CLOCK DVA / T.A.G.C. / ADI NEWTON
CLOCK DVA
T.A.G.C.
ADI NEWTON
CASCADES 96
「ジャズ的なるもの」からブリティッシュ・ロックへの回顧 96
ADI NEWTON
世紀末と、18世紀の終わりから19世紀にかけての作家に興味を持っているというアディ・ニュートン。オクターヴ・ミラボー、ギヨーム・アポリネール、ジョルジュ・バタイユ、サミュエル・テイラー・コールリッジ、トマス・ド・クインシー、フランスではアルフレッド・ジャリ、ジェラール・ド・ナバル、
CLOCK DVA / BURIED DREAMS ( INTERFISCH 01717-08 )
ベルギーではモーリス・メーテルリンク、そして初期シュルレアリスト、アンドレ・ブルトン、フィリップ・スーポー、60年代のマーシャル・マクルーハン、トム・ウルフ、ケン・キージー、ティモシー・リアリー、オースティン・オスマン・スパー、J・G・バラード、デルモア・ジュヴァルツなどなど、これがClock DVAのアディ・ニュートンの挙げた影響を受けた作家/芸
術家の名前だ。そのなかでもドラッグに影響を受けた文学からアルバム・コンセプトを引き出すという彼は、'88年以後の作品は特にオースティン・オスマン・スパーに影響されているロジックが見られるように思える。彼は20世紀初頭に活動したイギリスの画家で、開発した西洋魔術で使われる欲望のアルファベットや、図形、記号、紋章などのシジルと呼ばれるモノグラム ( ロゴタイプ ) は、インダストリアル/ノイズ系のアルバムジャケットに多く使われ意識と無意識から立ち表れる自動筆記のように創造された、その魔術的/抽象的サウンドを象徴していた。'86年ロンドン生まれのスパーは、魔術師/詩人のアレイスタ・クロウリーと交流を持ちながら、文章と絵を組み合わせた多くの線画、パステル画、" 快楽の書 ( The Book of Pleasure 1913 ) " や " ゾスの詛 ( のろ ) い-偽善者たちへの説教 ( Anathema of Zos 1927 ) " などの書物を残していてシュルレアリズムの父と呼ばれていた。80年代ノイズ・インダストリ
The Focus Of Life by Austin Osman Spare ( by theletus )
(Austin Osman Spareのイメージ映像のバックに流れている音楽はClock Dvaのものではありません)
アル系のミュージシャンやアディ・ニュートンには、特に彼の開発したSiderealismと呼ばれる人物や現実を歪曲した絵画技法や、" 快楽の書 " での「 願望は雑多な観念を取払い純粋な願いに昇華させることによって真の意志になる。それを潜在意識に刷りこませた後、すべてを忘れ去ってしまうことによって実現される 」にみられるキアイズム、オカルティズム、スパー魔術のコンセプトがその音楽に潜在的に刷り込まれていて、オースティン・オスマン・スパーに大きく影響を受けた痕跡が見られた。豊穣なまでの知識欲と、それを上回るほど雄弁なアディ・ニュートン=クロックDVAのコンセプチュアルで、ある意味文学的な作品は、知的遊戯としておおいにボクを楽しませてくれもし、頭を悩ませられたものである。
Austin Osman Spare Collection.
http://www.youtube.com/watch?v=B__Fh-BWlAQ&NR=1
Spare Places part two
A Psychogeographical Guide to Austin Spare's London
http://www.youtube.com/watch?v=iE-Wmiovjdo&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=P1RsoLf8U8g
AOS
http://www.youtube.com/watch?v=nhdWRHSU2rE
http://ja.wikipedia.org/wiki/オースティン・オスマン・スパー
******
CLOCK DVA
'78年にシェフィールドでアディ・ニュートン、スティーヴン・ジャド・ターナーによって結成されたクロックDVAは、アンソニー・バージェスの小説 " 時計じかけのオレンジ " と、ロシアではClock=小さなベル、dva= 2 、あるいはヘブライ語の神カバラのAVDと魔術をその名前の由来とする。このバンド以前
CLOCK DVA / THIRST ( FR 2002 )
にはキャブスのメンバーCraig MarshとMartyn Wareと共にThe Futureというユニットを結成していた ( 後のヒューマン・リーグの源 ) 。コイルとキャバレー・ヴォルテールとの同盟グループだったクロックDVAの実験的なエレクトロニック・ミュージックが収録されている'80年のファースト " White Souls In Black Suits " は、クリス・ワトソンによってキャバレー・ヴォルテールのウェスタン・ワークス・スタジオで数時間のインプロヴィゼーションとテープモンタージュによって編集されインダストリアル・レーベルからカセットテープという形でリリースされ、後にレコード化され再発された。同年フェティッシュ・レーベルから発売された " Thirst " は、イアン・カーティスの死後、マンチェスターでも起こり始めたファクトリー・レコードでのア・サーティン・レシオなどのポスト・パンク/
ニューウェイヴ動向と共振して、ボクのなかでは捨てられないアルバムの1枚だ。いまでは多くのプロダクト商品を手掛けていて、20年以上にわたりグラフィックデザインの最前線で活躍しているネヴィル・ブロディ ( Neville Brody ) の、黒人の子供の顔を描いたイラストが使われたそのアルバムとシングル " 4 Hours " のジャケット・デザインは、反響するジャズ的なサキソフォーン、トランペットの音が、当時ネヴィルが手掛けたフェティッシュ・レーベルでの23スキドーのジャケット・デザインと、そのシャーマニックなサウンドなどが重なり、クロックDVAの音楽にもうひとつの世界を拡張させていた。そしてこの作品とキャバレー・ヴォルテールの " Mix-Up " こそがシェフィールド ( インダストリアル ) ・サウンドの始まりでもあった。
Neville Brody
http://www.youtube.com/watch?v=MXC9Jre1GwY
http://www.youtube.com/watch?v=3C2Kl7r2yCw
**Clock DVA TV Anterior Research Adi Newton and Jane Newton official DVA youtube Channel all Kinetic Engineering and new archive and new DVA visual material
この新しいクロックDVA・TVでの音楽を聴いていると、アディ・ニュートンが再び活動を始める予感がする。恐らくシネマティックな音響を抱えて。
CLOCK DVA / THIRST ( FR 2002 )
A: 1. Uncertain
2. Sensorium
3. White Cell
4. Piano Pain
5. Blue Tone
B: 1. North Loop
2. 4 Hours
3. Moments
4. Impressions Of African Winter
all compositions DVA
words A. Newton
Adi Newton - voice clarinet tapes
Charlie Collins - saxophones flute
Turner - bass
Paul Widger - guitar
Roger Quail - drums
produced by Ken Thomas and Adi Newton
recorded at Jacobs Studio Surrey
engineered by Ken Thomas
sleeve Nevil Brody
* Fetish Records 40 denbigh street london sw1
FETISH RECORDS 1981
ジャケット裏ににはジェネシス・P・オーリッジの " 檻の中のライオン " というライナーノーツが記されている。「我々は考えたいと思うことさえ訓練されていない。条件付けされた状態。条件付けは支配である。支配は安定である。安定は、支配の既得権をもつ人々のための安全である。制御できなくなろう。このサイクルを壊すものは、心霊的な衝撃である。音楽は、魔術 ( magick ) 、人間の反応を通して回路制御を短絡させる宗教的な現象である。我々が我を忘れて、リンボー・ダンスを終える時、我々は闘いと、喜びと明快さの世界に入る。死すべき運命を受け入れて、それによって死を打ち消すことが可能な、悲劇的だが、magickalな世界。教義のない経験であり、恥や偽りのない苦悶。反カルトの道徳性。秘教的な文化。そのいまだ限られたメンバーによる集団の儀式は、公けに行なわれたが目には見えない。白い魂は、血を流しながらも希望に満ちた悲しみを現すために裸にされた。青春期の儀式。黒いスーツを着て死体のように箱に入った、我々の錬金術の(秘法的な)人間の遺産。( Genesis P-Orridge / London December 1980 ) 」
CLOCK DVA / 4 HOURS ( FET 008 )
A: 4 Hours (Remixed)
B: Sensorium (Remixed) (2:36)
written by Newton, Collins, Tyme, Quail, Widger, Turner
produced by Clock DVA, Ken Thomas
sleeve artwork by Neville Brody
remixed London 1981
FETISH RECORDS 1981
clock dva live
http://www.youtube.com/watch?v=qcOWovJu1EQ&NR=1
ポストパンク、そしてイアン・カーティスの影を引きづりながらの、ニューウェイヴのコアでリアルな気配の漂う映像だ。
CLOCK DVA - '4 Hours' - 7" 1981
http://www.youtube.com/watch?v=Sputl2yAbfQ
CLOCK DVA / WHITE SOULS IN BLACK SUITS ( EX 24 )
A: 1. Consent
2. Discontentment (1&2)
3. Still / Silent
4. Non
B: 1. Relentless
2. Contradict
3. Anti-Chance (Soundtrack; Keyboards Assemble Themselves At Dawn)
personnel:
Charlie Collins - saxophone, flute, percussion, ice and go go bells
Steven " Judd " Turner - bass guitar, treated guitar
Adi Newton - vocals, clarinet, bowed electric guitar and synth
Roger Quial - druma and percussion
David J. Hammond - guitar
recorded at Dviarion on a Mobile Unit Ega
engineered by John Mills
the musik was taken from 15 hours of improvisations
thanks to Richar H. Kirk and Stephen Mallinder of Cabaret Voltaire for mixing and for participation in Anti- Chance
thanks to Throbbing Gristle for encouraging this project which was originally released as a C60 cassette on their Industrial Records label in winter 1980
this album is dedicated to the soul of Judd who died in 1981
made in Italy
EXPANDED MUSIC 1982
CLOCK DVA / WHITE SOULS IN BLACK SUITS ( CONTE 157 )
A: 1. Consent
2. Disconsentment
3. Disconsentment
4. Still / Silent
5. Non
B: 1. Relentless
2. Contradict
3. Film Soundtrack (Keyboards Assemble Themselves At Dawn)
4. Anti-Chance ( mixed by Christopher Watson, Richard H Kirk, Stephen Mallinder )
bass - Steven James Turner
guitar - David J Hammond
percussion - Roger Quail
saxophone ( sopranino, soprano, alto, baritone ) , flute, percussion, ice and go go bells - Charlie Collins
voice, synthesizer, clarinet, guitar - Adi Newton
lyrics by A. Newton
music by Clock Dva
engineer - Jon Mills
this is the normal black vinyl version of this release. For the limited edition clear vinyl edition see here
recorded at DVAtion Studios on a mobile unit EGA.
this album was compiled from 15 hours of improvisations, no overdubs.
this recording was original released as a C60 cassette on Industrial Records (IRC 031) in December 1980 and is dedicated to the memory of Stephen James Turner R.I.P.
made in Italy
CONTEMPO RECORDS 1990
***
CLOCK DVA / HIGH HOLY DISCO MASS ( POSPX 499 )
A: High Holy Disco Mass
B: 1. High Holy Disco Mass (Dance Macabre)
2. The Voice That Speaks From Within (Triumph Over Will) Part 1
produced by Mark Arthurworry & Dvation
recorded in July '82
special thanks to Beggar & Co.
initial front cover concept - Adi Newton & Ignazio Falconetti
painting & group photograph by Peter Care
designed by Peter Barrett
Dvation Ltd. 1982
POLYDOR 1982
CLOCK DVA / PASSIONS STILL AFLAME ( POSPX 437 )
A: 1. Sons Of Sons
2. Theme From (I.M.D.)
B: 1. Don't (It's Taboo)
2. Noises In Limbo
Paul Browse - alto & tenor saxophones
Adi Newton - voice, electric trumpet and synthetics
Jon Valentine Carruthers - guitars, bass
Nick Sanderson - percussion
front cover still by James fry, taken from the film 8 P.S.A. )
individual photos Peter Care
overall sleeve concept Dvation in conjunction with Alwyn Clayden polydor
Save On Souls + N.I.L. recorded at Matrix Studios London 8 December 81 )
Theme + Don't on ( March 82 )
special thanks to Shaun Ward for bass on Sons of Sons and Fretless on N.I.L.
produced by Dvation
engineered by Tim Thompson
dedicated to Steven James Turner. The Passion is Still Alight and Burning Bright 1982
POLYDOR 1982
CLOCK DVA / ADVANTAGE ( POLS 1082 )
A: 1. Tortured Heroine
2. Beautiful Losers
3. Resistance
4. Eternity In Paris
B: 1. The Secret Life Of The Big Black Suit
2. Breakdown
3. Dark Encounter
4. Poem
technical data & personnel:
John Valentine Carruthers - guitars, treatments
Paul Browse - saxophones
Nick Sanderson - drums, percussion
Dean Dennis - fretted & frettless basses
Adi Newton - vocals, trumpet, piano ( on poem )
additional keyboards - Hugh Jones
additional instrumentations used and collectively played by DVA (Marimba, Vox Continental, Tape Loops, Cabassa, Radio, Chime Tree, Time processors and Piano)
all Tracks recorded at Rockfield, except "Poem" recorded at Strawberry in the fall of 82
overdubs recorded at The Garden & Utopia.
"Resistance" mixed at Productions Workshop, all other tracks mixed at Sarm
POLYDOR 1983
Clock DVA Poem
http://www.youtube.com/watch?v=2fBU0vaxM3E
CLOCK DVA / BREAKDOWN ( POSPX 627 )
A: Breakdown (Remix )
B: Black Angels Death Song ( written by Reed + Cale )
produced & engineered by Hugh Jones
remixed at R.J. Jones
" Black Angel Death Song " recorded at Music Workshop
congas on " Breakdown " played by Jeff Seopardie
music - Clock DVA word - A. Newton
cover design - Peter Barrett
photography - Tom Sheehan, Steve Pyke
POLYDOR 1983
CLOCK DVA / RESISTANCE ( POSPX 578 )
A: Resistance
B: The Secret Life Of The Big Black Suit (Instrumental) The Suit Walks On (Size 12)
produced & engineered by Hugh Jones
photographic stills from the film set of " Resistance " by Peter Anderson
lighting by Peter Care
sleeve design by Peter Barrett
sleeve concept - Adi Newton
"The Days will Change and We will Change Our Ways and we will End Our Games But Love Like Life, will Always Stay and Time May Change But Feelings Remain, ... Admit It's True That Feelings Come Through and Nothing Can Stay Blue "
POLYDOR 1983
Clock DVA - Resistance
http://www.youtube.com/watch?v=GVqDX4Q6jjQ
******
Technological Occultation Of Flesh " 肉体の科学技術的神秘 "
「組織的に数が増加する象徴的言語を減らしていけば、2進法コードが出現する。この宇宙化学的侵略は深淵なるすべての文化のなかに於いて明白なものとなっている。そのなかで量子物理学、数学的定理、そして原子の概念の進歩的知識が見受けられる。来りて、増殖せよ。言葉は必要の代数であり、言葉に対
Clock DVA- The Hacker
する専心であり、音の体系であり、記号の知識である。我々は数学的にプログラムされた生物コンピュータによって化学的に計算されつくし、組織は結合のために分割され、電気的に制限された血液が体内を流れる・・・・。我々はヴェルヴェットの夜のエーテルに包まれて震えている。・・・我々は精神に関する魔術的技術を持っている。遺伝学的にこの細胞を再生させよ。そうすれば肉体は変容する。光のエネルギーは目の螺旋のなかで上昇し、一角獣のように完全なシンメトリーを示し、時間のプラズマのなかで引き延ばされ、熱のなかで爆発しようとする。この非直線的エネルギーのなかで周波数の波はフラクタルの大海に変容する。タキオン粒子の光線のなかで、時間はブラックホールの見えない太陽のように逆進する。我々は既に生物学的無線信号に侵されている。46の染色体と、23の生殖細胞は遺伝子情報にあらかじめ長寿をプログラムする。生物化学的信号がニュートリノのレコーダーに書き込まれては解読されていく。数のリアリティ、数学的テロリスト、そして恐れのアルゲブラ ( 代数学 ) 。暗闇に、そして暴力の美酒に目覚めよ。これこそ、光り輝ける暗黒時代なのだ。 ( クロックDVA/アディ・ニュートン ) 」
CLOCK DVA / HACKER - HACKED ( BIG SEX 001 )
PROGRAMMED 1: Reprogrammed 1
PROGRAMMED 2: Reprogrammed 2
re-programmed by Techno-Geist Associates at The Anterior Digital Facility Oct 1988, Binary
Knowledge Cleaved by Mathematical Terrorists
made in Germany
BIG SEX RECORDS 1988
CLOCK DVA / THE HACKER ( 01701-02 )
A: The Hacker
within the laguage of machines, a digital murder, a mathematical terrorist, an algebra of evil. the occult synthesis of alembic technology. caesura, cleave, cut, digitate, divide, detach, disconnect, sever, slice, luxation, lacerate, truncate, the dissection of knowledge, the hacking
of facts.
programming and digital transfer Clock DVA
above illustration - computer generated image by Karl Sims, Massachusetts Institute Of Technology Media Laboratory
B: The Connection Machine
the advancement of artificial intelligence from eniac forward. the oblique reference to Harry Call is based on private documents relating to illegal recordings, and surveillance technology. above photograph the connection machine.
digitally manipulated samples taken from communication technologies and illegally obtined filter recordings.
all compositions digitally recorded. Anterior 1988
INTERFISCH 1988
CLOCK DVA / THE ACT ( INTERFISCH 01708/02 )
PROGRAMMED 3: The Act
The Act Of Charity, Violence, Faith, Betrayal, Aggression, Mercy, Madness, Love, 100 Years Have Passed and The Act Has Retained Its Mystery, Its Enigma, Its Blood, The Blade Became The Magic Bullet, The Hacker Developed a Covert Mythology, An Occult Synthesis Of Conspiracy, Aided
By Technology.
We Are All Witness To A New Syage In Its Development
programmed at The Anterior Digital Facility
PROGRAMMED 4: Sonology Of Sex
From Its Psycho Sexual Extremity To Its Erotic Mysticism, The Act Of Sex Goes Beyond The Physics Of Science.
The Sonology Of Sex Is An Audible File, The First In A Series Of Sound Designs Based On Sexual Activities.
Above, Photograhs: Bibliotheque De Criminologie.
Front Cover, Photograph Taken From " Histoire De Justine " Marquis De Sade.
programmed at The Anterior Digital Facilitmade
made in Germany
INTERFISCH 1988
The Sonology Of Sex I - 精神的、性的極癖からエロティシズムの神秘性に至るまで、セックスという行為は科学をも超越する。The Solology of Sexは、聴くことの可能なファイルである。" リズムは深く我々の有機的組織体に刻まれる。我々の組織体の持つリズムに適うものであれば、例えそれがどんなものであろうと明確な刺激効果を及ぼす。音楽は筋肉の動きに対して強力な影響を与える。スウェーデンの言語学者シュペルバーは、セクシャリティは言語の第一の源であると述べている。それは精髄動物の進化における初期段階に生じていたに違いなく、特定の性的効果がなくても女性に関しては、音楽の生理学的効果は性的興奮のそれと酷似しているとは、vaschideとVurpasの示すところである ( Hevelock Ells " Psychology of Sex " ハヴェロック・エリス " 性の心理額" ) 。
CLOCK DVA / BURIED DREAMS ( INTERFISCH 01717-08 )
A: 1. Buried Dreams
2. Hide
3. Sound Mirror
4. Velvet Realm
B: 1. The Unseen
2. The Reign
3. The Act
4. The Hacker
Clock DVA: P.Browse, D. Dennis, A.
Newton
front cover. Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas. Multi-Media assemblage by Marcel Duchamp, Philadelphia Museum of Art
inside: 1. Still taken from "Dr Jekyll et Les Femmes " by Walerian Borowczyk
2. " Portrait of Guillaume Appollinaire ". Giorgio Chirico.
3. Joh Reginald Christie taken from " 10 Rillington Place ".
4. J.W.Gacy taken from " Buried Dreams " (inside the mind of a Serial Killer ) by T. Cahill.
5. Still from " Penetrating Craniocerebral Trauma " - Arnold M. Meirowsky.
programmed by Clock Dva at the Anterior Digital Facility 1989
made in Germany
INTERFISCH 1989
フロント・カヴァーにニューヨーク・ダダの中心的人物マルセル・デュシャンの " 遺作 " の、覗き穴から見ると滝のある風景にランプを持つ裸体の女性が横たわる " Waterfall " が使われた " Buried Dreams " には、アディ自身の曲ごとのライナーが添えられている。
Buried Dreams - エリザベス・バソリー伯爵夫人。その生涯を通じ1000人以上もの女性を彼女の城において殺害したという。彼女のサディズム犯罪の極みは1611年、彼女の裁判の時のレポートに記録されている。その裁判により彼女は自身の城に幽閉され、そこで1614年に54歳の生涯を閉じる。彼女はサドのヒロインであり、究極のサどの夢の生ける化身である ( La Comtesse de Sang Erzabeth Bathory / perisset, pygmalion. paris " 血の伯爵夫人 " )
Hide - サミュエル・テイラー・コールリッジのノートに記された文章には、人格変化、あるいは二重人格といった現象についての空想がしばしば見受けられる。・・・人間性啓発のための実験で身体を不具にしたというハンフリー・ダヴィが、病院のベッドで惨めな小人でいるにも関わらず、なお彼自身であるということをコールリッジは創造した。コールリッジは1802年、王立研究所で行われたダヴィの化学、" 光りのエーテルの土に育つ " ロバート・サウシーの"Cruse of Kehame " ( ケハマの呪い ) のなかでタヴィが述べた亜酸化窒素の幻覚についての講演会に出席した ( " コールリッジによるアヘンチンキとアヘンの使用 " リディア・ワグナー /coleridge's use of laudanum and opium, Lydia Wagner )
Clock DVA - Velvet Realm
http://www.youtube.com/watch?v=ThQmgUredZk
Clock DVA - Hide
http://www.youtube.com/watch?v=ocVUbnIyW28
CLOCK DVA / SOUND MIRROR ( MS 01713-02 )
PROGRAMME 5: Sound Mirror
The Mirror As A Means Of Trafficking With Spirits And Seeing Past And Future Events Reflected In Its Depths, Was Originally Based Upon The Mirror Of The 'Waters' Beneath The Earth: The Sublimal Abyss Of The Subconsciousness Typified By The Cross And the Intersection Of space-
time-present Symbolized By The Vertical Beam of Extra-Terrestrial And Clairvoyant Vision.
The Cult of Shadows. K.Grant Muller 1975.
" Listening To Music is Listening to All Noise, Realizing That Its Appropriation And Control Is A Reflection Of Power."
Noise - The Political Economy of Music.
Jacques Attali
Programmed by Clockdva at The Anterior Digital Facility 1989
PROGRAMME 6: The Sonology Of Sex II (Le Comtesse De Sang)
Continuing This Series Of Audible files Based On Psycho-Sexual Events. The Above track Utilises a Sample Monologue Based On the Activities Of The Countess Elizabeth Bathory. For Further Details On Her life and Activities SeeS. Baring-Gould, " A Hungarian Bather In Blood, " The Book Of Werewolves. London 1865. Above Photographic Reproduction Of The Portrait Of Countess Elizabeth Bathory, Hungarian State Museum Budapest.
programmed by Clockdva At The Anterior Digital Facility 1989.
INTERFISCH 1990
魂の取引のための、また過去や未来でのできごとをその深みに映してみるための手段としての鍵は、元来大地の下の水の鏡にもとづいている。十字架に預言される潜在意識の深層大気圏外を操縦する光線や千里眼的視力に象徴される空間−時間−現在の交差 ( ケネス・グラント " マラー ロンドン 1974 " ) 。
「音楽を聴くことは、すべてのノイズを聴くことであり、その専有と支配が権力の反映であることを理解することである ( " ノイズ-音楽の政治経済学 " ジャック・アタリ ) 」 。
Clock DVA - Sound Mirror
http://www.youtube.com/watch?v=qfMlbZqRQX0&NR=1
CLOCK DVA / FINAL PROGRAM ( TEMPO 173 )
A: Final Program
B: Final Program (Decoded)
Adi Newton - computer aided sound designing
Dean Dennis - computers, Midi bass
Robert Baker - computers, programming
recorded during 1990-1991
at the Anterior Research Facility
composed and produced by Clockdva
front cover picture - Jim Chung wearing the VPl eyephone U.S. Air Force - technology Institute - North Carolina from Virtual Reality, published by ARS Electronica, Linz, Austria 1990
back cover: extact of Dr. John Dees: the book of the speech of god. also known as Liber Logaeth and Liber Mysterioum Sextus et Sanctus. 1583 British Museum Library
taxt taken from " Cybernetic Research Towards the Melding of Spirit and Machine an Audio-Visual Prothesis "
CONTEMPO RECORDS 1991
ClockDVA FINAL PROGRAM
http://www.youtube.com/watch?v=fmrr-bF7Pb0
'90-'91年にはInterfishレーベル傘下のBig Sexレーベルからリリースされていたアシッド・ハウスの" E " や" Generation 2 " などと共振しながら、クロックDVAの " Hacked " や " T.A.G. " などのレコードをクラブシーンのDJたちもアシッドハウスとしてクラブでDJイングしていた。(Bricolage-18を参照下さい)
ACID HOUSE - E CULTURE - HOUSE EXPERIENCE
http://www.nu-things.com/blog3/2008/10/acid_house_e_culture_house_exp.html
CLOCK DVA / MAN - AMPLIFIED ( CONTE 182 )
A: 1. Man-Amplifiers
2. Techno Geist
3. Axiomatic And Heuristic
4. NYC Overload
B: 1. Transitional Voices
2. Bitstream
3. Fractalize
4. Final Program
Performer:
Adi Newton: cyphers, semantics
Dean Dennis: digital, analogue machines
Robert Baker: coding, decoding, sonoric syntactics
front cover picture by El Lissitzky
recorded and decoded at the Anterior Digital Research Facility UK 1991
manufactured and distributed by Contempo International S.R.L. Italy.
made in Italy.
printed by Graphyche Magica 2000 Milano
CONTEMPO RECORDS 1992
Clock DVA - Bitstream
http://www.youtube.com/watch?v=7eL9rO3UJuo
Clock DVA MAN AMPLIFIERS
http://www.youtube.com/watch?v=OzPreL919GQ
Clock DVA - Fractalize
http://www.youtube.com/watch?v=ejquYXbCBPg
Clock DVA - Transitional Voices
http://www.youtube.com/watch?v=l_a2WqInJPE
CLOCK DVA / BITSTREAM ( TEMPO 183 )
PROGRAM 1 : 1. Bitstream
2. Virtual Flesh
PROGRAM 2: 3.Bitstrem II
4. Bitstream H3O*
written by Newton, Dennis, Baker
* remixed in Amsterdam by Andrew mcKenzie & Sbigniew Karkowski 1992
all other mixes by Clockdva at the Anterior Digital Research Station UK 1992
Anterior Research P.O. Box 684 Sheffield S6 2EP Uk
made in Italy
CONTEMPO RECORDS 1992
Clock DVA - Virtual flesh
http://www.youtube.com/watch?v=Sx6g4kmcyvk
CLOCK DVA / DIGITAL SOUNDTRACKS ( CONTE 217LP )
A: 1. The Sensual Engine
2. Cycom
3. Sound Sweep
4. The Operators
B: 1. E-Wave*
2.The Inversion
3. Diminishing Point
4. Stations of the Mind
Adi Newton - conceptual audiographs
Dean Dennis - thematic matrix
Robert Baker - locational technique
programmed and developed at the Anterior Research Station U.K.
* dedicated to Klaus Kinsky
made in Italy
CONTEMPO RECORDS 1992
Clock dva - the Operators
http://www.youtube.com/watch?v=qJdpAw8NUbU
Clock DVA - The Operators (Released: 1992)
http://www.youtube.com/watch?v=jDXfKtzHn8o
CLOCK DVA / SIGN ( CONTE 225LP )
A: 1. Signal
2. Voice Recognition Test
3. The Obsession Intensifies
4. Two Souls
B: 1. Pool Of Shades
2. Return To Blue
3. Eternity
4. Sign
written by Adi Newton, Robert E. Baker
recordings of the Mariner VI and
Skylab and the voices of Neil A. Armstrong and Edwin Eugene Aldrin Jr, coutesy of the National Aeronautics and Space Administration
front cover picture: Contoured Mao of the Sun from NASA Skylab X-ray telescope
inside picture: Multiple Axis Space Test Inertia Facility ( MASTIF ) at NASA's Lewis Research Center
marketed by Contempo International S.R.L. corso de7 Tintori 6, 50122 Firenze, Italy
CONTEMPO RECORDS 1993
CLOCK DVA_Return tu blue
http://www.youtube.com/watch?v=rjfxI2i1qM0
CLOCK DVA / VOICE RECOGNITION TEST ( TEMPO 224MX )
A: Voice Recognition Test
B: 1. Cypher
2. De-Cyphered
written by Adi Newton, R.E. Baker
front cover image by Marshal McLuhan & Quention Fiore
1- it is probable that Blavatsky's mysterious book of that name refers to the Worldless Aeon, and it is surely significant that Crowley, when he published his comment on The Voice of the Silence ( Equinox, III.1 ) place as a frontispiece thereto - his portrait of LAM, the extra-terrestrial and praeterhuman inteligence particularly to the Aeon of Maat
references: Flash and Blood - Reay Tannahill - Abacus 1976 London / The Cult of Information - Theodore Roszak - Paladin 1986 / Computer Power and Human Reason - Joseph Weizenbaum / The Second Self. Computers and the Human Spirit - Sherry Turkle - Simon and Schuster 1984 New York / The Robot Heritage - Neil Frude - Century 1984 / The Voice of Silence - H/P/Blavatsky - The Equinox, Detroit 1919 / Cults of the Shadow - Kenneth Grant - Muller 1975
researched and developed at the Anterior Digital Research Station 1993.
Front cover illustration of voice imprint from "The Medium Is The Message" 1967.
Marketed by Contempo International S.R.L.
Distributed in Italy by EMI Italiana S.P.A.
Printed by Grafica Pozzoli S.p.A. Inzago.
Made in Italy S.I.A.E.
CONTEMPO RECORDS 1993
Voice Recognition Test
http://www.youtube.com/watch?v=wAak4e1qXcQ
Clock DVA - Live 1993
http://www.youtube.com/watch?v=PWkC-NRHZKs
**The Hacker Live in Zagreb 1993
****
Adi Newton myspace
http://www.myspace.com/adinewton
*****
T.A.G.C.
テクノロジーのオカルト化
我々の作品はそれがどのようなものであっても単一の名称で要約できるものではない。多様な領域がTAGCの研究計画のなかにも集積されている。もし単一のタームで我々の作品を描写しようとすれば、マイケル・ベルトーのメオントロジー ( Meontology ) というタームを使用するだろう。
オントロジー( 存在論 ) とは、存在に関する形而上学であり、それゆえメオントロジーとは" 非 " 在の科学であり、超心理学を計測可能な、そして支配可能な現象の領域へと、魔術的、四次元的に拡張していくことである。21世紀のテクノロジーと心霊物理学の洗礼を受けたアルフレッド・ジャリである我々は、魔術を初めとする古代の知的体系と三次元的テクノロジーを融合することにより、その思想の持つ可能性を探っていこうとするものである・・・。Accelerated Audio Alpha Activity ( 聴覚刺激によるアルファ波活動の促進 AAAA ) は、音の振動に固有の性質に基づいて音節を構築し、思考を集中させ変容をもたらすための楽器として設計されている。つまり心霊領域を覚醒し、ある状態下での (
TAGC
tag death ray
ドラッグに頼らない ) 意識の変容をもたらすために、反復する音節と振動するリズムが生み出される。そのような状態をより効果的にするためにヘッドフォーン ( アルファ波活動を拡張するために) とスピーカー( 生理学的振動伝達を拡大するためにスピーカーに近付くのが望ましい ) の両方を同時に使うことをお薦めする。そして同時に1秒間に7-13回明滅するストロボスコープやドリームマシーンを使用すればより効果的である。TAGCがAAAAで採用している技術は、オカルトおよび科学に基づくものである。近年、科学は意識が反復刺激に向かった場合、それは内部知覚の拡張をもたらすのかどうか、その究明にのりだしている。その実験による人間の意識が、外部からの循環的、反復的刺激に向かう場合、被験者は外部世界との接触を喪失し、内部世界へと没入していくことが証明されている。これはインドのタントラやヨガによっても何世紀にわたって実践されてきた ( Adi Newton ) 。
T.A.G.C. / MEONTOLOGICAL RESEARCH RECORDING - RECORD 2 TESTE TONES ( SER 12 )
Test 3: 1. Test Tone — 40Hz ( featuring - Isol B. Rubin )
2. Teste Tones
3. E.P.M.D.
4. A.A.A.
*this recording is the sun of a work project that begin in Dec 1986.
techniques devised at that stage have now been developed and applied exclusively to computer aided technology in both the production and construction of these recordings.
on side recordings were made in Berlin and London and later processed in the research laboratory of TAGC, England, May 1988.
Test 4: 1. Magnesia
2. Magnetic Pharmacology
*however, the complete information can be found in the TAGC document 'Rotogravure' addition 1, under a report entitled ' Threshold of the Inconceivable '.
this report expounds the scientific and esoteric nature of Frequencies, featuring report from Dr. E. Jordan, Audiologist, England
Dr. Bernard, Audio-Psycho-Phonology center, France
SIDE EFFECTS 1988
T.A.G.C. / MEONTOLOGICAL RESEARCH RECORDING - RECORD 1 ( SAX 013 )
Test 1: Sonochemistry
Test 2: Synthesis 54 (Burning Water)
side A recorded December 13, 1986 in Berlin. This work was further manipulated and later entitled Teste Tones on the LP Teste Tones.
side B is an abridged live version of the soundtrack for Burning Water, recorded February 14, 1987 in Berlin.
SWEATBOX 1987
T.A.D.C. / MEONTOLOGICAL RESEARCH RECORDINGS TESTE TONE ( SOL 15 )
A: 1. Test Tone – 40 Hz
2. Teste Tones
3. E.P.M.D. (Eroto–Psycho Motor Disturbances)
4. A.A.A. (Audio Alpha Activity)
B: 5. Magnesia
6. Magnetic Pharmacology
7. A.A.A.A. (Accelerated Audio Alpha Activity)
this recording originally released on Side Effects Records, July 1988.
on site recordings made in Berlin and London, later processed in the research laboratory of TAGC, England, May 1988
track 1: A collaboration under precise conditions with Isol B. Rubin of SE Institute, London.
track 7: Courtesy of Robert King.
SOLEILMOON RECORDINGS 1991
T.A.G.C. / DIGITARIA ( SAX 012 )
A: 1. Blood Burns Into Water
2. Dog Star
3. Balag Anti
4. Chozzar Over Abyss
5. Pre-Eval
B: 1. Ghost Cultures
2. Noosphere
3. Lux Nox
performer:A. Benett, A. Newton, B.R.D.L.Harden, D.Nicholson, D.F.D'
Silva, D.A. Heppenstall, J.Bennet, m.Banks, M. Holmes, P.H.Barke, R.Gordon
SWEATBOX 1986
アンチ・グループがスウェットボックスからリリースした" Digitaria " には、アメリカ・インディアンの火葬の儀式や幼児殺害に関するTVレポートが含まれ、Carlec Ambisonicsという耳を直撃するホロフォニック・システム似たアンビソニック・システムが導入されている。録音には特殊な4面体のマイクが使われ、それぞれ違った4つのチャンネルに録音でき音響の位相転換可能で、レコード針を飛ばす耳で聴こえない超低周波や超高周波も録音されているのだと言っていた。当時、期待に胸躍らせ聴いてみたが、ただの実験的エレクトロニック・ミュージックだった。しかしアディ・ニュートンの知的な計算されつくしたアルバム・コンセプトは、音楽を聴く者にどれほどの愉しみを与えたことだろう。彼の音楽からボクは多くのことを学んだ。
T.A.G.C. / BIG SEX ( SOX 011 )
A: Big Sex
B: 1. Big Sex
2. The Ocean
SWEATBOX 1987
****
THE ANTI GROUP / HA-ZULU ( SOX 009 )
A: Ha
B: Zulu
drum programming, recorded by The Anti Group
trumpet, tape, organ, voice - Adolphus Newton
kinetic engineering, effects - Robert Baker
saxophone - D.F. D'Silva
keyboards, computer - D.A. Heppenstall
bass - B.R.D.L. Harden
guitar - Mark Holmes
remix - Richard H. Kirk, Stephen Mallinder
recorded 29.4 - 1.5.1985 at the Chapel. Remixed 5-6.8.1985 at F.2 London mastered and cut at Tape 1
SWEATBOX 1985
THE ANTI GROUP / THE DELIVERY ( ST 3006 )
A: 1. Morpheus' Baby
2. The Delivery (Part I)
B: 1. The Delivery (Part II)
2. Love Flowers In The Desert
drums, metaliques percussion, violin, programmed - Oskar M
organ, tape, trumpet, voice - Adolphus Newton
keyboards, computer - D.A.
Heppenstall
saxophone - D.F. D'Silva
bass - B.R.D.L. Harden
guitar - Mark Holmes
produced by Dimitri Hegemann , Manfred Schiek
kinetic engineering - Robert Baker
recorded live at the Atonal Festival located in Ballhaus Tiergarten, Berlin, on the 18th February 1985
ATONAL RECORDS 1985
THE ANTI GROUP / shT ( SEX 010 )
A: 1. Shgl
2. Sunset Eyes Through Water
3. Po-Ema
4. Further & Evident Meanings
B: 1. Morpheus Baby
2. New Upheaval
sampler - I.C. Marsh (tracks: A1), M. Ware(tracks: A1)
Tmixing facilities technician - R. Kirk (tracks: A4)
*one side plays 33 RPM while the other plays 45 RPM
SWEATBOX 1986
6曲中5曲にアンビソニックスが導入されている12インチEP。キャバレー・ヴォルテールのローランド・カーク、オン・ユー・サウンドのエイドリアン・シャーウッドとのコラボレーションによって音響の可能性を発展させようとしたもの。アディ・ニュートンの音楽のすべてはシュルレアリストのファウンド・アート ( すべてのモノをアートに変換してしまう) の領域に関わっていて、当時ノイジーな" ファウンド・サウンド" と呼ばれていた。
TAGC / BROADCAST TEST ( MS/1755/02 )
Programme 1: Broadcast Test
Transmission
Programme 2: Broadcast Test
Transmission 2
programmed by TAGC and Techno Geist Associates at the Anterior Digital Facility, 1989
ⓒⓟ Reserved Anterior 1989
BIG SEX 1989
'78年にアディ・ニュートンとS.J.ターナーによって着想されたT.A.G.C.は、音響の多次元の研究開発プロジェクトでもあった。このドキュメンテーションは基本的には"Modeus Operandi" ( オペラ的な様式とでも訳すのだろうか ) に基づいた哲学的理論によって制作されたもので、現在では常識になっている映像やテープレコーダー、投影型テレヴィなどを駆使し
たマルチ・メディアのはしりのような事件だった。" Digitaria " にみられるアンビソニックというオーディオの開発、90年オーストリア、リンツに於けるヴァーチュアル・リアリティに関するシンポジウムなど、当時ヨーロッパ各地でTAGCのパフォーマンスが展開されていた。その異なったメディアと理論の研究は現在も続けられていて、2009年にはライヴ・パフォーマンスとインスタレーションのイヴェントが予定されているという。音響に対するこうした姿勢は、現在レフト・フィールドやドローン、フィールド・レコーディングなどの音響系に脈々と継承されているが、このジャンルは今また、再び活気を取り戻すことだろう。
The Anti Group myspace
http://www.myspace.com/theantigroupcommunications