を偽ることなく自由に命果てるまで銀河系宇宙を滑っていけたらいいね。1977年9月17日にマーク・ボランが死んでから、10年の時を経てピーター・フォードによってボランのChildren Of The Revolutionが蘇生した。若い頃に巡り会った1枚のレコード、書物、それらはB級のものであっても、そうしたものこそ自分の人生を懸けて一生夢見続けていける宝物なんだ。だって人生なんてたかが神が与えた悪戯、"夢のまた夢"そのものなのだから。
T-REX / Children Of The Revolution
http://jp.youtube.com/watch?v=Xgcxd9wtXUE&eurl=http://72.14.235.104/search?q=cache:mG3j5W2mmJUJ:youtubeロック.sblo.jp/category

http://www.borntoboogie.net/

パティ・スミスのチルドレン・オブ・リヴォルーション
Patti Smith Performs "Children Of The Revolution"
http://jp.youtube.com/watch?v=YamDHRm7Phs&feature=related

BABY FORD / CHILDREN OF THE REVOLUTION
http://jp.youtube.com/watch?v=TenIitSZvYI

BABY FORD / CHILDREN OF THE REVOLUTION INCA LOVE REMIX COLLECTION (RBFORD 4)
A: 1. Children Of The Revolution (Inca Love mix)
produced and mixed by Mark mcGuire and Baby Ford
2. Children of The Revolution Inca Edit
B: 1. My Innersence
2. Children Of The Revolution Bumbino
RHYTHM KING RECORDS 1989

BABY FORD / CHIKKI CHIKKI AHH AHH (TORSO 12096)
A: CHIKKI CHIKKI AHH AHH
produced by Mark mcGuire & Baby Ford
vocals: Baby Ford backing vocals: Sofy Monster Girl / Cheesy D Junior & Suzanne
additional keyboards & programming: Mr Salt
recorded at Beethoven St Studios West London
mixed at The Roundhouse London
special thanks to Lucy Blundun at Hollywood Studios
B: Fordtrax
produced by Baby Ford
mixed & edited by Mark mcGuire & Baby Ford at The Roundhouse London
additional synths & programming 8hello computer) by Mr Salt
all pre-production & arrangements Done at Garage A.E. London
sleeve design: David Little layput: Max Speed photo: John Dawson
special thanks to the spiritual adviser & Mark Moore
RHYTHM KING RECORDS 1988

BABY FORD / CHIKKI CHIKKI AHH AHH (FREECLOUD MIX) (RBFORD 2)
A: Chikki Chikki Ahh Ahh (Freecloud mix)
written by Peter Ford / Steve Thompson
B: 1. Oochy Koochy (Konrad Cadet mix)
2. Fordtrax (edit)
RHYTHM KING RECORDS 1988

BABY FORD / FORD TRAX LIMITED EDITION 2 ⅹ 12 PACK (BFORD 3)
track 1: I Love It
track 2: Oochy Koochy
track 3: Crashing New York
track 4: Fordtrax
track 5: My Innersence
track 6: Chikki Chikki Ahh Ahh (promo mix)
track 7: Flowers
track 8: Reprise
art: David Little
RHYTHM KING RECORDS 1988


BABY FORD / BEACH BUMP (12B.FORD6)
A: Beach Bump full 12" version
B: 1. Wigan 2. Beach Bump beach bump's Version
Mister Salt (piano, programing, keybords)
produced by Healy / Conning / Ford
engineered by Rico Conning at Berwick St Studios Soho London
mixed at Britania Row isington London
edited by Colin Faver
RHYTHM KING RECORDS 1989

BABY FORD AND THE WILD CHILDREN / CHANGE (12BFORD7)
A: original version
B: 1. Quick St.
2. Konrad Cadett mix 1.
produced & mixed by Baby Ford for Sharon Fruit Productions
additional keybords & programming: Mr Salt
engineer: Kevin Petri, Phil Legg
RHYTHM KING RECORDS 1990

BABY FORD / 'OOO' THE WORLD OF BABY FORD (SIRE 0 7599-26032-1)
side one: 1. A Place Of Dreams + Magic
2. Children Of The Revolution
3. Milky Tres / Chikki Chikki Ahh Ahh
4. Poem For Man
5. Wigan
side two: 6. Hi, Mr Logan
7. Beach Bump
8. Let's Talk It Over
9. The World Is In Love
10. Change Your Ways
backing vocal arrangements on tracks 1, 8, 9 and 10 by Baby Ford / Claudia Fontaine
mastered by Geoff Peche at Utopia
recorded from January to April 1988
sleeve photo by Steeve Sednaqui....
SIRE / WB 1990

******

BABY FORD / IN YOUR BLOOD (BFORD 8)
A: In Your Blood
written & produced by Baby Ford
co-production / programming Richard Salt
remixed by Christian J. Bolland
post mix Treatment Ian B.
B: 1. In Your Blood (mix) 2. In Your Blood (charge it)
written & produced by Baby Ford
co-production / programming Richard Salt
track1 remixed by Christian j. Bolland
TRANSGLOBAL 1991

BABY FORD / FETISH (BFORD 10)
A: Fetish (mainmix)
produced and mixed by Baby Ford and Eon
original pre-production by Ford / Richard Salt
B: 1. Fetish (Eons alternative mix) 2. Fetish (minimal)
both tracks produced by Baby Ford and Eon
track1 mixed by Eon
track2 mixed by Ford / Eon
INSUMISION / TRANSGLOBAL 1992

BABY FORD / MOVE-ON (SIRE 0 9362 - 40622 - 0 2)
side one: Mindless mix* / Machine mix*
side two: Album version† / Alternate album Version †† / Ru486 (Album Version) ††
all tracks written and produced by Baby Ford for Insumision Productions
* remix and additional production by Bindless; engineered by Craig Silvey; assisted by Chris Haynes; mixed at Russian Hill Recording
† mixed by Kurt Rogers at Matrix Studios London
†† original co-production by Richard Salt
SIRE 1992

BABY FORD / BFORD 9 (BFORD 9)
Tracks
1. Ru486 2. Fetish 3. Move-On 4. In Your Blood 5. Blow Back 6. Sashay Around the Fuzzbox 7. Intro 820, Park Drive)
8. 20, Park Drive 9. Disconoddy 10. Change (Konrad Cadet mix -) 11. Move-On( Alt) 12. Fetish (9AX) 13. Noddy 14. 20, Park Drive (Inst)
all tracks written & produced by Baby Ford
co-production / programming by Richard Salt
Bford 9 mixed by Ford / Salt at aml studio 49, London
track 2 mixed & produced by Ford / eON
track 3 mixed by Kurt Rogers
track 4 mixed by Christian J. Bolland
music / word Peter Ford
additional keybords / programming Richard Salt
background vocals by Amy by Barnsley / mcdonald....
mastered by Kevin Metcalfe..
art: Mike Sale
* limited edition 2 ⅹ 12" set 14 tracks
INSUMISION / TRANSGLOBAL 1992

BABY FORD / LET'S TALK IT OVER CHANGE (SIRE 7599 - 21557 - 0)
side one: Let's Talk It over (12" full version) / Let's Talk Over 8pianopella) / Let's Talk It Over (dub) / Let's Talk It Over (single remix version)
side two: Change 8original mix) / Change (konrad cadet mix 1) / Change 8quick st, break mix)
*A Sharon Fruit Production
produced and mixed by Baby Ford
SIRE RECORDS 1990

BABY FORD / SLOW HAND (MPO SL1)
A1: Slow Hand
B1: Tall For His Height
B2: Kez
PAL sl 1996

BABY FORD / HEADPHONEASY RIDER (BMI O35LP)
A: Ute (euston) / In Decision / Suet Pud
B: Mobile Home / Spiritwork
C: Baggy Or Tight / F. Kord / Toman
D: Bodine / Wine Gibson / Chevy Rainbow * / Ute (cosine) / Toman (reprise)
recorded at Ifach Studio London by P.Ford except where marked* M. Broom / P. Fprd
all titles copyright control mastered by Mike Marsh at The Exchange London, date generated wednesday december the 11th 1996
photo: Travis, art: SM Pranni
BLACK MARKET INTERNATIONAL 1997

*****

S'EXPRESS
リズムキングのなかで最も早く商業的成功を収めたのがS'Expressだ。ローズ・ロイスの"It Is Love You're After"をベースにした"Theme From S'Express"は米国ビルボードのホット100の91位にランクされたし、S-Express's "Theme"はUKチャートの1位、 "Superfly Guy"は5位、"Hey Music Lover"は6位にランクされたし、80年代後半のイギリスの音楽を象徴するクラブテイストに溢れたものだったし、マーク・ムーアのClient、Soft Cell、B-52のリミックスもロックシーンからクラブシーンに移行する80年代後期の時代を象徴する出来事でもあった。
Mark Moore
http://www.myspace.com/markmoore
S'EXPRESS
http://jp.youtube.com/results?search_query=S%27EXPRESS&search_type=&aq=f

S'EXPRESS / THEME FROM S-EXPRESS (LEFT 21T)
platform 1: Theme From S-Express
platform 2: The Trip (microdot house mix)
produced by Mark Moore and Pascal Gabriel
strings and orchestration arranged by Mark Moore
sleeve assembled by Kay-Ray-Zee at Bite It!
thanx to Anna Xanthe and Chilo the Original S-Express mama's
RHYTHM KING RECORDS 1988

S'EXPRESS / SUPERFLY GUY (LEFT 28T)
A: Superfly guy
B: Lolly - Pop / Funky Killer
written and produced by Mark Moore & Pascal Gabriel
mixed by The Marks Brothers (Mark Moore & Mark McGuire)
except Funky Killer mixed by Mark Moore and Pascal Gabriel
engineered by Lucy Blundun
additional vocals by Steam
additional acid bass by Ian Beta
thanks to Andy Stronach for musical assistance on Theme From S'Express
cover illustration by David Little
type & layout by Ian Mac
RHYTHM KING MUTE RECORDS 1988

S'EXPRESS / SUPERFLY GUY REMIX (LEFT R28T)
Platform 1: Superfly Guy The Fluffy Bagel mix
platform 2: Superfly Guy The Visitor mix remixed by Baby Ford / Theme From Funky Killer
RHYTHM KING RECORDS 1988

S'EXPRESS / THEME FROM S-EXPRESS (TORSO 12070)
Platform 1: Theme From S-Express (herbal tea casualty mix)
produced by Mark Moore and Mark McGuire
platform 2: The Trip (microdot house mix) / Thema From S-Express
produced by Mark Moore and Pascal Gabriel
RHYTHM KING / TORSO 1988

S'EXPRESS / HEY MUSIC LOVER (LEFT 30T)
A: Hey Music Lover (G-oo-d Vibration mix)
B: Have A Nice Day / Hey Music Lover music is my life mix
starring: Mark m; noise & electric doormat
Michelle: b-vox orgasmatron
Chilo: sampled, guitar chords, percussion & sampled vox
Linda Love: keybords & great semprini
also starring Eric Robinson: vox
Bill Ray Martin: additional vox
Brendan Beal: keybords & musical assistance....
RHYTHM KING RECORDS 1989

S'EXPRESS / HEY MUSIC LOVER 2 (LEFT R30T)
A: Hey Music Lover (spatial expansion mix)
B: Hey Music Lover music is my life mix
starring: Mark m; noise & electric doormat
Michelle: b-vox orgasmatron
Chilo: sampled, guitar chords, percussion & sampled vox
Linda Love: keybords & great semprini
also starring Eric Robinson: vox
Bill Ray Martin: additional vox
Brendan Beal: keybords & musical assistance....
RHYTHM KING RECORDS 1989

S-EXPRESS / HEY MUSIC LOVER (LEFTX 30)
A: Hey Music Lover - S. Stewart (g-oo-d vibration mix)
B: Have A Nice Day - Mark Moore / Hey Music Lover - S.Stewart (music is my life mix)
special thanks to Merlin "Have A Nice Day"
dedicated with L.O.V.E. to Sly
produced and mixed by Mark Moore and Mark McGuire
RHYTHM KING / MUTE RECORDS 1989

S'EXPRESS / MANTRA FOR A STATE OF MIND (TORSO 12135)
A1: Mantra For A State Of Mind (part 1 and 2) elevation mix
produced and mixed by Mark Moore / Rico Conning / William Orbit
recorded and mixed at Guerilla Studios
engineered Richard Dight
A2: Special And Golden
produced by Mark Moore and Mark McGuire
starring mix- sax by Brendan Charles Beal
RHYTHM KING / TORSO 1989

S' EXPRESS / ORIGINAL SOUNDTRACK(LEFT LP8)
reel1: Overture / Theme From S'Express / L'Age Du Gateau / Can You Fell Me / Superfly Guy / Blow Me Another Lollypop
reel 2: Hey Music Lover / Pimps, Pushers, Prostitutes / Special And Golden (part1 & 2) / Coma II (A.M/O.K)
all tracks produced and mixed by Mark Moore & Mark mcGuire (The Marks Brothers)
assistant engineers Mark Williams & James Reynolds
except 'Theme From S'Express' and 'Superfly Guy' produced by Mark Moore & P. Gabriel
RHYTHM KING RECORDS 1989

S'EXPRESS / NOTHING TO LOSE (SEXY 01T)
A: 1. Nothing To Lose*
AA:1. Find Time To Be Yourself (geetar heaven mix)
AA:2. My Laser (just won't function anymore)*
*written by Moore / Sonique / Gordon
produced by Mark Moore and mixed by Mark Moore & James Reynolds
RHYTHM KING RECORDS 1990

S'EXPRESS / NOTHING TO LOSE REMIX (SEXY 01RT)
A: Nothing To Lose produced by Mark Moore remixed at Workhouse by J. Saul Kane & Gota/ ..and short mad thing
AA: Find time To Be Yourself fullvocalmix
produced by Mark Moore & Martin Gordon and mixed by Mark Moore & James Reynolds
*Mark Moore: keybords analogue organ rotorvator & stuff'n'junk
Sonique: vox, b-vox, keybords & orgasmatron...
RHYTHM KING RECORDS 1990

S'EXPRESS / FIND 'EM FOOL 'EM FORGET 'EM(SEXY 02T)
A1: Find 'Em Fool 'Em Forget 'Em (stax mix) produced and mixed by Mark Moore, Pete Lorimer and James Reynolds
A2: Find 'Em Fool 'Em Forget 'Em (qwerty club mix) remixed by John Coxon
AA1: I Like It produced by Mark Moore James Reynolds, orchids we love you!
sleeve design by Mark Moore, Paul Glancy and Icon
*programmed and keybords John Hall
RHYTHM KING RECORDS 1991

*****

MERLIN / BORN FREE (LEFT 22T)
A: Born Free
B: Unrapped
A Beatmasters Production with DJ Mastermix
written by Merlin M.C.
produced by The Beatmasters with DJ Mastermix
RHYTHM KING RECORDS 1988
UKラップシーンのMCで、Bomb the Bassの"Megablast Rap"、The Beatmastersの"Who´s in the house"、S-Express on "Pimp, Pushers, Prostituties"にコラボレートしていたMERLINのソロ・シングル。

VIOLA WILLS / THESE THINGS HAPPEN (LEFT 23T)
A: These Things Happen
B: Dub Things Happen
remixed by The Beatmasters
sleeve photo courtesy of Wide Angle Records USA
sleeve layout by Max Speed
US co-ordination by Pete Wright
original US production / Waltr mcLean / Viola Wills
RHYTHM KING RECORDS 1988
Viola Wills
http://www.violawills.com/

HOT LINE / STAY AWAY (LEFT 24T)
A: Stay Away
B: Don't Want You Back (dub mix)
written by Hotline
produced and arranged by The Beatmasters and Hotline
engineered by Raine Shine
recorded at Commercial Studio
mixed at Gooseberry Hillside Studio
sleeve layout by Max Speed
RHYTHM KING RECORDS 1988
イギリスの初期のハウスミュージックを象徴するハッダーズフィールドのプロデューサーTony PowellとTrevor RussellによるHOTLINE。

JAY STRONGMAN / EAST WEST (LEFT 29T)
A: East - West
B: West - East
produced by Jay Strongman and Mark Saunders
engineer: Mark Saunders
recorded at Power Plant
mixed at Roundhouse
live sax: Cameron Jenkins
female vocals: Maureen Walsh
sleeve layout: Slim Smith
RHYTHM KING RECORDS 1988
Jay Strongman
http://www.jaystrongman.com/bio.shtml
エレクトロ、ラップ、ロカビリー、ノーザンソウルなどをDJイングするDJとして80年代雑誌FACEにも取りあげられスーパースターDJとしてその名を轟かせていたジェイ・ストロングマン。リズム・キング・レーベルの共同設立者としてチャック・ブラウン、School D、Gwen McCraeなどを手掛けている。現在までにFace、i-D、NME、Record Mirror、ティキNews、Soul Underground、ヴォーグ、Observer、サンデー・タイムズ、および多数の外国刊行物などで音楽ライターとしてクラブカルチャーについて書き下ろしている。ウェブ雑誌"Dischord"の共同エディターでもあり、推理小説"Sophisticated Savage's"も出版していたりして、その他ファッション・エディター、ラジオDJなど多才な顔をもち活動を続けている。

KURT ROGERS / MAD SAM (KURT 01)
A: Mad Sam
written & prouced by Kurt Rogers
engineered by Q
B: Zone Tripper 8zone 1 mix) / Zone Tripper (zone 2 mix)
RHYTHM KING RECORDS 1991

JUM JUM / JUM JUM BEAT (JJP1)
A: Jum Jum Beat
B: Free Beat / Sweet Beat
all tracks written by Cole / Walmsley
published by Zomba Music publishing ltd
RHYTHM KING RECORDS

NATION 12. / ELECTROFEAR (EBU 2T)
A: Beat mix
written and produced by J.Foxx / K. Rogers
published by Quiet Man Music / Rhythm King Music
B: Shemsijo mix / dogmix
Shemsijo mix written by J.Foxx / S. mcCauley / S. Rogers
produced by S.Rogers / J. Foxx / S. McCauley
Dogmix written by J. Foxx / S. McCauley /K. Rogers
RHYTHM KING RECORDS 1991
エレクトロニックのパイオニア、ジョン・フォックスとボム・ザ・ベースのティム・シムノンとのコラボレーション。ティムがデペッシュ・モード、ファッド・ガジェット、ジョン・フォックスのファンだったことからユニット設立に至り、油と水のような混ざり合えない要素が混合された音楽だと言われていた。Nation21の断片と歌は最終的にジョン・フォックスのフィルム・ノアール・ダンス・ルーチン('film noir dance routines)のなかでサイケデリックな聖歌+エレクトロパンクとして77分にもおよぶ音楽にミクスチャーされ組み立てられ発表されている。
NATION 12. / ELECTROFEAR
http://jp.youtube.com/watch?v=k-x7kLRMIc8

CHUCK BROWN AND THE SOUL SEARCHERS / LIVE '87 DOUBLE ALBUM (TORSO 33034)
side 1: Dedication / Downright Country Boy / Stormy Monday / Kickin' The Jams / Jazzy Jamm / We Need Some Money
side 2: Love Boat / Sho' Yuh Right / Boogie On Go-Go Woman / Peace & Love / We Need Some Jazz / I Am Somebody / Rumours
side 3: Go-Go Swing / It Don't Mean A Thing (If It Don't Have The Go-Go Swing) / Midnight Sun / Moody's Mood / Woody Woodpecker
side 4: Here We Go Again / Harlem Nocturne / The Message
Chuck Brown & The Soul Searchers (members)
Chuck Brown (lead guitar, lead vocal) John M. Buchanan (keyboards & trombone) Leroy Fleming (tenor sax & background vocals) Curtis Johnson (keyboards) Donald Tillery (trumpet & background vocals & tambourine) Richard D. Wellman (drums) Rowland Ellis (bass & percussion) Reo Edwards (manager & soundman)
produced by Reo Edwards / Searcher's Productions
mixed by Reo Edwards & Chuck Brown
mixed at Sheffield Studio
TORSO / RHYTHM KING RECORDS 1987
"I Need Some Money"や"Bustin' Loose"のヒット曲で知られる34年生まれのアフリカ系アメリカ人のジャズ・ギタリスト、"ゴッドファーザー・オブ・ゴーゴー"ことチャック・ブラウン。そのチャックの絶頂期にリリースされた2枚組アルバムで、B級ファンクGO-GOとして定着してきた時期のもの。ジャズとGoGoが見事なまで融合している。

*****

VA / AN INTRODUCTION TO LATIN HIP-HOP (TORSO 33072)
side 1:1. SA - FIRE Let Me Be The One 2. LEATHER & LACE (featuring Arlene) Tender Heart 3. C-BANK Perfect
side 2: 1. DIVA IWanna Break Night With You 2. AMORETTO Clave Rocks 3. BAD BOY ORCHESTRA Do You Wanna Dance
]released under license by Torso
TORSO / RHYTHM KING / MUTE 1988

BEAT THIS / 20 HITS FROM RHYTHM KING (SMR 973)
side 1: BEATMASTERS featuring P.P.ARNOLD - Burn It Up 2. S'EXPRESS - Superfly Guy 3. BOMB THE BASS featuring LAURAINE - Don't Make Me Wait 4. TAFFY - I Love My Radio 5. MERLIN - Born Free 6. CHUCK BROWN & THE SOUL SEARCHERS - (We Need Some) Money 7. VIOLA WILLS - These Things Happen 8. SHAWNIE 'G' - Mission Impossible 9. BABY FORD - Chikki Chikki Ahh Ahh 10. BOMB THE BASS featuring MAUREEN - Say A Little Prayer
side 2: 1. S7EXPRESS - Theme From S'Express 2. BEATMASTERS featuring COOKIE CREW - Rok Da House 3. KING SUN - D MOET - Hey Love 4. SCHOOLLY D - Put Your Fila's On 5. 3 WIZE MEN - Cruising For A Bruising 6. JAY STRONGMAN - East West 7. BAILEY & BRIDGES - Come And Get It 8. GWEN McCRAE - Funky Sensation 9. HOTLINE - Rock This House 10. BOMB THE BASS - Beat Dis
STYLES MUSIC / RHYTHM KING RECORDS 1989

BEAT THIS! / RHYTHM KING THE SKY MAGAZINE DANCE ALBUM (LEFT LP 16)
side 1: 1. BETTY BOO - Doin' The Do 2. NATION !" - Listen To The Drummer 3. S'EXPRESS - Lollypop 4. MERLIN - Think About It 5. ⓒ - When He Come Back 6. THE BEATMASTERS featuring MERLIN - Who's In The House
side 2: 7. S'EXPRESS - Theme From Funky Killer 8. BABY FORD - Beach Bump 9. LES NEGRESSES VERTES - Zobi La Mouche 10. MANMACHINE featuring ZEN - Denkimi - Shakuhachi 11. NATION !" - Remember
RHYTHM KING RECORDS 1990

****
Rhythm Kingは当時ベルギーのR&S、イタリアのIrmaレーベルと提携したネットワークを構築していた。

R&S / IRMA / SPLISH / RHYTHM KING

TIZIANA / SEDUCE ME (SPLISH 1)
A: Seduce Me Version 1
written by Luck Coke aka. RAVE 2001
produced by Renaart & David
licensed from R&S Records Belgium
B: Seduce Me Version 2
RHYTHM KING RECORDS 1991

BAM BAM MUSIQUE / MILK OF MAGNESIA (SPLISH 4)
A: Milk Of Magnesia 1. Night In Detroit mix 2. Knuckles Tribute mix
written by Trani / Manners
produced by Paul Manners and Marco Trani
exccutive producers: Trani and Moz - Art
published by Fluffy Toys Music
licensed from Antima Records - IRMA Records
B: Milk Of Magnesia 1. small steinway mix 2. bad rhythm mix
RHYTHM KING RECORDS 1991

WOLFMAN / FREE (SPLISH 6)
A: Free 1. Clone Theory 2. Full Moon mix
Written by Wolfman / Travell
Produced by Steve Travell / Wolfman
mixed by Steve Travell / George Holtz / Wolfman
Voices: Mike Henry / Carolyne Christie
Guitar: Graham Kearns
RHYTHM KING RECORDS 1992

**先日、初期"rock magazine"のスタッフでもあったY氏が経営する堀江にある中古輸入レコードショップに行った時、Y氏がある客から買い取り引き取とったばかりのカウンターに置いてある数枚のCDを指して、"阿木さん、最近の音楽ファンは音楽をこんな風に脈絡なく聴いているんですよ"と教えてくれた。カウンターをみるとそこにはジャズからJPOP、フリー、ロックなどボクにとっては考えられない脈絡のない様々な音楽ジャンルのCDが置かれていた。90年代以後、おそらく多くのひとが、正確な音楽情報もなく、レコードやCDを購入するときには、雑誌に掲載されていたから、友人がいいと言ったからなどと混濁した情報を信じて短絡的に、まるで分裂症のような音楽の聴き方をしているのだろう。それがポストモダン的、すべてをリゾーム状に横断する21世紀の音楽の聴き方と思っていたら、大間違いだ。音楽の愉しみとは、ある文脈や相似律、セオリー、音楽ジャンルに添って音楽を聴いていくことによって、自然と構築されていく音楽の意味性/世界観にある。ひとつの音楽を好きになったら、他の音楽ジャンルにまで手を延ばし欲張らないで、可能ならばその文脈の音楽を時代ごとに追ってすべて聴いてみることだ。すると自ずとそこに音楽の思いもよらなかった新しいヴィジョン、愉しみが開けてくる。

追伸
1ヶ月ぶりの更新、相変わらず訪問してくれるひとは多く、しかしカウントされる数字が上がって行くだけで、読んだひとからのなんのリアクションもないのでコメント欄は削除した。すっぽりと抜け落ちた90年代から現在までの音楽情報を無償でアーカイヴすることに少々バカらしさを感じ始めている。コメントがあるならばjaz' room nu things宛でメールでも下さい。

2008年10月28日

ACID HOUSE - E CULTURE - HOUSE EXPERIENCE

BRICOLAGE
「ジャズ的なるもの」からクラブ・ミュージックへの回顧 18
ACID HOUSE

「E」 House Experience - Turn On Tune In
"ハウスミュージックはシカゴのサウスサイドにあるウェアハウス・クラブに始まる長い旅を経てきた。DJフランキー・ナックルズは後に無機質なリズムに列車の音や野生動物の声をミックスすることになるのだが、彼はドラムマシーンに合わせて曲をリミックスすることでクラブの常連たちを熱狂させていた。
アフリカ音楽、ラテン音楽、それに70年代ディスコ・サウンドの底流を成していたこの間断なきビートは、直ちにパクられ海外に伝わることになった。アシッドハウスに於いてサイケデリック・ドラッグは総てのものとの同一化を求めるより高次の知性へと移行するための人為的な手段としての役割を果たしている。・・・革命家はしばしば貴族や聖職者、労働者や芸術家のなかから現れてきた。芸術家というのは画家、作家、造形者といった者を指し示すが、普通そのなかには既に存在している作品を大衆に提供するDJというものは含まれていない。しかし今日の芸術家、革命家はDJである。サンプリング、ミックス、アシッド(盗用 )という形態でメッセージを送り出し、既に創造されているものを組み換えることで若い世代をサイケデリックというひとつの旗の下に再び活気づけている。多くのアシッドトラックには少なくとも6本のテープがミックスされている。それゆえそれにあわせて踊っていると情報の洪水のなかに飲み込まれある種の"経験の加速"が創出される。" ("E"の表紙に記述したHouse Experienceから)
1990年にボクが編集発行した「E」( ノイ・プロダクト刊 ) には、'90年代から2000年までの音楽シーン ( クラブシーン ) を占領した "Eカルチャー ( Ecstasy / Electronic Revolution / Ecology / Evolution/ Exo Earth )" の、ロックからクラブミュージック=DJカルチャーに変容した初期のデータが記録されている。当時確か1000部印刷して都市の主要書店、美術書を扱う書店や輸入レコードショップに並べたが、売れたのはその半分にも満たない300部程度だったように思う。90年という年は、88年に音楽の主流が激変したことも気付かないバブル経済の崩壊以降の長期不況の時代、複合不況、平成不況に見舞われる"失われた10年"に突入する停滞/情報混乱の時代でもあった。因みにアシッドハウスをネットで検索しても誤った情報ばかりで、フリー百科事典"ウィキペディア"でも808ステイトやプライマル・スクリーム、ハッピーマンデーズがアシッドハウスだと記述されているのには驚いた。アシッドハウスとは、現在のクラブミュージックまでに至るすべてのオリジン、ソースがここにある重要な運動だった。 
さて、昨今の世界的規模の株価の暴落と為替の円高。なんだか90年代を上回る音楽業界の停滞/衰退ぶりがまたまたやってきているようだ。金融が国家経済の柱となってから、まだ10数年だというのに、その脆弱な成長モデルが崩れようとしている。どこまでも右上がりの投資(株)による経済成長なんて、まるで国家規模で仕掛ける詐欺のようなものだ。そんなことありえない話だと、子供でも気付くだろうに。


THE NEW SOUND OF THE BERLIN UNDERGROUND / GENERATION 2 (BIG SEX LP 1762 / 08)
A: New Zone - COSMIC BABY ( check out the compilation album "E" produced by De Luxe 63 'Big Sex 1764 / 08' )
The Greatest - GHAZI TWIST (gas twist / produced by Nainz Watts)
Te Quiero - GROUPIE TEMPLE (M.Kemner )
Move! - TV VICTOR(TV Victor )
B: Love Is Like Oxygen - IGATRI (Chapman / Most )
Turn Up The Music - B - CULTURE (De Luxe 63 )
Talking About Love - HIGH PRIEST (Ace B. Colberg )
Hard Work - ONE DROP ( Discomo )
Body Structure - EXON (Exon )
album conceived and compiled by The Contract Man
this album id dedicated to the "UFO " Club in Berlin
BIG SEX RECORDS 1989

VARIOUS ARTIST / E (BIG SEX LP01764 08 )
A: The New Zone - COSMIC BABY / Aural Excitment - B - CULTURE / E= mc2 -STARTREK
B: Turn Up The Music - B-CULTURE / Energy - STARTREK / Gimme Love - B-CULTURE
all material composed and produced by De Luxe 63 in Januar 1989
recorded at Synchron Studio
mixed by De Luxe 63, Robert Bunzel and Lord Ray
p.o.box 36 04 28, 1000 Berlin - West 36
De Luxe 63 loves playing on TR 808 and TR 909
BIG SEX RECORDS 1989

TV VICTOR AND THE WORLD FUTURE SOCIETY / MAGIC SOUND OF MOON - MOONDANCE (BIG SEX EFA 01761 - 08 )
Step 1: 1. Rendevouz In Space 2. Tomorrow 3. Moon Dance - The Original
Step 2: 4. They Are Coming 5. Strange World 6. Moon Dance II - The Dance
all tsongs and lyrics written and composed by U. Heitfeld
BIG SEX RECORDS 1989

VA / ACID GENERATION VOL 1 (EFA LP 1758 08 )
side 1: DROP ONE - Work Hard (Discomo ) / GROUPIE TEMPLE 8feat. Babette ) - I'm Your Acid Baby (Mr. Ray) / THE ACID PRIEST - Oh God! (Ace Colberg ) / TV VICTOR / More (TV Victor)
side 2: LX - The Pat - Off (Lx) / TV Victor - Do The Evolution (TV Victor ) / ALIEN NATION - House in the Desert (Mark Reeder / Leo Walter )
album compiled by The Contract Man for Big Sex ,
a division of Interfisch Rec. po box 360 428 1000 Berlin West 36
BIG SEX RECORDS 1989

VA / ACID HOUSE (CD DOT 1 )
Dreamgirl - PIEARES FANTASY CLUB / Can You Feel The Bass - PHORTUNE / Confusions Revenge - ARMANDO / i51 - ARMANDO
The Juice - MR. FINGERS / Jiggerwatts - PFORTUNE / World Turns Round - KOOL MA KOOL / Pump Up - THE ACID mix

VA / ACID TRACNCE - Full Length 12" Acid Tracks (BLUE CHIP BLUE AC LP1)
Trance 1: It Makes Me Haaappy - THE SMILEY PEOPLE / To The Acid House (whistle lampin ) - M.A. D. M. * / Ah Ha Ha Ha Haaa (alright matey mix ) - BUBBLEENA
Trance 2: In A Trance (Doo It ) - BLIP BLOP * / Zoooommm - JEUCE / Let Me Hear You Scream - Thieves Of Bagdad *
all titles written , arranged , produced by M. Archer, D. Meredith
engineered by M. Archer
*keyboard programming by Abdrew Meecham, Christopher Peat
executive producer Kevin A. Roberts for Hall Of Fame Productions
recorded, mixed, digitally mastered at Blue Chips
Soul Sound Studio One
+contains Hot Acid house club mixes
BLUE CHIP RECORDING 1988

VA / BAT / THERE'S A BAT IN MY HAUSE (FFR 1209)
A:BAT / THERE'S A BAT IN MY HAUSE (FFR 1209)
B: X.T.C. / ACID PARTY (FFR 1205)

VA / TEKNO ACID BEAT - Pure Acid mix's (TEMPLE RECORDS 039)
side one: Joy - DJ DOKTOR MEGATRIP with LUV BASS / Sandoz Tabman - SICKMOB / Wicked - MISTRESS MIX and JACK THE TAB
side two: Groove To Get Down - SUGARDOG / Blue Pyramid - VIRGINIA featuring MISTA LUV / Godzilla V The Space Mutants - SAFE / Liquid Eyeliner - DJ DOKTOR MEGATRIP & MISTA LUV
dedicated to: Dr Timothy Leary; Ramon Sender; Emmett Grogan; Mel Lyman; Arthur Cravan; Richard Alpert; Ken Kesey; Michael Bowen; ...Jimi Hendrix; Free; Scott McKenzie;.....Brion Gysin;
all tracks copyroght control 1988/ p&c Temple Records 1988
cover concept by Genesis P-Orridge
recorded at Time Square Studios, London 5-6 August 1988
engineers: Richard Evans and Richard Schiessl
TEMPLE RECORDS 1988

VA / JACK THE TAB - Acid Tablets Volume One 8Original UK Acid Dance Freakbeats) (ACID 001)
side 1: Psyche Out: KING TUBBY / Rapid Bliss: PEARL NECKLACE / Aquarius Rising : THE LOADED ANGELS / Last Night : WOLVES OF THE SUN / Blue Heart : ESSENCE / Oxygen : GRISELDA
side 2: Terminate : OVER THE BRINK / Youth : VERNON CASTLE / Only Human : NOBODY UNINC / Balkan Red Alert : ALLIGATOR SHEAR Meet Every Situation Head On : M.E.S.H.
produced by Noise / Or / Not
NY remix by Noise / Or / Not at Boss Sound
CASTALIA RECORDINGS 1988

ACID DANCE / PSYCHEDELIC VIOLENCE 23 -Album 10 (TOPY 32)
side 1: Hello / Enjoy Your Body / Jump Thee Gun
side 2: Kondole / Dogstar
this LP was recorded specially at " Time Square Studios ", London on thee 4th and 5th February 1988
for thee realisation Ov This Project Psychick T.V. were: Matthew Best, Daniel Black, Dave Martin, Scott Nobody, Genesis P-Ornot, Paula P-Orridge
produced by Genesis P-Orridge
mixed by G.P-O and R.E.
published by Crippled from Musick 1988
*britain admits failure in "acid test"
TEMPLE RECORDS 1988

※アシッドハウスの作品は先のリズムキング、Wah Mr Modo、Warriors Dance、そして今回のドイツでのUFOクラブを拠点にしたBig Sex、ジェネシス・P・オーリッジのTempleでの動きなど、まだまだ数多く発売されていた。ここではインパクトのないLPと12インチシングルは総てカットし、大事なものだけチョイスしました。
ACID HOUSE THAMES REPORTS part 1 evenson allen
http://jp.youtube.com/watch?v=CZlKciFlpi4&feature=related
ドラッグによって当時イギリスでは社会問題にもなったウェアハウス/アシッドハウス、このリポートはPART3まであるので参考に

E

ISBN4-931269 -01-X C0073 P5800E
[監編著訳] 阿木譲 深田都志哉 
[発行所] ノイ・プロダクト
[発行年] 平成2年
[サイズ] A5
[ページ数] 251P
[定価]5800yen


[目次・構成・収録・内容]
阿木譲 振動と共鳴のEカルチャー・サウンド
武邑光裕 バロウズとサンプリング・リミックス・カルチャー
深田都志哉 〈開かれる〉快感
椹木野衣 繰り返す。ハウス・ミュージックは・・ "ミュージック・サイバネティックスへの予兆"
能勢伊勢雄 MUSIC CYBERNETICS
ジェネシス・P・オーリッジ インタヴュー "ブライトン 1989.8.23"
アディ・ニュートン(クロックDVA) インタヴュー (31 July 1989, Sheffield, England )
ベィビー・フォード インタヴュー "世界をクリーンでハッピーに、そしてマインドとティストとスタイルを"
Eカルチャー・レコードカタログ (超1000作品)
付録 ティモシー・リアリー/エリック・グリフセンへの別紙インタビュー "Artificial Reality Technology" 人工現実テクノロジー

« 2008年09月 | Main | 2008年11月 »

About 2008年10月

2008年10月 に投稿されたすべてのエントリーです。過去のものから新しいものへ順番に並んでいます。

←Prev 2008年09月

Next→ 2008年11月

→Main Page
→Archive Page

Powered by
Movable Type 3.35