2009年01月 Archive

2009年01月27日

HERMINE / THE FRENCH IMPRESSIONISTS / ANTENA/ WEEKEND

HERMINE
THE FRENCH IMPRESSIONISTS / ANTENA / WEEKEND
LES DISQUES DU CREPUSCULE - 1 / CRAMMED DISCS / ROUGH TRADE
CASCADES 84
「ジャズ的なるもの」からブリティッシュ・ロックへの回顧 84

HERMINE

HERMINE DERMORIANEはパリで生まれ'77年にデレク・ジャーマンのパンク映画 " Jubilee " に出演し、'82年にベルギーのクラムド・ディスクから " The World On My Plates "をデヴィッド・カニングハムのプロデュースの下発表したことしか、あまり知られていない。当時ニコの再来としてニューウェイ
HERMINE / THE WORLD ON MY PLATES ( CRAM 019 )
ヴ・プリマドンナの可憐な華として咲き誇った彼女の存在は、水玉模様の50年代風ドレスに身を包みヨーロッパモダンなキッチンに立ち、プレートに見立てた洗い立ての7インチシングルを皿洗いから手にするRichard Rayner-Canham ( フライング・リザードやマガジンのジャケ写真も彼によるところが多い ) によるジャケット写真に象徴され、そのThe World On My Plates
での不安定なヴォーカル・スタイルは、ロイ・オービソンの" Blue Angel "のカヴァーやマレーネ・デートリッヒスタイルのノスタルジアとデカダンスに輝いていて、耽美なロックの時代の終焉を意味してもいた。60年代の終わりにはインタヴュアーとしてインターナショナル・タイムスやヒッピー・マガジンでジャン=リュック・ゴダール、フィリップ・ガレル、レン・ライなどのインタヴューし、70年代前半にはタイトロープ・ウォーカーとして、
サヴァリのGrand Magic Circusなどでパフォーミングを、かのデレク・ジャーマンのジュビリーではピアフの " Je ne regrette rien "を歌い、カオスのキャラクターとしてその存在感は強烈だった。70年代後半から80年代初頭には、劇作家としてLou Andréas Salomé、He Who Is Your Lord Is Your Child Too、The Knives Beside the Platesの3つの劇を書き下ろしている。'84年に" Lonly at the Top "を発表した後、テレヴィ・コメディ "French & Saunders "と" Absolutely Febulous "にヴォーカルを提供し、" The Tightrope "という本を出版してもいた。現在もスイスのチューリッヒやロンドン、フランスの劇場でヴォ−カリストとして活動しているようだが。
**レン・ライの話がでてきたので追記しておくが、彼は'26年にロンドンのBritish General Post Officeの映画部門でノーマン・マクラレンと共に働きながらシュールレアリスト・グループのメンバーとなって作品を発表するが、その後'44年にニューヨークへ移住し、戦後はキネティック・アート作品を制作、発表しながら自主制作映画の活動を続けて抽象表現主義の画家やアンダーグラウンド・フィルムの作家らと交流を持ちイアン・ヒューゴ(Ian Hugo)の映画 "Bells of Atlantis ( 1952 ) "では技術協力もしている。ノーマンやコリン・ロウらに大きな影響を与えた人物でソラリゼーションの応用、多重映像を抽象的な絵と重ね合わせたり、フィルムにステンシルでカラーの抽象的な模様を描くなど、その実験的な手法は色彩映画史の重要な人物として語り継がれている。彼の製作した50年代のキネティック.アートはCGの先駆けであり、ジャズ的なる遊び感覚にあふれている。現在の音響系、ミュージック・インスタレーションの始まりがここにある。

Len Lye: Swinging the Lambeth Walk

len lye a colour box
http://www.youtube.com/watch?v=T3y1offmJ4Y

HERMINE / THE WORLD ON MY PLATES ( CRAM 019 )
A: 1. Happy Holidays ( Ian Kane )
2. The Thrill Is Gone ( Henderson & Brown )
3. Waiting ( Ian Kane )
B: 4. I Won't Make It Without You ( Nicl Low )
5. Too Many Men In My Life ( Ruth Walis )
6. Blue Angel ( Roy Orbison & Melson )
Hermine Demoriane - with Ian Kane ( piano, organ, guitar, percussion 1.3 )
Ellie Ling ( cello 1 )
Graham Painting ( cello, bass, percussion 1.3,4 )
Dave Brooks ( saxophone 2 )
Simon Brint ( piano, organ 2,4 )
Rod Melvin ( piano 4.5 )
Max Paddison ( piano )
engineered by Chris Mansbridge at the Elephant, Wapping,
except 'Blue Angel '
found by Anne Bean
photo & sleeve: Rick Rayner - Canham
CRAMMED DISCS 1982

HERMINE / TORTURE ( VS 347 )
A. Torture ( Loudermilk )
B. Veiled Women ( Demoriane )
producer - David Cunningham
engineer - Dave Hunt , David Cunningham
percussion - David Cunningham
piano, organ, voice - Rod Melvin
saxophone, bass - Simon Brint
voice - Hermine Demoriane
performer - The People In Control
SALOME DISCS 1980

HERMINE / TV LOVERS ( HUM 11 )
A. TV Lovers
B. Valley Of The Dolls
produced by Colin Lay
HUMAN RECORDS 1981

HERMINE / LONELY AT THE TOP ( LOM 002 )
A: 1. The Story Of A Ridiculous Dummy 2. Un Autre Soir D'Ennui 3. Don't Smoke In Bed 4. Noir Noir Noir 5. Sleepy Feeling
B: 1. Death Of Samantha 2. La Valse De 99 Ans 3. That's The Way It Goes 4. Hollow Hello 5. Anything
produced by Cass Davis ( tracks A1-5, B1, B3-5 )
Dominic Weeks ( tracks A1-5, B1, B3-5 )
people in control ( tracks B2 )
SALOME DISCS 1984

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THE FRENCH IMPRESSIONISTS

80年代初頭ポストパンク・ジャズとして表出してきたスコットランド人のミュージシャン、マルコム・フィッシャーによるプロジェクト、フレンチ・インプレッショニスツは、ベルギーのレ・ディスク・デュ・クレプスキュールから1枚の作品と、'82年にOperation Twilightから " Santa Baby / Jingle Bell Rock" の7"シングルを発表しただけで、その音楽活動は中断していた。
80年代以後はミラノに住みSally Titteringtonと巡り会ったことによる彼女の励ましとインスピレーションの力を受け現在はワン・ワード・サロンと呼ぶオーガナイジング・アート / ミュージック・イ
ヴェントを2006年から再開している。現在はイングランド、イースト・サセックス州南東岸の港市ヘースティングズ、ロンドンなどに住み、2008年にフレンチ・インプレッショニスツとして " Dress "、2007年にMalcolm Fisher Sara CiceniaItalian Poetryとして " Amelia Rosselli "、2009年にピアノ・ソロ/アルバム" Songs of Innocence "などの作品を発表し、その名の通り19世紀後半のフランスの印象派絵画や近代音楽/印象派音楽にみられる激しい情緒や物語性の描写を避けた、気分や雰囲気の表現、音色に比重を置くラヴェルの"水のたわむれ" や、サティの家具の音楽にも似た静謐なサロン・ミュージックを描いている。

The French Impressionists
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=182180613

Malcolm Fisher
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=193637589

MalcolmFisherSaraCiceniaItalianPoetry
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=194784908

THE FRENCH IMPRESSIONISTS / A SELECTION OF SONGS ( TWI 070 )
A: 1. Pick Up The Rhythm
2. Blue Skies
B: 1. Since You've Been Away
2. Theme From Walking Home
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

THE FRENCH IMPRESSIONISTS / A SELECTION OF SONGS ( LTMCD 2415 )
1. Pick Up The Rhythm 2. Blue Skies 3. Since You've Been Away 4. Theme From Walking Home 5. Santa Baby 6. Castles In The Air 7. Mannequin 8. Rainbows Never End 9 . Waiting For Someone 10. Boo Boo's Gone Mambo vocals - Paul Quinn 11. My Guardian Angel 12. My Rainy Day (Live) 13. Nothing Really Matters (Live) 14 . Blue Skies (Live) 15. Helpless (Live) 16. Summertime (Live) 17. Seven Suite 18. Lantern Suite
Beatrice Colin ( 6-9 ) Louise Ness ( 1-5, 12-16 )
* the collected work of the French Impressionists
the cult grasgow band who recorded for Les Disques du Crepuscule and Operation Twilight between 1981 and 1982
guests include Paul Quinn and Aztec Camera
LTM PUBLISHING ( LES TEMPS MODERNES ) 2004


*****
Les Disques du Crépuscule

80年代のニューウェイヴの時代にファクトリー・レコードとベルギーのレ・ディスク・デュ・クレプスキュールの果たした役割は大きかった。
'80年にブリュッセルでMichel DuvalとAnnik Honoré、イラストレーターBenoît Hennebertによって設立されたレ・ディスク・デュ・クレプスキュールは、マンチェスターのファクトリー・レコードとのネットワークの一環として始められたア・サーテンレシオやザ・ドゥルッティ・コラム、セクション25などをリリースしていたファクトリー・ベネルクスがその始まりだった。Michael Nyman、Wim Mertens、Josef K、Cabaret Voltaire、Mikado、Isabelle Antena、Louis Philippe、Bill Nelson、Richard Jobson、Isolation Ward、Paul Haig、The Pale Fountains、Tuxedomoonなどなど、そのレーベル傘下にはAnother Side、 Él (Benelux)、Operation Twilightなども擁しニューウェイヴからポップス、ジャズ、ミニマル、クラシカル、エクスペリメンタル・ミュージックまでを横断し、最終的にはノイズ・インダストリアル/ エクスペリメンタルのL.A.Y.L.A.H. Antirecords までに至る80年代のイギリス/ヨーロッパのポップシーンの壮大なパノラマが広がっていた。

ANTENA

クラフトワークの曲名から採られたアンテナ (Antena)は Isabelle Antena (イザベル・アンテナ) を中心としたフランスのユニットで'81年に3人組ユニットとしてデビューし、 " Camino del Sol " では、エレクトロ・サンバにリミックスされたTodd Terje、Joakimの" Camino del Sol "のカヴァー曲や、イパネマの娘のカヴァー・ヴァージョンである" The Boy from Ipanema "はジョン・フォックスがプロデュースし、当時ニューウェイヴ・ファンの間で話題をさらっていた。'96年以後は事実上、イザベルのソロプロジェクトと
ISABELLE ANTENA / EASY DOES IT ( LTM/Boutique NL - B0007IP5KK )
して活動している。個人的に彼女の音楽に興味を持っていたのは、アンテナ時代とクレプスキュール時代の'87年の " Le poisson des mers du sud " あたりまでのもので、それ以後の作品は、アシッドジャズ、いわゆるハウスDJ好みの"どジャズ "的サウンドでそれほどの興味がなくなってしまった。しかし、2005年にはアルバム"Easy Does It "のなかでニコラ・コンテ・ヴァージョン" Omerta Bossa " が収録されていたりクラブジャズにも接近していて、再び注目に値する展開を繰り広げている。

ISABELLE ANTENA / EASY DOES IT ( LTM/Boutique NL - B0007IP5KK )
Disc 1: 1. Nothing to Lose 2. Moonlight Dancer 3. Rainbow (Can't Be Forever) 4. O Sapo 5. So Linha de Ser Com Voce 6. Omerla Bossu 7. Stars 8. Your One and Only 9. Easy Does It 10. Aguas Calmas
Disc 2: 1. Nothing to Lose [Thievery Corporation Remix] 2. Omerla Bossu [Nicola Conte Version] 3. Pecheresse a la Ligne [Buscemi Remix] 4. Easy Does It [la Malice Remix] 5. Fresh [Yukihiro Fukutomi Remix] 6. Star System [Dr Drak Mix] 7. Your One and Only [Musiq for Pleasure Remix] 8. Spirituosi (Este Samba) [Shape Version]
LTM/Boutique NL 2005

http://www.isabelleantena.com/

sabelle Antena - Omerta Bossa (Nicole Conte Version)
http://www.youtube.com/watch?v=HgawPCL9Mkw&feature=related

Thievery Corporation - Nothing to Lose (Isabelle Antena)
http://www.youtube.com/watch?v=GNJ_P0bBXYM


http://www.myspace.com/isabelleantena

Isabelle Antena YouTube
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=ISABELLE+ANTENA+&aq=f

ANTENA / CAMINO DEL SOL ( TWI 114 )
A: 1. Achilles
2. Silly Things
B: . Camino Del Sol
2. Bye Bye Papaye
3. Sissexa
arranged and produced by Antena
performed by Isabelle Powaga, Pascale Moiroud, Sylvain Fasy
recorded by Gilles Martin
Jair Moreira ( percussion )
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

isabelle antena -camino del sol
http://www.youtube.com/watch?v=Ac_jwAiphyU&feature=related

ANTENA / THE BOY FROM IPANEMA ( TWI 074 )
A. The Boy From Ipanema produced by John Foxx recorded by Gareth Jones
B. 1. To Climb The Cliff produced and arranged by Antena
B. 2. Unable produced and arranged by Antena
artwork by Hennebert
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

Antena - The Boy from Ipanema
http://www.youtube.com/watch?v=5zEdIQjh1MU&feature=related

ANTENA / BE POP ( ISLAND 814 016 - 1 )
A. Be Pop Written BY Isabelle Powaga
B. Mummy's Not At Home Tonight
produced by Martin Hayles
written by Pascale Moiroud
artwork by Christopher Brown
ISLAND / LES DISQUES DU CREPUSCULE 1983

ANTENA / LIFE IS TOO SHORT ( ND 011 )
A. Life Is Too Short
B. Behind The Door
written, arranged and conducted by Isabelle Powaga, Sylvain Fasy
photos by Bruno Mancini
NEW DANCE RECORDS 1984

**

ISABELLE ANTENA

ISABELLE ANTENA / EN CAVALE ( TWI 610 )
A: 1. Play Back 2. Easy Street written by Edwards, Rodgers 3. Seaside Week End writen by Edwards, Rodgers 4. Ten Minutes 5. How Can They Tell
B: 1. Sois Pop 2. Magic Words 3. Booby Trap 4. La Vie Est Trôp Courte
produced by Martin Hayles
written by Powaga ( A1, A3, B1 ) Moiroud ( A1, A3, B1 ) Fasy ( A1, A3, B1 )
written and arranged by Isabelle
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1986

ISABELLE ANTENA / EASY STREET ( 7TWI 750 )
1: Easy Street ( Rodgers / Edwards )
2: Magic Words ( Powaga )
produced by Martin Hayles
*taken from the album En Cavale
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1986

ISABELLE ANTENA / HOPING FOR LOVE ( TWI 759 )
A: 1. Des Calines, Des Caresses ( bass - Camelle Hinds percussion - Danny Cummings ) 2. Laying On The Sofa 3. Naughty, Naughty ( piano - Chris Senior ) 4. Sweet Boy ( bass - Camelle Hinds keyboards - Martin Hayles ) 5. La Tete Contre Les Murs
B: 1. Les Poisson Des Mers Du Sud 2. Quand Le Jazz Entre En Lice 3. Melodie 4. L'Ideal 5. Musique De 4 A 6 6. Toutes Les Etoiles De Tunisie 7. Otra Bebera
produced by Martin Hayles ( A1, A4 )
produced and arranged by Isabelle Antena ( A2, A3, A5-B7 )
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1987
ボッサ、ジャズ、アーバン・ダンスを自由に横断するアンテナのポストモダン・ジャズの魅力が溢れていた。

ISABELLE ANTENA / TOUS MES CAPRICES ( TWI 842 )
A: 1. Caprices ( written by Isabelle Powaga , Sylvain Fasy ) 2. Sept Heure Que J'aime ( written by Isabelle Powaga ) 3. Romancia Del Amor ( written by Isabelle Powaga , Sylvain Fasy ) 4. Eclat De Nuit ( written by Gabriel Yared , Veronique Fasy ) 5. Une Journee Banale A New York City ( written by Isabelle Powaga , Veronique Fasy ) 6. Je Respire 8 written by Isabelle Powaga , Veronique Fasy )
B: 1. From Day To Day ( written by Isabelle Powaga , Mimi Verderame , Philippe De Cock) 2. Memories ( written by sabelle Powaga ) 3. Young Captive ( written by Isabelle Powaga ) 4. Village Of The Sun ( written by Frank Zappa ) 5. Time To Work ( written by Isabelle Powaga , Sylvain Fasy )
*Produced by Martin Hayles
arranged by - Isabelle Powaga
vocals - Isabelle Powaga
backing vocals - Delphine Powaga (tracks: A1) , Ilona Chale (tracks: A2, B1, B2, B4) , Lloyd Johnson (tracks: B4, B5) , Martin Hayles (tracks: B5) , Pascale Moiroud (tracks: B5) , Sharon Elkington (tracks: A1, B1, B2, B5) , Veronique Fasy (tracks: B5)
bass - Camelle Hinds drums - Trevor Murrell (tracks: A1 to A5, B1 to B5)
guitar - Nicolas Fizman* (tracks: A1, B2, B3, B4) , Patrick Deltenre (tracks: A3, A5, B4, B5)
horns - Ronny Brack* (tracks: B5)
keyboards - Martin Hayles (tracks: B4) keyboards, piano - Philippe De Kock
organ - Martin Hayles (tracks: A3)
percussion - Frank Michiels (tracks: A1 to A3, A5, A6, B1 to B3)
saxophone - Pietro Lacirignola (tracks: A4, A5)
strings - Martin Hayles (tracks: B3) , Ronny Brack* (tracks: A1)
vibes - Isabelle Powaga (tracks: A3)
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988

From Day To Day ~Isabelle Antena~
http://www.youtube.com/watch?v=PuNNa6cYCL0

ISABELLE ANTENA / DE L'AMOUR ET DES HOMMES ( TWI 874-2 )
A: 1. Penelope ( Georges Brassens )
2. Syracuse ( Henrisalvador / Bernard Dimey )
3. Nous Dormirons Ensemble ( Louis Aragon / Jean Ferrat )
B: 4. Le Cinema ( Claude Nougaro / Michel Legrand )
5. Ce Mortel Ennui ( Serge Gainsbourg )
product per Nicolas Fizman
Nicolas Fizman plays on Yamaha equipment
Philippe Allaert plays on Sonor drums
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988
セルジュ・ゲーンズブルグ、ジョルジュ・ブラッサンスやミッシェル・ルグランなどのフランスの60年代シネジャズの世界が再構築されている。

e mortel ennui

ゲーンズブルグのこの映像での時代感覚をそのまま音楽に転用すると、凄いセンスいいnu jazz、クラブジャズが生まれそうだ。

Ah si vous connaissiez ma poule - Serge Gainsbourg
http://www.youtube.com/watch?v=LldrQxgcDKY&feature=related

ISABELLE ANTENA / 'JOUEZ LE CINQ' (TWI 882 )
A: 1. Le Sourire De Pablo 2. Jouez Le Cinq 3. Revolution Intemporelle 4. Les Existentialistes 5. Mafia
B: 6. Domine-Toi 7. La Valse Des Ames Perdues 8. Lady Jusqu' Au Bout 9. Dans Ton Univers 10. La Légende Des Siècles
produced by Isabelle Antena
engineer - Phil Delire , Rene Zingg
mixed by Christian Ramon* , Etienne Bron
producer, bass, rhythm guitar - Nicolas Fiszman
backing vocals - David Linx , Eric Chale , Marianne James , Patrick Alessi , Sophie Dumoutier
lead guitar - Patrick Deltenre
keyboards, piano - Philippe De Kock
percussion - Frank Michiels
saxophone - Pietro Lacirignola saxophone, Flute - Vincent Mardens
trombone - Phil Abraham trumpet - Gast Waltzing , Patrick Mortier
violin - Grégoire Duynslaeger , Jean-Pierre Catoul , Kuba Szczepanski , Laurence Ronveaux
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1989


*****

WEEKEND

ヤング・マーブル・ジャイアンツのヴォーカリスト、アリソン・スタットン( Alison Statton ) がジャズ専門のレコードショップで働いていたサイモン・ブース( Simon Booth ) 、スパイク( Spike )とともにウェールズで立ち上げた新しいバンドがウィークエンドというジャズバンドだった。ジャズを背景にしたアコースティック感覚の、サンバからアフロビート、ショーミュージックなどの色彩を持った日常的な告白詩を添えたポップミュージックでもあり、あるひとはアントニオ・カルロス・ジョビンに似た安上がりの音楽だと評価するひともいたが、とてもエキゾチックでパーカッシブな当時のネオ・アコースティック・ムーヴメントのなかでは異彩の輝きを放っていた。ラフトレードからリリースされた'82年のアルバム " ラ・バリエテ "はポストパンクの気風に溢れていた時代を反映して15週間にわたってインディペンデント・チャートのN0.4を独占していた。'83年に発表されたライヴ・ミニ・アルバム" Live at Ronnie Scotts "には、ブリティッシュ・ジャズ界のピアニスト、キース・ティペットが参加している。ウィークエンドも過渡の時代に咲いた可憐な一輪の華だった。現在アリソン・スタットンは86年にWilliam.S.バローズの " The Doctor Is On The Market "という作品などをリリースしていたスコットランド/エジンバラにあるLes Temps Modernesレーベルから、Alison Statton & Spiketosite として" The Shady Tree " ( Les Temps Modernes - LTMCD 2395 ) というフォークロック風の作品を2006年にリリースしている。

WEEKEND / DRUMBEAT FOR BABY ( RT 116 )
A. Drumbeat For Baby ( written by Alison Statton , Spike )
B. Weekend Off ( written by Alison Statton )
arranged by Robin Millar
bass, vocals, arranged by Alison Statton
double bass, violin, strings arranged by Dave Harwood
drums - Roy Dodd
guitar, arranged by Simon Booth
guitar, viola, strings arranged by Spike
percussion - Dawson Miller
tenor saxophone - Larry Stabbins
ROUGH TRADE RECORDS 1982

WEEKEND / LA VARIETE ( ROUGH 39 )
A: 1. The End Of The Affair ( written by Statton , Spike )
2. Weekend Stroll ( written by Stabbins , Booth )
3. Summerdays ( written by Statton , P. Moxham , Booth* , Spike )
4. Carnival Headache ( trombone - Annie Whitehead written by S. Moxham )
5. Drum Beat For Baby ( written by Statton, Spike )
6. A Life In The Day Of (Part 1) (written by Statton , Stabbins , Booth , Spike )
B: 1. A Life In The Day Of (Part 2) ( written by Statton, Stabbins, Booth, Spike )
2. Sleepy Theory ( written by Statton )
3. Woman's Eyes ( written by Statton, Spike )
4. Weekend Off ( written by Statton, Stabbins, Spike )
5. Red Planes ( written by Statton, Spike )
6. Nostagia ( written by D. Hodell, Spike )
produced by Robbin Millar
all songs arranged by Weekend and Robbin Millar
all string parts arranged by Spike and Dave Harwood
recorded and mixed by Norman Mighell assistant - Chaz Harrowell
cove artwork by Artwork By Wendy Smith
bass - Phil Moxham* (tracks: A3, A4, B4)
bass, vocals - Alison Statton
double bass, violin - Dave Harwood
drums - Roy Dodds percussion - Dawson Miller
guitar - Simon Booth guitar, viola - Spike
tenor and soprano saxophone - Larry Stabbins
recorded and mixed during July / August 1982 at Power Plant Studio, 169/171 High Road, Willesden, London NW1
ROUGH TRADE RECORDS

weekend - the end of an affair (1983)
http://www.youtube.com/watch?v=Gy5QYjIu8hI&feature=related

Weekend - Woman's Eyes (Live)
http://www.youtube.com/watch?v=3XqEOhYSjWM

Weekend - Live (two songs from "la variete")
http://www.youtube.com/watch?v=AYvS3l_d3lw&feature=related

Weekend - Summerdays (live)
http://www.youtube.com/watch?v=9Nf0Ua5Nz80&feature=related

WEEKIEND / THE VIEW FROM HER ROOM ( RT 097 )
A. The View From Her Room
B. Leaves Of Spring
produced by Simon Jeffes
recorded at Blackwing January '82
bass - Phil Moxham* (tracks: B) bass, vocals - Alison Statton
drums - Mark guitar - Simon Booth, Spike percussion - Dawson*
baritone and alto saxophone - Olaf Vas
tenor saxophone - Larry Stabbins
trumpet, flugelhorn - Harry Beckett
ROUGH TRADE RECORDS 1982

Weekend "A View From Her Room" (12 inch version)
http://www.youtube.com/watch?v=P3YlJo6wpJo

WEEKEND / PAST MEETS PRESENT + MIDNIGHT SLOW ( RT 107 )
A. Past Meets Present
AA. Midnight Slows
produced by Weekend
produced, engineered by Eric Radcliffe , John Fryers
strings arranged by Simon Jeffes
bass, vocals - Alison Statton
drums - Mark
guitar - Simon Booth, Spike
percussion - Dawson
tenor saxophone - Larry Stabbins
recorded at Blackwing April '82.
cover artwork by Wendy Smith
ROUGH TRADE RECORDS 1982

WEEKEND / LIVE AT RONNIE SCOTT'S WITH KEITH TIPPETT( RTM 139 )
A: Late Night
1. Where Flamingos Fly ( Courlander / Thea / Brooks )
2. Winter Moon ( Hoagy Carmichael )
3. Nostalgia ( D. Hodell, Spike )
B: Disco
1. Weekend Off ( Spike / Strabbin / Statton )
2. A Day In The Life Of ... ( Booth / Spike / Stabbins / Station )
recorded live at Ronnie Scots on Sunday 20th March 1983 by Grant Showbiz from Street Level studios
produced by Grant Showbiz, Alison Statton and Simon Booth
cover by Wendy Smith
ROUGH TRADE RECORDS 1983

2009年01月30日

WIM MERTENS / SOFT VERDICT

LES DISQUES DU CREPUSCULE
WIM MERTENS
SOFT VERDICT
CASCADES 85
「ジャズ的なるもの」からブリティッシュ・ロックへの回顧 85

WIM MERTENS
いまではクラシック・ミュージックとしてウィム・メルテンの音楽は捉えられているのだろうが、彼が28歳の頃にソフト・ヴァーディクト名義でベルギーのクレプスキュールから " the sound of pinball machine - For Amusement Only "を発表した80年代の頭は、現代音楽、ミニマルミュージック、ジャズすらもロックやポップスの土壌から表出していた。フィリップ・グラス、マイケル・ナイマン、スティーブ・ライヒなどもしかりである。
WIM MERTENS / MAXIMIZING THE AUDIENCE ( TWI 485 )
84年にイタリア、ベニスで初演されたJan Fabreの演劇 " The Power Of Theatrical Madness " の音楽を担当したウィム・メルテンがボックスケース入りの2枚組で発表したサントラは、室内楽のようなものだが、'86年にボクが出版した雑誌 "EGO 04" のサイケデリック・バロキスムでの、ロックのアイオーンを思う。 "バロック論"のなかでエウヘーニオ・ドールズが「すべて音
楽は、つまり、あらゆる時代の音楽、あらゆる楽派の音楽は、バロックなのではなかろうか。音楽はバロックに仕え、バロックの魅惑の虜となっているのではなかろうか」という言葉を引用して、"有翼の少年 "という文章を書き、ロックという、生成したものは、一瞬たりとも静止しない緑色の運動ととらえ、ジャケットなどに使われる昆虫的、植物的なペーズリー ( グロテスク )模様などを象徴とし、"サイケデリック・バロキスム Psychedelic Baroqueism
"という特集を組んだ。あの頃のロックミュージックに、あの頃のロックファンは、なにを見ていたのだろうか。みんな偽者だったのか。ほんとにロックが好きだったのなら、このウィム・メルテンの音楽を聴いていて当然だったのだ。さて、このアルバムの劇作家ヤン・ファーブルもまた彼の作品にはしばしば昆虫をモチーフにした ( 彼は " ファーブル昆虫記 " で有名なファーブルのひ孫らしい) 彫刻や、ドローイングや脳模型の" 体の中で最高にセクシーな部分 "などでもゴチック世界が表現される。1958年、ベルギーのアントワープに生まれ、国際的な活動
を精力的に続けている彼は、美術から演劇、ダンス、オペラなどの分野を横断する。ヤン・ファーブルの 1昨年上演された " 私は血 - Je Suis Sang " のなかの「今はイエスキリスト生誕から2007年である そして私たちはあいかわらず 中世に生きている そして私たちはあいかわらず 同じ体で生きている 内側は湿り 外側は乾いた体で」というテクストからは、相変わらず湿った場所から生まれるヨーロッパやイギリスの始源の神話世界を思う。ウィム・メルテンのこれに続くサントラには、ファクトリーレコードからの " Belly Of An Architect "というのがあり、それはピーター・グリーナウェイ監督の87年作品で、シンメトリカルでミニマルな映像が話題になったもの。
'53年ベルギーで生まれたウィム・メルテンは、作曲家、カウンターテナーの歌手、ピアニスト、ギタリスト、音楽学者の肩書きを持つ。'75年にゲント・ユニバーシティ ( Ghent University )で音楽理論を学び、ブリュッセルのロイヤル音楽学校でピアノと作曲法を学ぶ。'78年にはBRP (現Vlaamse Radio- en Televisieomroep )のプロデューサーとして活躍し、フィリップ・グラス、スティーブ・ライヒ、テリー・ライリー、メレディス・モンク、アーバンサックスなどのコンサートやファンキータウンと呼ばれる番組を主催している。70年代後半以後は作曲家として活動を始め、現在までメロディックでありながらエクスペリメンタル、アバンギャルドなミニマリズムを追求し続けてきた。古典的なクラシックの文脈とポップミュージックやジャズの文脈を横断する彼がこの28年間に制作した作品はすでに50作品を越えている。近況では、'98年にはフランダースの文化大使を任命され、2008年にEMIクラシックと契約を交わし " Receptacle "などの作品をリリースして現在も第一線で活躍している。ウィム・メルテンのミニマリズムの特徴は、第一に音楽と感情の流れのなかでスペースを拡張すること、第二には快感を得るために構築されていることに尽きるだろう。それが彼の作品にみられる反復のテクニックであり、感情浄化効果の機能だ。

EGO 04 - Psychedelic Baroqueism
'86年というあの忌まわしい時代、西宮の愛宕山にある一軒家の1階の暗室の紙焼き機でひとり写真を焼き、EGOを編集していたことも、いまは懐かしい。「一つの存在から他の存在に移ることによって、生成という不安定性のうちに、他の存在を結びつけてゆく命の流れ」。転がることによって陰陽がめまぐるしく変化する。そういった状態、あるいはそういった意味づけを我々は音楽で表したいと、ジーン・ラヴズ・イザベルは当時音楽紙でそう語っていた。孤独を好み、自分の妄想の対象や支配的情念に拘束され憂愁という病いが唯一のお友達の、錆
び付いてしまい、行方不明になってしまった当時のロックファン。元気かい。

昭和61年3月1日発行
editer and publisher
AGI yuzuru
im-pe-tus inc
2500yen
雑誌 11923-04


**ウィム・メルテンの音楽をSonority As SceneryというウェブでShige氏が的確に評論されていたので紹介しておきたい。
「ウィム・メルテンは、いわゆるミニマリズムを用いる作曲家の中でも際立って幅広いレンジを持った一人である。『アメリカン・ミニマル・ミュージック』という著作を持っていることからも、研究者・評論家としての立場からミニマリズムに対して客観的な姿勢を持ち得ている。つまり音楽のスタイルや手法を客観視し「選択できること」が、むしろ自己の音楽を自在に展開させ得る強みになっているのだろう。その「自己」の部分に、メルテンの強烈な主観性が発揮されている。確かに他の作曲家の影響を聞き取ることはできる。たとえばメルテンのアーチ状の反復音型はフィリップ・グラスを思わせるかと思えば、デビュー・アルバム『フォー・アミューズメント・オンリー』ではピンボール・ゲームやインベーダーの音声をライヒ風にずらしてみたりと、作品としての自律性(つまり音楽的面白さ美しさ)を持ちつつ、他者による音楽語法の検証が顔を出すことがある。しかし一聴してそれとわかるメルテンの響きがある。それはまず第一に深い叙情であり、そして繰り返しは眩惑的効果をではなく、音楽におけるきわめて伝統的な「高揚」、あるいは突然の転調の劇的効果のためのものと思える。あるいは反対に、比較的長く歌謡的でさえあるメルテンのフレーズの繰り返しは、緊密な連続というよりもむしろ、緩慢さへと向かう傾向も持っている」。
Sonority As Scenery
http://www.netlaputa.ne.jp/~pass-age/

Wim Mertens Ensemble - Maximizing The Audience (live)

WIM MERTENS
http://www.wimmertens.be/web/wmertens/docs/index.html

http://www.myspace.com/wimmertensmusic


WIM MERTENS

WIM MERTENS / MAXIMIZING THE AUDIENCE ( TWI 485 )
side 1: Circles
Dirk Descheemaeker: clarinet Eb, clarinet, bass clarinet, soprano saxophone
side 2: Lir
Wim Mertens: piano
side 3: 1. Maximizing The Audience
Wim Mertens: piano Hans Francois: piano Ine van den Bergh: voice Valerie Koolemans:- Bejinen: voice Marc Bonne: percussion Geoffrey Maingart: violin Dirk Descheemaeker: soprano saxophone
2. The Fosse
Wim Mertens: piano Minne Pauwels: voice
side 4: Whisper Me
Wim Mertens: piano, voice Monique Laperre: cello Kris Van Severen: viola Andre Van Driessche: french horn
music for the play The Power Of Theatrical Madness by Jan Fabre
composed, arranged and produced by Wim Mertens and performed by Soft Verdict
premiere June 11, 1984, Teatro Carlo Goldoni, Venice
recorded and engineered by Werner Pensaert
original drawing by Jan Fabre
ⓒ 1984 W. Mertens / Usura Music
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1985

WIM MERTENS / USURA ( TWI 296 )
A: 1. Tourtour
Lik Schollaert ( soprano saxophone ) Anne Van Den Troost ( harp )
2. Struggle For Pleasure
Luk Schollaert ( soprano saxophone ) Hans Francois ( acoustic piano ) Wim Mertens ( acoustic piano ) Pieter Vereertbrugghen ( bass synthesizer )
3. Salernes
Dirk Descheemaeker ( clarinet ) Hans François , Wim Mertens ( electric piano ) Anne Van Den Troost ( harp ) Marc Grauwels ( piccolo flute ) Luk Schollaert ( soprano saxophone )
4. Close Cover Wim Mertens ( piano, synthesizer, voice ) Pieter Vereertbrugghen ( bass synthsynthesizer )
5. Bresque Luk Schollaert ( soprano saxophone ) Anne Van den Troost ( harp ) Marc Francois ( treatments )
6. Gentleman Of Leisure
Marilyn Maingart ( piccolo ) John Ruocco ( clarinet ) Hans Francois ( piano ) Wim Mertens ( electric piano )
B: 1. Inergys
John Ruocco ( soprano saxophone ) Roger Nupie ( bass clarinet ) Herman Lemahieu ( french horn ) Wim Mertens ( acoustic piano ) Karel Vereertbrugghen ( bass guitar ) Peter Vereertbrugghen ( electric percussion )
2. Mildly Skeeming
Marilyn Maingart ( piccolo ) Wim Mertens ( electric piano )
3. 4 Mains
Hans Francois ( acoustic piano ) Wim Mertens ( acoustic piano )
4. Multiple 12
Frans Vos ( viola ) Wim Mertens ( electric piano )
composed, arranged and produced by Wim Mertens
engineered by Marc Francois
recorded and mixed in Belgium published by Usura Music
polaroid courtesy Anna Van Der Wee cover design Deez Verstraete
*early works 1981 - 1982 reviously released on Struggle For pleasure / Vergessen
LES DISQUES DU CREPSCULE 1985

Wim Mertens Struggle for pleasure images
http://www.youtube.com/watch?v=NgVztLzp4lg

WIM MERTENS / A MAN OF NO FORTUNE & WITH A NAME TO COME ( TWI 748 )
A: 1. Casting No Shadow
2. A Tiels Leis
3. Hirose
B: 1. You See
2. Multiple 12
3. Naviamente
produced by Wim Mertenscomposed & perfrmed by Wim Mertens
recorded live at Studio Impuls, Belgium, 13th & 14th March 1986
engineered by Werner Pensaert
photo by Hiroja Kaji
piano bosendorfer by Knud Kaufmann, Brussels
all songs published by USURA
*dedicated to my father
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1986

Wim Mertens- A Tiels Leis
http://www.youtube.com/watch?v=eFoxndxltPI

WIM MERTENS / HIROSE ( TWI 593 )
A. Hirose
B. Noli Me Tangere
written and produced by Wim Mertens
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1986

Wim Mertens- Hirose
http://www.youtube.com/watch?v=hIw4KaE98xw

WIM MERTENS / EDUCES ME ( TWI 808 )
A: 1. A Visiting Card
Keiko Kusaka ( harp ) Marc Grauwels ( flute, bass flute, piccolo ) Dirk Descheemaeker ( soprano saxophone, bassclarinet ) Anne Mertens ( voice ) Wim Mertens ( voice )
2. The Fosse
Malufi Singers ( voices ) Wim Mertens ( piano )
3. No Plans No Projects
Wim Mertens ( piano, keyboards, voice )
B: 1. When The Line Grows Thick *
Dirk Descheemaker 8 soprano saxophone, bass clarinet ) Anne Crabbe ( voice ) Chris Nieuwenhuyse ( voive ) Rika Joris ( voice )
2. Usura
Anne Crabbe ( voice ) Chris Nieuwenhuysen ( voice ) Rika Joris ( voice )
3. Educes Me
Anne Van Den Troost ( harp )
music composed, arranged and produced by Wim Mertens
engineered by Werner Pensaert
* engineered by Fons Adriaensen at BRT Studio 6, Brussels
designed by Joel Van Audenhaege
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1987

Wim Mertens - A Visiting Card
http://www.youtube.com/watch?v=GNy3-6BHZng

Wim Mertens - When The Line Grows Thick
http://www.youtube.com/watch?v=GnV4ISrcykg

WIM MERTENS / AFTER VIRTUE ( TWI 825 )
A: 1. Justice 2. Prudence 3. Temperance 4. Courage 5. Humility
B: 1. Faith 2. Hope 3. Charity
produced by Wim Mertens
all selections composed and arranged by Wim Mertens
recorded & engineered by Marc Francois and Werner Pensaert Belgium 1987
Wim Mertens plays on a Bosendorfer piano courtesy of Kaufmann
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988

WIM MERTENS / MOTIVES FOR WRITING ( TWI 826 )
A: 1. Watch !
2. The Personell Changes
3. Paying For Love
B: 1. No Testament
2. Words On The Page
3. The Whole
music recorded by Werner Pensaert
all selections composed, arranged and produced by Wim Mertens
music published by Usura - 1989
Marc Bonne ( percussion ) Jef Coolen ( trumpet ) Dirk Descheemaeker ( clarinet, soprano saxophone ) Marc Grauwels ( piccolo ) Eric Mertens ( electric and acoustic piano, voice ) Etienne Siebens ( bass ) Geert Steen ( tuba ) Lieven Van De Walle ( cello ) Eddy Verdonek ( trombone ) Luk Verdonck ( bassoon )
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1989

******

SOFT VERDICT

SOFT VERDICT / AT HOME NOT AT HOME ( TWI 047 )
A. At Home
B. Not At Home
Peter Gordon ( tenorsax, synthesizer ) Gyde Knebush ( harp ) Wim Mertens ( electric & acoustic piano, vocal effects ) Peter Principle ( guitars ) Kare Vereetbrugghen ( bass ) Pieter Vereetbrugghen ( percussion ) Frans Vos ( viola )
written, arranged by Wim Mertens
produced by Peter Gordon & Wim Mertens
engineered by Gilles Martin
recorded in Brussels
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

Wim Mertens - Not at home (2003)
http://www.youtube.com/watch?v=DSL97g7Ud30

WIM MERTENS / AT HOME - NOT AT HOME ( TWI CD 047 )
1. At Home
4. Not At Home
Peter Gordon ( tenor saxophone, synthesizer ) Gyde Knebusch ( harp ) Wim Mertens ( electric and acoustic piano, voice ) Peter Principle ( guitar ) Karel Vereertbrugghen ( bass ) Pieter Vereertbrugghen ( percussion ) Frans Vos ( viola )
all selections composed, arranged and produced by Wim Mertens
recorded and engineered by Gilles Martin, Brussels, Belgium 1981
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988

SOFT VERDICT / FOR AMUSEMENT ONLY the sound of pinball machines ( TWI 049 )
A: 1. Insert Coin
2. Deluxe
3. 8 Ball
4. Mystik
B: 1. Fireball
2. Invader
3. Dog-In
4. Gorf
perfomers on pinball machines are Wim Mertens and Gust De Meyer
all compositions and production by W.M. and G.D.M.
engineered by Marc Francois
recorded in Brussels, May 1981
published by Bruits Essentiels
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

Soft Verdict - Invader
http://www.youtube.com/watch?v=XHX-6OnzPWo

WIM MERTENS / FOR AMUSEMENT ONLY ( TWI 048 CD )
1. Insert Coin 2. Deluxe 3. 8 Ball 4. Mystik 5. Fireball 6. Invader 7. Dog-In 8. Gorf
all selections composed by Wim Mertens and Gust de Meyer
all selectins arranged and produced by Wim Mertens
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988

WIM MERTENS / STRUGGLE FOR PLEASURE " petite musique de chambre " ( TWI 189 )
A: 1. Tourtour
Luk Schollaert ( soprano saxophones ) Anne Van Den Troost ( harp )
2. Struggle For Pleasure
Luk Schollaert ( soprano saxophone ) Pieter Vere Ertbrugghen ( bass synthesizer ) Hans Francois, Wim Mertens ( pianos )
3. Salernes
Marc Grauwels ( piccolo ) Dirk Descheemaeker ( clarinet ) Lk Schollaert ( soprano saxophones ) Anne Van Den Troost ( harp ) Hans Francois, Wim Mertens ( voice, piano )
B: 1. Close Cover
Wim Mertens ( voice, piano, synthesizer )
2. Bresque
Anne Van Den Troost ( harp ) Luk Schollaert ( soprano saxophones ) Marc Francois ( treatments )
3. Gentleman Of Leisure
Marilyn Maingart ( piccolo ) John Ruocco ( clarinet ) Hans Francois ( piano ) Wim Mertens ( electric piano )
all music composed in the south of france, april, october 1982
written & produced by Wim Mertens
recorded by Marc Francois
*Soft Verdict minilp
LES DOSQUES DU CREPUSCULE 1988

Wim Mertens - Struggle for Pleasure
http://www.youtube.com/watch?v=LvZQOYzycVA

Struggle For Pleasure - Wim Mertens (Good Audio Quality!)
http://www.youtube.com/watch?v=dmtY6U0KwoI

SOFT VERDICT / VERGESSEN ( TWI 092 )
A: 1. Inergys
Marylin Maingart ( piccolo ) Gyde Knebusch ( harp ) Roger Dupie ( bass clarinet ) Herman Lemahieu ( french horn ) John Ruocco ( soprano sax, clarinet ) Karel Vereertbrugghen ( bass buitar ) Pieter Vereertbrugghen ( electronic percussion ) Wim Mertens ( piano )
2. Circular Breathing
Gyde Knebusch ( harp ) John Ruocco ( soprano sax, clarinet ) Wim Mertens ( piano )
3. Mildly Skeeming
Marylin Maingart ( piccolo ) Wim Mertens ( crumar )
B: 1. 4 Mains
Hans Francois & Wim Mertens ( piano )
2. Multiple 12
Frans Vos ( viola ) Wim Mertens ( crumar )
3. Inergys ( Reprise )
Gyde Knebusch ( harp ) Roger Dupie ( bas clarinet ) Herman Lemahieu ( french horn ) John Ruocco ( soprano sax, clarinet ) Karel Vereertbrugghen ( bass guitar ) Pieter Vereertbrugghen ( electric percussion ) Wim Mertens ( piano )
recorded in Brussel
sound engineered by Marc francois
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1982

Soft Verdict - Inergys
http://www.youtube.com/watch?v=H7xZR7F4fvE

WIM MERTENS / VERGESSEN ( TWI 092 CD )
1. Inergys 2. Circular Breathing 3. Mildly Skeeming 4. 4 Mains 5. Multiple 12 6. Inergys (Reprise)
composed arranged Producerd by Wim Mertens
bass clarinet - Roger Nupie clarinet, soprano saxophone - John Ruocco french horn - Herman Lemahieu bass guitar - Karel Vereertbrugghen electric percussion- Pieter Vereertbrugghen piano - Hans François piano, electric Piano - Wim Mertens piccolo flute - Marilyn Maingart viola - Frans Vos
engineered and recorded by Marc François
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1988

SOFT VERDICT / A VISITING CARD ( SC - 1002S )
A: 1. A visiting Card
author 6 composer: Wim Mertens
Anne Mertens & Wim Mertens ( voice ) Marc Grauwels ( flute, bassflute, piccolo ) Dirk Descheemaeker ( soprano saxophone, bass clarinet ) Keiko Kusaka ( harp )
B: Educes Me
composer: Wim Mertens
Wim Mertens ( electric organ )
music composed, arranged & produced by Wim Mertens
engineered by Werner Pensaert
recorded at Studio Impuls, Belgium. July 11-13, 1985
published by Usura Music
commissioned by NTG, Gent & festival van vlaanderen for the theater play 'le roi se meurt ' by Eugene Ionesco
directed by Franz Marijnen september 30-october 15, 1984
photo & design: Hennebert
CREPUSCULE AU JAPON 1984

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WIM MERTENS / THE BELLY OF AN ARCHITECT ( FACT 195 )
A: 1. Glenn Branca - Augustus
2. Wim Mertens - Birds For The Mind (The Victor Emanuel)
3. Wim Mertens - The Aural Trick (Foro Italico)
4. Wim Mertens - Struggle For Pleasure (Stourley Kracklite)
5. Wim Mertens - 4 Mains (Etienne-Louis Boullee)
6. Wim Mertens - Close Cover (The Villa Adriana)
B: 1. Wim Mertens - Time Passing (The Pantheon Meal)
2. Wim Mertens Tourtour (The Roman Forum)
3. Wim Mertens And With Them (Caspasian)
4. Glenn Branca - Andrea Doria
5. Glenn Branca - Galba
6. Glenn Branca - Caracalla
7. Glenn Branca - Hadrian
8. Glenn Branca - Augustus
written, conposed and music by Wim Mertens ( A2-B3 )
additional music, composed by Glenn Branca ( A1, B2-B8 )
conductor - Paul Daniel
Leader - Joan Atherton
performer - London Sinfonietta
FACTORY RECORDS 1988

Soft Verdict - Close Cover
http://www.youtube.com/watch?v=vtc5ps_bNsU

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KAREL GOEYVAERTS / LITANIES ( TWI 629 )
A1. Litanie 1 For Piano
Piano - Kristina Van Damme
A2. Litanie 2 For 3 Percussionists
Percussion - Allen Otte , James Gulley , William Youhass
B1. Litanie 3 For Orchestra
Conductor - Lucas Vis Orchestra - BRT-Filharmonisch Orkest
B2. Litanie 4 For Voice, Flute, Clarinet,
Violin, Violoncello And Piano
Cello - Taco Kooistra
Clarinet - Peter Eggenhuizen
Conductor - Harry Sparnaay
Flute - Leendert De Jonge
Piano - Frank Mol
Soprano Vocals - Claren McFadden
Violin - Foskien Kooistra
C. Litanie 5 For Harpsichord And Tape (Or Several Harpsichords)
Harpsichord - Elisabeth Chojnacka
D. Litanie 5 For Harpsichord And Tape (Or Several Harpsichords) (Cont.)
Harpsichord - Elisabeth Chojnacka
*Producer - Boudewijn Buckinx (tracks: A2, B1, C to D) , Per Jordal (tracks: B2) , Wim Mertens (tracks: A1)
Recorded By - Jan Van Welckenhuyzen (tracks: A1) , Jean Segers (tracks: A2) , Willy Roskams (tracks: B1, C to D)
**A1 written 1979. Digitally recorded at the Singel, Antwerp, 3.10.1986
A2 written 1980. Performed by the Cincinnati Percussion Group. Recorded at BRT Studio 1, Brussels, 29.4.1980
B1 written 1981. Recorded at BRT Studio 4, Brussels, 25.9.1981
B2 written 1982. Recorded at the Ysbreker, Amsterdam, 4.3.1983. Recorded by N.C.R.V. Radio. Performed by Ensemble Der Blaue Reiter
C & D written 1982. Recorded at BRT Studio 6, Brussels, 9.10.1983
***The Lome Arme collection is directed by Wim Mertens
LES DISQUES DU CREPUSCULE 1987
ウィム・メルテンがディレクトしたレーベルLome Armeから発表されたKarel Goeyvaertsは、'23年ベルギー、アントワープ生まれで、'43-'47年までアントワープのRoyal Flemish Music Conservatoryと、パリのNational Conservatoryでピアノ、調和、対位法、フーガ、構成、音楽史を研究し続け、モーリス・マルトノのもとでこの2枚組アルバムで聴けるオンド・マルトノという電子楽器を習得している。彼はオリヴィエ・メシアンやストックハウゼンなどの音楽に最も影響を受けているという。50年代後半にはブリュッセルのRadio3でニューミュージックのヘッド・プロデューサーとして活躍し、Royal Academyのメンバーでもあった。他にも"Champ d'Action, Alain Franco "など多くの作品がある。電子音楽の多くの実験的な作品を生み出したヨーロッパ電子音楽の拠点WDRでの、1952年~1958年の作品のコンピレーション " Acousmatrix VI / Cologne - WDR Early Electronic Music "にもKomposition Nr. 7 など彼の曲が収録されている。

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