DOME RECORDS
「ドイツからやってくるものは芸術的資源として極めて重要なものばかりだ、例えばバウハウスの感覚など私たちにとっては全く未知のものだが、いま私たちはバウハウスのなかに住んでいるとも言えるのだ。芸術品であることよりも機能的であるという意味において。バウハウスの作品を見ていると、オリジナリティの時代はもう既に終わったように思える。シンプルなものこそ最も美しい」 ( rock magazine vol.41 1982 ) 。 '81年、6月24日、ロンドン郊外 DOME / DOME ( DOME 1 )
ハートフォードシャーに住むブルース・ギルバートの自宅で、5時間以上にわたってインタヴューした時に、ブルース・ギルバートが最後にボクに言った言葉である。BCギルバートとGルイスと言えば、ワイヤーのメンバーとしての知名度のほうが高いが、特にブルース・ギルバートが80-90年にかけて疾走した運動の痕跡は、ワイヤー以上の音楽における新しい価値を生み出していた。音の子宮を探るために、スタ ジオに入り、レコーディング、ミックスダウンというプロセスのなかで、過去の曲を破壊し再構築することによって、より効果的な新たなものを創造していた。ミニマル・ミュージック、反復音楽に影響を受けた彼らの、繰り返し繰り返し反復することによって、その過程で種々の変化が起こってくる、反復、持続、そして変化、そのプロセスこそが彼らのオーガニックで幾何学的な音楽の中心にあるテーマだった。ロックの時代が終わった80年代の頭に、そうした実験的なアヴァンギャルド・ミュージックの試み、ドーム1からドーム3を展開していたギルバート&ルイスだが、その作品が売れたのは6000枚から10000枚程度だった 。Bruce Clifford Gilbertは'46年、イギリスのハートフォードシャー州ワットフォード生まれで、Graham Lewisは'53年リンカンシャー州グランサム生まれ、この2人が巡り会ったのは'76年にロンドンでコリン・ニューマン(ボーカル、ギター)、グレアム・ルイス(ベース)、ブルース・ギルバート(ギター)、ロバート・ゴトベッド(ドラムス)の4人により結成されたワイヤーだが、'80年にそのワイヤーでの活動が終焉した後の、DomeからCupol、Lewis & Gilbertや、Duet Emmo、P'o、 He Said Omalaなどのサイド・プロジェクと、彼らのソロ・ワークは、ワイヤーの音楽以上に 重要な、80年代のファクトリー・レコードに見られるポストモダン・ミュージックの始まりをも意味していた。音楽と視覚的効果、視聴覚のインストールでもあるドームの音楽は、オーディオ・ヴィジュアル・イ
ンスタレーションとして'81年8月にロンドンのウォータルー・ギャラリーで展開されたラッセル・ミルズとのコラボレーション " Mzui " で、その頂点を迎えたが、それはブライアン・イーノの " On Land " や " Music for Airports " とAphex Twinの諸々の作品の中間に位置する重要な事件だった。90年代中期 には、ロンドンのテクノクラブでDJ Beekeeper名義でDJイングし、ダブルCD " Antiphony " を発表、'96年にはミュートレコードから" Ab Ovo " と "Ovo Mix"という12インチシングルをリリースしている。こうした彼の実験的なモダンダンス・パフォーマンスへの兆候は80年代中期から90年代の頭に発表された " This Way" や, " This Way to Shivering Man " 、" Music for Fruit " などで既に聴かれるが。そしてその片割れのGルイスは現在スウェーデンのストックフォルム郊外の絵のように美しい学園都市ウプサラに住んでいるという。BC ギルバートとGルイスが自身のレーベルDomeに残した'80ー'82年の7枚の作品。これらは30年近い時間の累積のなかでも、決して色褪せることはない。
( BC Gilber & G Lewis photo by Agi Yuzuru )
bruce gilbert wire live and interview 1994
this was at britronica, moscow 1994. a festival for british electronic and experimental artists
DOME / DOME ( DOME 1 )
A: 1. Cancel Your Order
2. Cruel When Complete
3. And Then...
4. Here We Go
5. Rolling Upon My Day
B: 1. Say Again
2. Linasixup
3. Airmail
4. Ampnoise
5. Madmen
produced: B.C.Gilbert, G.Lewis
engineered by Eric Radcliffe
asst. engineer - John Fryer
recorded at Blackwing Studio
recorded on 10th March 1980, 16th Narch 1980, 1st April 1980
B.C.Gilbert: voices, guitars, bass, percussions, tapes, druma
G. Lewis: voices, guitars, bass, percussion, tapes, synthesiser
A.M.C. voice: cruel when complete.
cover design: M.J.Collins
typography: D.Dragon
DOME RECORDS 1980
DOME / DOME 2 ( DOME 2 )
A: 1. The Red Tent I
2. The Red Tent II
3. Long Lost Life
4. Breathsteps
5. Reading Prof. B
B: 1. Ritual View
2. Twist Up
3. Keep It
written by G.Lewis + B.C.Gilbert
recorded at Blackeing Studio engineered by R. Radcliffe
asst. engineered by J.Fryer
DOME RECORDS 1980
DOME / DOME 3 ( DOME 3 )
A: 1. Jasz
2. Ar-Gu
3. An-An-An-D-D-D
4. Ba-Dr
5. D-D-Bo
6. Na-Drm
B: 1. Ur-Ur
2. Danse
3. Dasz
4. Roos-An
A.M.C - voice 1,2,6,9,10
Peter Price - drums, perc. 1,5,7
Russell Mills - perc. voive 2,5
Eric Radcliffe - guitar 2
production - instruments - voices: B.C.Gilbert + G.Lewis
engineers - Eric Radcliffe , John Fryer
recorded at Blackwing Studio
track A1 & A2 recorded 21st and 25th to 27th May 1981.
track A3 recorded 13th November 1980.
track A4 & B1 recorded 25th to 27th May and 10th & 11th June 1981.
track A5 recorded 25th to 27th May 1981
track A6 recorded 9th December 1980.
track B2 recorded 21st May 1981.
track B3 & B4 recorded 11th February and 25th to 27th May 1981.
DOME RECORDS 1981
DOME / JASZ ( none )
A: Jasz
taken from the Dome 3 album
flexi-disc 7" single sided
DOME RECORDS 1981
DESMOND SIMMONS / ALONE ON PENGUIN ISLAND ( DOM 33.1 )
A: 1. A Caste From Hawaii
2. To Be Lost
3. Beacon Hill Six
4. April Waits
5. The Gymnast
6. Bing Crosby's Hat
B: 1. Man The Lifeboats
2. Phone Ringing
3. Counterpane
4. By Air Or By Sea
5. Panthenon
6. Tracers
7. Alone On Penguin Island
all compositions by Desmond Simmons
produced by B. C. Gilbert and G. Lewis
engineered by Eric Rodcliffe and John Fryer
recorded at Blackwing, London. 23-28. 3-81
cover by Slim Smith
*manufactured and distributed by Rough Trade
DOME RECORDS 1981
MICHAEL O'SHEA / MICHAEL O'SHEA ( DOM 33.2 )
A: 1. No Journeys End
2. Kerry
B: 1. Guitar No.1
2. Voices
3. Anfa Dásachtach
Michael O'Shea - mo cara guitar ( no.1 )
produced by B. C. Gilbert, G. Lewis
engineers - Eric Radcliffe, John Fryer
recorded at Blackwing Studio
manufactured and distributed by Rough Trade Records Limited
DOME RECORDS 1982
自分の設計した手作り楽器によるイントゥルメンタル。60年代後半にはロンドンのEel Pie Islandでストリート・ミュージシャンで活動し、70年代前半にはドン・チェリーと共に活動している。その後、Shriekback and with Matt Johnsonで活動し、デペッシュ・モードの初期の作品にも関わっている。
A.C.MARIAS A C. / DROP + SO ( DOM 45.1 )
A: Drop
B: So
Manufactured and distributed by Rough Trade
DOME RECORDS 1981
*****
BC GILBERT & G LEWIS / 3R4 ( CAD 16 )
A: 1. Barge Calm
2. 3. 4...
B: 1. Barge Calm
2. R
Davyd Boyd: bass
B.C.Gilbert: percussion
Russell Mills: percussion
G.Lewis: synthesiser, guitars, tapes, percussion
produced by G.Lewis
engineer : Eric Radcliffe
asst engineer: John Fryer
recorded at Blackwing Studio, between 2nd-7th Sept. 1980
4AD RECORDS 1980
CUPOL / LIKE THIS FOR AGES ( BAD 9 )
A: Like This For Ages
B: Kubla Cupol
Cupol: Graham Lewis + Bruce Gilbert
written and produced by Bruce Gilbert, Graham Lewis
recorded at Blackwing Studios
**track A is to be played at 45 RPM, track B at 33 1/3 RPM
4AD RECORDS 1980
BC GILBERT & G LEWIS & AMC / CROSS, GROW, PRAYER ( VANITY 8103 )
A: Cross, Grow, Prayer
promotional supplement to the "Rock Magazine" mag ,
produced and edited by Yuzuru AGI
recorded at Blackwing Studio, London, 11 February '81
**flexi-disc, single sided
VANITY RECORDS 1981
*BC GilbertとG Lewisが無料で提供してくれ、ボクの編集していたrock magazine 1981 vol.3で付録に付けたスケルトン・ソノシート。
BRUCE GILBERT + GRAHAM LEWIS + RUSSELL MILLS / MZUI ( BRED 27 )
A: Mzui (Part One)
B: Mzui (Part Two)
engineered by Eric Radcliffe, John Fryer
**the aural record of an audio-visual installation staged during August 1981 at the Waterloo Gallery in London, England
CHERRY RED 1982
BC GILBERT & G LEWIS / ENDS WITH THE SEA ( AD 106 )
A: Ends With The Sea
B: Hung Up To Dry Whilst Building An Arch
written and produced by Bruce Gilbert, Graham Lewis
4AD RECORDS 1981
DOME / WILL YOU SPEAK THIS WORD ( U 011)
A: To Speak
B: 1. To Walk, To Run
2. To Duck, To Dive
3. This
4. Seven Year
5. Atlas
*A - violin, written by David Drinkwater / voice - Deborah Danahay / voice, synthesizer - Vincent Clarke
A, B2, B3, B5 - saxophone by Terrence Leach
written by Gilbert and Lewis
engineered by Eric Radcliffe
UNITON RECORDS 1982
BRUCE GILBERT / THIS WAY ( STUMM 18 )
A: 1. WORKfor
2. Do You Me?
3. I Did (1&2)
B: 1. WORKfor
2. Do You Me? I Did (3)
3. Here Visit
4. U,ME, U
music by Bruce Gilbert
engineered by John Fryer
recorded at Blackwing Studios
cover by Angela Conway
*inspired and commissioned by Michael Clark for Dance-Work " Do You Me? I Did "
MUTE RECORDS 1984
BRUCE GILBERT / THE SHIVERING MAN ( STUMM 39 )
A: 1. Angel Food
2. The Shivering Man
3. Net In The Feather
B: 1. There Are
2. Hommage
3. Eline Cout II
4. Epitaph For Henran Brenlar
*B3 featuring - Angela Conway
engineered by John Fryer Blackwing Studios 1986
cover typography Angela Conway
all titles Gilbert except Eline Cout II Gilbert / Conway
Epitaph for Henran Brenlar Gilbert / Lewis ( Opal publishing )
MUTE RECORDS 1987
BRUCE GILBERT / THIS WAY TO THE SHIVERING MAN (CD STUMM 39 )
1. Work For Do You Me? I Did Part 1,2,3.
2. Hommage
3. The Shivering Man
4. Here visit
5. Epitaph For Henran Brenlar
6. Angel Food
*'Do You Me? I Did7 commissioned by Michael Clark
The Shivering Man commissioned by Angela Conway
Angelfood commissioned by the Paris Opera Ballet
engineered by John Fryer
recorded at blackwing Studios
design by Angela Conway
all titles Gilbert except Epitaph for Henran Breniar Gilbert / Lewis ( Opal Publishing )
MUTE RECORDS 1987
BRUCE GILBERT / INSIDING ( STUMM 71 )
side 1: Bloodlines
ballet by Ashley Page
commisioned by The Royal Ballet
first performed at Royal Opera House Covent Garden London in November 1990
side 2: Insiding
excerots from ' Savage Water ' a Dancelines Productions
film by Ashley Page, Terry Braun and Ross Maggibbon.
produced by Emma Burge and Peter Mumford
televised by Channel 4 1989
music by Bruce Gilbert
recorded at Worldwide International London
produced by Bruce Gilbert and Paul Kendall
engineered by Paul Kendall
published by Mute Song
MUTE RECORDS 1991
BRUCE GILBERT / MUSIC FOR FRUIT ( STUMM 77 )
A: Music For Fruit (Edited)
commissioned by Aletta Collins for Dance Piece ' Fruit '
B: 1. Push
soundtrack for ' Signature ' an animated film by Martyn Pick
2. You Might Be Called
music by Bruce Gilbert
recorded at Worldwide International
produced by Bruce Gilbert and Paul Kendall
MUTE RECORDS 1991
DUET EMMO / OR SO IT SEEMS ( STUMM 11 )
A: 1. Hill Of Men
2. Or So It Seems
3. Friano
4. The First Person
B: 1. A.N.C.
2. Long Sledge
3. Gatemmo
4. Last's Card
all compositions by Lewis, Bc Gilbert, Daniel Miller
recorded at Blackwing Studio 1981/82
engineers John Fryer, Eric Radcliffe
MUTE RECORDS 1983
Duet Emmo - Heart Of Hearts (or so it seems)
Duet Emmo consisted of Bruce Gilbert, Graham Lewis (Wire) and Daniel Miller.
from 12''Heart Of Hearts (Or So It Seems) label: Mute Records Ltd. released: 1982
A.C. MARIAS / JUST TALK ( 12 MUTE 50 )
A: Just Talk
B: Just Talk (No Talk Instrumental)
recorded at Blackwing Studio 1985
engineered by John Fryer
produced by Bruce Gilbert
written by Gilbert, Conway
MUTE RECORDS 1986
A.C.MARIAS / TIME WAS ( 12 MUTE 70 )
A: Time Was ( songwriter - Canned Heat )
B: Some Thing ( songwriter - Angela Conway , Bruce Gilbert )
performed by Barry Adamson, Bruce Gilbert, John Fryer, Paul Kendall, Rowland S.Howard
produced by John Fryer and Paul Kendall
recorded at Worldwide Studio 1987
mixed at Blackwing Studio 1987
MUTE RECORDS 1988
いまでは少しばかり前時代的な絵画だが、ラッセル・ミルズの描く作品は、70年代後半のパンク以後と80年代初頭のインダストリアルな時代のサウンドスケープが感じられるもので、ブライアン・イーノからマイケル・ナイマン、ナイン・インチ・ネイルズのロックイディオムの終わりを象徴する音楽とともにあった。彼のイラスト集 " More Dark Than Shark " を購入したほどに。彼の作品のなかでは、初期のパステルと水彩絵の具、鉛筆のスケッチの組み合わせによるものが気に入っているが、織物や金属、羽、骨などの素材によるコラージュ・スタイルは、腐敗していく世界観が描かれた抽象的でシュルレアリズムの要素が強く、あの時代特有の音楽が反映されたものでもあった。ラッセル・ミルズはミュージシャンとしての顔も持ちUndark (1996) 、Undark : Pearl + Umbra (1999) というアンビエント/エレクトロニックな2枚のアルバムをリリースしている。
TONY SINDEN + ALAN BAKER & THE INSECTS / GENERAL STRIKE
THOMAS LEER / ROBERT RENTAL / DANIEL MILLER
THE NORMAL
FILE UNDER POP
FURIOUS PIG
CASCADES 94
「ジャズ的なるもの」からブリティッシュ・ロックへの回顧 94
Beginning of music in the 80's
何事に関しても情報というのを、水面に浮かび上がる泡のような表層だけをすくって、多くの人々はそれが真実だと思い込まされている。表に顕れているものだけが真実ではないし、世界はそうした身体を覆う皮のようなものだけで成立しているものでもない。音楽情報というのも、音楽産業によって雑誌やメディアで宣伝され広報されたものなど、多くが口当たりのいいように、すでに TONY SINDEN + ALAN BAKER & THE INSECTS / MAGNIFICENT CACTUS TREE.. ( PIANO RECORDS SING 001 )
薄められた隣の姉ちゃんでも聴けるような、糞のような情報なのだ。いまでは、このニッポンでは発売されたばかりの輸入レコードやCDを購入しているのは、真に音楽好きの人間かDJか輸入レコード店で働いている店員だけで、一般人や音楽業界人や評論家でそうした人間はいない。洋楽と呼 ばれる音楽産業が駄目になるのは当然だろうよ。いたとしても常に後追いで、70−80年代のリイッシュー物を再発するか、リッキー・チック系のnu jazzでも、そうした音楽を聴いていたリスナーにそろそろ飽きがき始めた最近になって業界ゴロが、ディストリビュートに手を出し始めるという程度だ。賢明な洋楽ファンなら日本盤なんて誰が買うかよ! ニッポンの音楽雑誌やFMなどのラジオ・メディアだって広告収入でなんとか維持され、広告収入によってその編集/番組内容が決められているようなもので、ジャーナリストとしての体質は皆無。日本のレコード会社から発売されたレコードをあてにして、すべてが決まるのだ。しかしいまどきラジオで音楽聞いてる3丁目の夕陽のような昭和ノスタルジア世代もいるんだろうね ( このニッポンは特に著作権云々でややこしいが、近いうちに海外でのIRでやっている法を潜る賢いやりかたを考えIR / インターネット・ラジオ局を設立しようと計画しているが、どう? ) 。音楽の真の情報はそんなところにはない。どんな時代でも、リアルな情報は発売されたばかりのレコードやCDにしかないのだ。音楽雑誌を読むぐらいなら輸入レコードショップのウェブ上のレコードをチェックすれば、それで済む。もし時代を刷新する新しい音楽ムーヴメントが始まったとするならば、その最初の " はじまり" の根っこの部分だけを押さえておけば、音楽のほんとの楽しみ方や、その音楽の意味が読み取れ、ブレることなく流れを理解できるようになる。始まりこそがすべてだ。音楽は聴くことだけではなく、その音楽が表出してきた時代背景やコンセプトを読み解くことも、大きな愉しみのひとつなのだから。セックス・ピストルズやザ・ポリス、ザ・ジャムなどのブリティッシュ・パンク・インヴェンションの音楽産業が仕掛けた罠の虚像にみんなが気付き始めた後の白けた空気のなかで、70年代後半にラフトレードやミュート、インダストリアル・レコードなど個人が発信するインディペンデント・レーベルは、ロックやパンクという音楽がすべてメジャーな産業音楽がでっち上げた欺瞞だったと気付き始めた音楽リスナーたちの反動でもあった。新しい音楽は自然に無意識に眠っているコンティジェント・システムによって世界でシンクロニシティして発生してくる不思議なものなのだ。音楽をレコード会社にコントロールされることなくミュージシャンとレコードリスナー自身の手に取り戻そうとする重要な事件だったのだ。80年代以後から今日までのすべての音楽はインディペンデントから表出したミュージシャンや作品が、その時代を先導しているのだ。今回紹介している7インチシングルはすべてミュージシャン自身の手でコントロールされ表出してきたもので、現在のクラブカルチャーの先端で起こっている音楽がすでに展開されているほどに先駆的なものだった。インディペンデントをマイナーだとかアンダーグラウンド、サブカルチャーという形容で括ってくれるな。これこそ音楽のメイン・ストリーム ( 主流 ) なのだ。
TONY SINDEN + ALAN BAKER & THE INSECTS / MAGNIFICENT CACTUS TREE.. ( PIANO RECORDS SING 001 )
A: Magnificent Cactus Trees...
written by Tony Sinden
B: ...Cast Shadows
written by Tony Sinden
produced by David Cunningham
*Piano Records 32 Alexander Street London W2
PIANO RECORDS 1979
Cascades58で採り上げたアルバムTony Sinden " Functional Action Parts2 & 3 ( Piano 002 ) 以前に'7シングルで '79年にデヴィッド・カニンガムのピアノ・レーベルから発表されたもの。アルバムでは'79年のロンドンの"The Hayward Gallery"におけるフィルム・インスタレーションからの、Tony Sinden とGilbert Patrickによるギターのシンプルなリフによるミニマル・ミュージックが収録されていたが、この''7インチシングルでの2曲も、現代音楽のミニマルと、クラブミュージックの先取りともいえるエレクトロニック・ヌーヴォーと言われたミクスチャー・ロックが融合したアヴァンギャルドな実験音楽を展開している。'79年、既に。
GENERAL STRIKE / MY BODY ( CANAL 01 )
Part One: My Body
Part Two: ( Part Of ) My Body
written by General Strike
produced by David Cunningham
ⓒ 1979 Quartz Publicationsa David Cunnigham Production
contact: Playback Records 3 Back Street, London NW1
CANAL RECORDS 1979 デヴィッド・トゥープ、スティーブ・ベレスフォード、デヴィッド・カニンガムによる実験的ミクスチャー・ロック・ユニット" General Strike " 。 80年にTouchからリリースされていたカセットが'95年に " Danger In Paradise " というタイトルでCDで再発されていたが ( このCDにはサン・ラをカヴァーした2曲が収録されていた) 、この7’シングルでの音楽もDub処理されたダウンなグルーヴとサウンドは、そのまま現在のクラブフロアでも通用する先駆的な作品。 General Strike 'My Other Body' http://www.youtube.com/watch?v=rG-tzVCYw7g
THOMAS LEER / PRIVATE PLANE ( OBCO 001 )
A: Private Plane
AA: International
written by Thomas Leer
Thomas Leer - instruments / vocals
mastered by Porky
produced by Thomas Leer
kept on course by Liz Farrow
A COMPANY / OBLIQUE RECORDS 1978
曲やヴォーカルすべてを独力で自分のア パートでテープレコーダーに録音し制作したトーマス・リアの最初の7'シングル " 自家用飛行期" 。いまでは作りたくとも作れない輝ける原始的で実験的なアヴァンポップ。'53年スコットランドのポートグラスゴー生まれの彼はソロでチェリーレッドやアリスタ、元プロパガンダのヴォーカリストClaudia Brückenとのデュオで数枚の作品を発表していたが、当時の作品ではこのシングルをこえる作品はなかったように記憶している。最近では2007年にジャズテイストのあるクラブジャズともいえるアルバム " From Sci-Fi To Barfly " をリリースしているが、そのなかの " Blood of a poet " という曲は、まさにnu jazzで、アルバムを通して " ジャズ的なるもの " のグルーヴが一貫してながれている素晴らしいもの。彼の音楽変遷を取り上げるまでもなく、すべて時代は " ジャズ的なるもの" へと流れていることがここでも証明できる。
ROBERT RENTAL / PARALYSIS ・ACC ( RECO 002 )
A: Paralysis
B: A.C.C.
written by Robert Rental
Robert Rental: instruments / vocals
produced by Thomas Leer / R Rental
Company Records: Fort Barnes Rookery Lane Lincoln LN6 7HQ
A COMPANY REGULAR RECORDS 1978
スコットランドのエレクトロニック・エク スペリメンター、ロバート・レンタルが同胞トーマス・レアと共同制作した'7シングル。当時 イギリスの音楽ファンや業界人の間では " エレクトロニック・ミュージックが本当のパンクであり、そのパンクが実はただのパブ・ロックであった " という考えが、広がり蔓延していたのを知っているだろうか。その正当な評価と考えにボクも同感だった。70年代後半の閉塞した時代に風穴を開けたのは、パンクではなく、なによりもエレクトロニック・ミュージックだった。キャバレー・ヴォルテール、23スキドー、そしてジェネシス・P・オーリッジのインダストリアル・レコードでの作品群、スロッビング・グリッスル、そしてBC ギルバートやG ルイス、ニューウェイヴでのエレクトロニック・イディオム、そしてロバート・レンタルとダニエル・ミラーとの " Live " に聴こえるエレクトロニック・ミュージックこそが、イギリスに於けるパンクと呼ぶに相応しい古い概念をぶち壊したものだったのだ。特にレンタルの " Paralysis " や "ACC " という曲からは、薬物依存で亡くなったアレクサンダー・スキップ・スペンス ( ジェファーソン・エアープレインのメンバーでモビーグレイプのリーダー ) とシド・バレットへのオマジューとも言える物憂げでサイケでアシッド、パンキッシュなサウンドが聴こえる。
THOMAS LEER & ROBERT RENTAL / THE BRIDGE ( IR 0007 )
A: 1. Attack Decay
2. Monochrome Days
3. Day Breaks, Night Heals
4. Connotations
5. Fade Away
B: 1. Interferon
2. Six A.M.
3. The Hard Way In & The Easy Way Out 4. Perpetual
Leer - vocals, synth, synth percussion, gtr, perc,
Rental - vocals, gtr, white noise gtr, synth, bass
recording info: this album was recorded at home on 8 track equipment, provided for us by Industrial Records
it was produced in the two weeks dating 18th June to 2nd July
all blips clicks & unseemly noises were generated by refrigerators & other domestic appliances
& are intrinsic to the music
special thanks to Throbbing Gristle for their help & encouragement throughout
all tracks by Leer & Rental ( Leer: synths, tapes, voice / Rental: synths, loops, voice )
INDUSTRIAL RECORDS 1979
トーマス・レアとロバート・レンタルのコラボレーションはジェネシス・P・オーリッジの設立したインダストリアル・レコードのアルバムでの7枚目にあたる作品で、'79年に発表された。A面がボーカル、B面がインストゥルメンタルから構成された9曲すべて、これもすべて宅録されたもの。インダストリアル・ノイズでチープな作りではあるが、久しぶりに聴いてみると、ここにもパンクの衝動が微かに感じられ、70年代の終末 " グレーゾーン" 時代を象徴するかのようにこうした系統の音楽のジャケットはすべてが白か黒か灰色だった。'79年の夏2週間にわたって録音されたもの。
DANIEL MILLER & ROBERT RENTAL / LIVE ( ROUGH 17 )
A: Untitled
*live at West Runton, 6-3-79
made in Germany
record partner hamburg
MARAT RECORDS / ROUGH TRADE RECORDS 1980
ダニエル・ミラーとロバート・レンタルが'79年の春、ノーフォークの海岸の街に於けるライヴでの録音。当時彼らが使っていたシンセサイザーは、どれもが安物の器械( レンタルが使っていたのもWASP ) で 、そのチープさがよりインダストリアルで鉛色のサウンドスケープを構築させていた。
THE NORMAL / T.V.O.D. + WARM LEATHERETTE ( MUTE 001 / SRE 1044 )
A: T.V.O.D.
B: Warm Leatherette
written and produced by Daniel Miller
MUTE RECORDS / SIRE RECORDS 1978
THE NORMAL / T.V.O.D. + WARM LEATHERETTE ( INT 126 919 )
A: T.V.O.D. B: Warm Leatherette
INTERCORD TONTRAGER GmbH 1982
音楽プロデューサーで、Muteレコードの創設者でもあるダニエル・ミラーが'78年に第一弾として制作した7'シングル。Korg 700sアナログシンセとテープマシンRevox B-77を駆使したダイエルのリヴィング・ルームで録音されたもの。" Warm Leatherette " の詩は、イギリスの小説家、SF作家J.G.バラードの'73年の " Crash " から引用したもので、この曲は後にBlok 57、Pankow、Grace Jones、Die Tödliche Dorisなどがカヴァーしていた。2005年にはラジオショウでナイン・インチ・ネイルのトレント・レズナー ( Trent Reznor ) とジョーディ・ホワイト( Jeordie White ) が元バウハウスのヴォーカリスト、ピーター・マーフィー ( Peter Murphy ) とセッションしていて、今でも歌い継がれているテクノ・クラシック曲だ。ノーマルのエレクトロニック・ニューウェイヴはその後、デペッシュ・モード、ヤズー、イレジャー、ワイヤー、DAFなどに継承されることになる。
FILE UNDER POP / CORRUGATE + HEATHROW ( RT 0011 )
Black: Heathrow
Grey: 1. Corrugate
2. Heathrow SLB
al tracks except corrugate
produced by Simon Leonard
recorded live at Heathrow Airport
address: 14 Castle Road, London NW1 8PP
ROUGH TRADE RECORDS 1979 '80年代中期にはI Start Countingのメンバーとして活動する以前のSimon Leonardの'79年にラフトレードから発表された7'シングル。ポップとはロリポップキャンディーの包み紙のようなキラキラしたものだけではなく、ネオダダのように、生活には無用なものだがガラクタとしての魅力もあるジャンクアートでもある。ファイル・アンダー・ポップもヒースロウ空港のノイズ音とヴォーカルをブリコラージュした切り貼りサウンドで、インダストリアル・ポップでジャンク・モダンな格好良さを併せ持っていた。
FURIOUS PIG / FURIOUS PIG ( RT 064 )
A: 1. I Don't Like Your Face
2. Jonnys So Long
B: The King Mother
written by Ferious Pig
*Any Speed
engineered by Eric
ROUGH TRADE RECORDS 1981
FURIOUS PIG / 3 JUNE 1981 THE VENUE LONDON ( VANITY 8105 )
A: Untitled
members: Cass Davis, Dominic Weeks, Stephen Kent
*flexi-disc, Single Sided, Promo
promotional supplement to the "Rock Magazine" mag , editor Yuzuru AGI
VANITY RECORDS 1981
イギリス南部デボン/トトネスの町の高校生ユニットFurious Pigのアカペラ・スタ イルのヴォイス・パフォーマンスは、ステファン・ケント ( Stephen Kent )、マーチン・ケント ( Martin Kent ) 、キャス・デイヴィース ( Cass Davies ) 、ドミニク・ウィークス ( Dominic Weeks ) の4人を核に展開されていた。当時のThis HeatやThe Raincoats、Pere Ubu、The Slits、The Fall、Television Personalitiesなどと共通したニューウェイヴ世界も垣間見える。'81年に編集していたロック・マガジンの付録に彼らが提供してくれた音源をフレクシー・ディスクにしてつけたほどに、ボクには忘れられない音楽でもあった。
Elisabeth Welch sings "Stormy Weather" from Derek Jarman's 1979 adaptation for the screen of William Shakespeare's THE TEMPEST.
The scene is the wedding of Prospero's daughter Miranda to Ferdinand, son of the King of Naples. At the request of the Prospero's vassal, the airy spirit Ariel, Elisabeth Welch appears as a goddess to serenade the wedding guests with the ballad "Stormy Weather" (written by Harold Arlen and Ted Koehler in 1933, arranged by Steven Pruslin, performed by Elisabeth Welch, Steven Pruslin and Dave Campbell, and produced by Guy Ford).
Posted in memory of Elisabeth Welch 1904-2003 and Derek Jarman 1942-1994
る。テンペストはイギリスの劇作家ウィリアム・シェークスピア最後の作品で、それを彼が'79年に脚色し映画化したものだが、この物語りに登場する魔術師プロスペローの " We are such stuff as dreams are made on, and our little life is rounded with a sleep ( この世は夢と同じもので作られ夢のように儚いのだから、我々のその夢は死とともに終わる。だから同じ人間同士なら憎しみあうことをやめ、互いに寛容になって、赦し合うことこそが崇高だ ) " という名セリフと、ミランダとナポリ大公の息子の結婚披露宴の後に登場するエリザベス・ウォルチ扮する女神の、太陽のように金色に輝く衣装を身につけ " Stormy Weather " を歌うシーンは忘れられないほど衝撃的だった。 インダストリアル・ミュージックというジャンルを提唱したスロッビング・グリッスルは、“ Industrial Music for Concrete People ” というスローガンを掲げ、“Music from The Death Factory”といわれたインダストリアル・レコードからポスト工業/産業時代のモダンミュージックを展開していた。いま思えば彼らの音楽は単に工業主義ノイズ・ミュージックというものではなく、現代音楽におけるコンクレートミュージックをノイズやシンセサイザーとシークェンサー・リズムを駆使し、事実上のパンク・ミュージックをインダストリアル・レコードで表明していたのだろう。 '81年にスロッビング・グリッスルは解散し、その後、ジェネシスはPsychic TVを結成し、マルチメディア時代に相応しい展開を始める。ステージ上にはAV装置を並べ儀式としてのパフォーマンス、そしてテンプル・オブ・サイキック・ユース ( T.O.P.Y. )というワールドワイドなネットワークを展開し、そのシンボルとしてサイキック・クロス、アレイスト・クローリー、チベット密教などなどを使い人間の根源的なエネルギーの解放と意識の覚醒を唱え、よりオカルティックな体系へと接近していく ( 詳しいPsychic TVに関しては、その項目の時にまた、) 。→に続く
( 写真は左からPeter Christopherson、Genesis P-Orridge、Agi Yuzuru )
Throbbing Gristle Interview: Boing Boing Video (2009 Reunion Tour)
ERISABETH WELCH / STORMY WEATHER ( IR 0012 )
A: Stormy Weather
B: You're Blasé
songs by Elisabeth Welch
arranged by Steven Pruslin
produced by Guy Ford
INDUSTRIAL RECORDS 1980
DEREK JARMAN
ジャーマンはノースウッド、ミドルセックス生まれ、ロンドン大学キングスカレッジで 美術史を学び、'63年からロンドンのバトラーズ・ワーフにスタジオを持ち画家・舞台美術家の仕事を始め、ケン・ラッセル監督の " 肉体の悪魔(71年) " で美術担当に スカウトされ映画界入りし、最初はスーパー8mmの実験的なショート・フィルなどを制作していたが、彼の名前が知られるようにな るラテン語によるゲイ・セクシャリティを描いた映画 " Sebastiane (1976) " を 監督し、長編映画監督デビューを果たす。そしてWayne County & the Electric Chairs、Jordan、Toyah Willcox、 Adam and the Antsなどのミュージシャンを起用したパンク映画 " Jubilee ( shot 1977, released1978 ) " を手掛け、その後'78年にエリザベス・ウェルチの歌う" Stormy Weather " が挿入された " Tempest "を制作した。彼の映画はまったくストーリー性を無視した映像の断片を感覚的にコラージュしたもので構成されていて、その基本的手法はスロッビング・グリッスルのプロ モ・ヴィデオ " Psychic Rally in Heaven " や " In The Shadow Of The Sun " などに見られる8mmベースのフォームにある。ジャーマンのその他の主な作品にImagining October (1984), The Angelic Conversation (1985)、Caravaggio ( 1986 ) 、 The Last of England (1987) 、The Garden (1990)などがある。'94年エイズの合併症により52歳で亡くなり、イギリスのケントの原子力発電所に近いクレメントの聖教会オールド・ロニー墓地に埋葬されている。いつか花を携えて音連れてみたいと思っている。それにイギリスのダンジェネスという町にあるデレク・ジャーマンの庭 " Prospect Cottaget " にも行ってみたいしね、そのプロスペクト・コテージの南側の壁には16世紀のイギリスの形而上詩人ジョン・ダンの詩 " 日の出 " がレリーフされているという。" Busy old fool, unruly Sun, | why dost thou thus, | Through windows, and through curtains call on us? ( 穿鑿好きな年老いた愚者よ,無法な太陽よ,なぜこんな風にお前は,窓越しに,カーテン越しに僕らを訪ねて来るのか ) " ・・・。時の過ぎ行く儚さと残酷さ・・・。気がつけば、ボクもちらほら白髪の混じるこんなところまで漂流してしまったけど、キミはいまどこに。
THROBBING GRISTLE / IN THE SHADOW OF THE SUN - MUSIC FROM THE DEREK JARMAN FILM ( JAMS 35 )
A: In The Shadow Of The Sun Pt. 1
B: In The Shadow Of The Sun Pt. 2
' In The Shadow Of The Sun ' ( GB 1972-74 ) colour 54 min
A film by Derek Jarman
original music by Throbbing Gristle 1980 produced by James Mackay for Dark Pictures
made possible with financial assistance from Freunde der Deutschen Kinemathek, Berlin
Throbbing Gristle were Chris Carter, Cosey Fanni Tutti, Peter Christopherson, Genesis P-Orridge
ILLUMINATED RECORDS 1984
***
WILLIAM S. BURROUGHS
最終的にタンジールにまで漂流し、そしてカンザスのローレンスでその人生を終えたウィリアム・バロウズ。ロックアイコンとしての彼はジョン・ケイルからパティ・スミス、ジェネシス・P・オーリッジ、ソニック・ユース、カート・コバンまで多くのロックミュージシャンやクラブDJたちに支持された。バロウズのスポークン・ワード・リーディングが収録されたものは、それほど残されていないが、'81年にインダストリアル・レコードから発売された " Nothing Here Now But The Recordings " は、'59年前半から'78年までのバロウズのテープによるカットアップの実験的な文学声がジェネシスの手によって再構築されたもの ( バロウズに関しては彼関係のレコードを紹介するときに、改めて詳しく紹介します) 。バロウズが " 現実はあらかじめ録音された出来事や思考過程を再生しているように見える " といった言葉を、このレコードを再生するたびに、思い出される。こうしたレコードは音楽として聴き、決して文学としてとらえないように。 WILLIAM S. BURROUGHS / NOTHING HERE NOW BUT THE RECORDINGS ( IR 0016 )
A: 1. "Captain Clark Welcomes You Aboard"
2. "The Saints Go Marching Through All The Popular Tunes"
3. "Summer Will"
4. "Outside The Pier Prowed Like Electric Turtles"
5. "The Total Taste Is Here" - News Cut-Up
6. Choral Section, Backwards
7. "We See The Future Through The Binoculars Of The People"
8. "Just Checking Your Summer Recordings"
B: 1. Creepy Letter - Cut-Up At The Beat Hotel In Paris
2. Inching - "Is This Machine Recording?"
3. "Handkerchief Masks" - News Cut-Up
4. "Word Falling - Photo Falling"
5. Throat Microphone Experiment
6. "It's About Time To Identify Oven Area"
7. Last Words Of Hassan Sabbah
additional information:
project co-ordination In USA : James Grauerholz
Project co-ordination In UK : Genesis P-Orridge , Peter Christopherson
engineer : James Grauerholz
co-producer : James Grauerholz , Peter Christopherson
master tape produced at Sound Recorders, Kansas City, U.S.A. in August 1980
cut at utopia Village, London in January 1981
sleeve design, photography : Peter Christopherson
sleeve note : Genessis P. Orridge
thanks to W.Burroughs, Brion Gysin and Ian Sommerville
* compilation of Willam S Burrough's tape experiments from the early 1959 through 1978
INDUSTRIAL RECORDS 1981
THROBBING GRISTLE / WE HATE YOU ( LITTLE GIRLS ) - FIVE KNUCKLE SHUFFLE ( SS45 001)
A: We Hate You (Little Girls)
B: Five Knuckle Shuffle
artwork by G. P-Orridge (tracks: collages)
Lou Lou Picasso (tracks: covers)
Yves Surlemont (tracks: covers)
translated by Glenda George (tracks: enclosures)
written by Jean-Pierre Turmel (tracks: enclosures)
limited edition to 1560 copies
SORDIDE SENTIMENTAL 1979
INDUSTRIAL RECORDS
GENESIS P - ORRIDGE
→ジェネシス・P・オーリッジという存在を思う時、ボクはなぜかシェイクスピアの " 夏の夜の夢 " に登場するトリックスター、妖精パックを思う。神や自然界の秩序を破り、物語を引っかき回すいたずら好き、愚か者ではあるが、人間の既成価値観を根こそぎ変革する文化的英雄としての。そして現在、女性に性転換手術しパンドロジェニー・マニフェストしたジェネシス・P・オーリッジ、'81年のロンドンでのインタヴューの際、彼は突然マーティン・デニーの" タブー" を取り出しレコードプレーヤーでかけ始め、タブーについて語り始め THROBBING GRISTLE / D.O.A. THE THIRD AND FINAL REPORT ( IR 0004 )
た「社会をコントロールしている、またはしたいと思っている人間が危険だと思ったものがタブーになり、その危険だという理由は人々が個人であることを感じるのを助長するからだ。要するになにがタブーかを決める自然の法則などない。社会をコントロールするために人工的に押し付けられただけだ。人間には自分の運命を自分でコン トロール出来るように選択の自由が必要だ。自分で常に" なぜ" と問いかけ、考えるというのは、とても健康的だと思う。・・・25歳以上の人間はテレヴィを観て沈黙を守り、もっと若い人間はレコードを聴いて沈黙を守る。エネルギーを脇へ逸らすためのいい方法だし、それでなんらかの表現をしているフリが出来る。ほとんどの人間は決められた通りのまねをしているだけで、全然表現になっていない。それは自己表現じゃない、ロボットかクローン人間だ。体制の思うつぼさ・・・」。'92年、ジェネシスは、その作品が悪魔主義であるとしてメディアでバッシングが起き一時イギリス国外追放の憂き目あっている。そして最近 「我々は、頑迷、偽善、災害と大規模な環境破壊などかつてない Dark Ages 暗黒の時代を迎えようとしている。我々は別の道を選ぶべきだ」という意味深な発言をしている。再び'81年のボクとのインタヴューを少し抜粋するが、「音楽そのものにはまったく興味はないよ。興味ある課題とは人間自体。そして人間のその行動と、なぜそうするのか、その動機。音楽をその手段に使うのは、人々に話しかけるひとつの方法だからだよ」と語っていた。ボクにとってネットで音楽情報をこうして無償で送り続けることも、雑誌メディアを発刊していた理由も、まったくジェネシスの思いと同じだ。音楽情報をチェックするために訪問しているだけなら、やめてくれ。キミからの何らかのリアクションがいつかボクに届くこと願っているよ。
THROBBING GRISTLE / D.O.A. THE THIRD AND FINAL REPORT ( IR 0004 )
A: 1. I.B.M. 2. Hit By A Rock 3. United 4. Valley Of The Shadow Of Death 5. Dead On Arrival 6. Weeping
B: 1. Hamburger Lady 2. Hometime 3. . AB/7A 4. E-Coli 5. Death Threats 6. Walls Of Sound 7. Blood On The Floor
side one: " IBM " was inspired by a found cassette sent to us by Mark Eyles. " Hit By A Rock " was recorded live at Highbury Roundhouse, London in September 1977. " Valley Of The Shadow Of Death " was recorded and arranged by Peter Christpherson. " Death On Arrival " was recorded live at ATC Goldsmiths College, London in May 1978. " Weeping " uses four types of acoustic violin through a space-echo played and arranged by Genesis P-Orridge, the lyrics are co-written by Genesis P-Orridge and Ewa Zajac
side two: " Hamburger Lady " was inspired by a section of letter from Dr. Al Ackerman of Portland, Oregon, USA. reproduced elsewhere on this sleeve. " Hometime " was played, recorded and arranged by Cosey Fanni Tutti. " AB/7A " was played, produced, arranged and recorded by Chris Carter. " Death Threats " was taken unaltered off our telephone answering machine. " Walls Of Sound " was recorded live at five locations during the last year. " Blood On The Floor " was recorded live at Highbury Roundhouse, London in September 1977.
Throbbing Gristle: Chris Carter ( synthesisers, electronic rhythms, tapes )
Peter Christopherson ( tapes, machines )
Genesis P-Orridge ( bass guitar, violins, vocals )
Cosey Fanni Tutti ( lead guitar, effects, tapes )
INDUSTRIAL RECORDS 1978
THROBBING GRISTLE / BEST OF.... VOLUME II ( IR 0001 )
1. Very Friendly
2. Scars Of E
3. Slugbait
4. We Hate You
5. Dead Ed
The sound of COUM Transmission
performed by T.G.
* includes the reproduction of an original I.R. identification card
INDUSTRIAL RECORDS 1983
THROBBING GRISTLE / THE SECOND ANNUAL REPORT ( IR 0002 )
A: 1. Industrial Introduction
2. Slug Bait - ICA
3. Slug Bait - Live At Southampton
4. Slug Bait - Live At Brighton
5. Maggot Death - Live At Rat Club
6. Maggot Death - Studio
7. Maggot Death - Southampton
8. Maggot Death - Brighton B: 1. After Cease To Exist - The Original Soundtrack Of The Coum Transmissions Film
recorded during the year ending September 3rd 1977
one side of this records has been assembled from tapes made at four out of the five live occasions and at the studio of industrial Records in London
side two consists of the entire original movie soundtrack of a film produced by Coum Transmissions called " After Cease To Exist " premiered in Arnhem, Holland in July 1977 which Throbbing Gristle were
Throbbing Gristle: Chris Carter, Peter Christopherson, Genesis P-Orridge, Cosey Fanni Tutti
*Industrial Records 10 Martello Street, London E.8.
INDUSTRIAL RECORDS 1977
TGのデビューLPは786部コピーされ、ゼロックスのコピーが張りつけられただけの白いジャケット。 インダストリアル・レコードのロゴは、アウシュビッツ死の収容所の煙突だと言われていたが、実際はイギリスのテート・モダン美術館。下のジャケットは同じ作品がFetish Recordsから'78年にリリースされたもの。
THROBBING GRISTLE /THE SECOND ANNUAL REPORT ( FR 2001 )
A: 1. Industrial Introduction
2. Slug Bait - ICA
3. Slug Bait - Live At Southampton
4. Slug Bait - Live At Brighton
5. Maggot Death - Live At The Rat Club
6. Maggot Death - Studio
7. Maggot Death - Southampton 8. Maggot Death - Brighton
B: After Cease To Exist
all material written and produced by Throbbing Gristle
*original released 1977 Industrial Records IR 0002
FETISH RECORDS 1978
THROBBING GRISTLE / UNITED - ZYKLON B ZOMBIE ( IR 0003 )
A: 1. United
B: 1. Zyklon B Zombie
written by Carter, Christopherson, P-Orridge, Tutti
INDUSTRIAL RECORDS 1978
MONTE CAZAZZA / TO MOM ON MOTHER'S DAY ( IR 0005 )
A: To Mom On Mother's Day ( lyrics by Judith Bell )
B: Candyman
vocals by Minte Cazazza
music by Throbbing Gristle
INDUSTRIAL RECORDS 1979
THE LEATHER NUN / SLOW DEATH EP ( IR 0006 )
A: 1. No Rule
2. Death Threats
B: 1. Slow Death
2. Ensam I Natt
written by Jonas A.
artwork by Peter " Sleazy " Christopherson
recorded at Bagger Studios, Sweden - 14 Dec 1978
and Chall Sound Studio- 25 May 1979
INDUSTRIAL RECORDS 1979
THOMAS LEER & ROBERT RENTAL / THE BRIDGE ( IR 0007 )
A: 1. Attack Decay
2. Monochrome Days
3. Day Breaks, Night Heals
4. Connotations
5. Fade Away
B: 1. Interferon
2. Six A.M.
3. The Hard Way In & The Easy Way Out
4. Perpetual
Leer - vocals, synth, synth percussion, gtr, perc,
Rental - vocals, gtr, white noise gtr, synth, bass
recording info: this album was recorded at home on 8 track equipment, provided for us by Industrial Records
it was produced in the two weeks dating 18th June to 2nd July
all blips clicks & unseemly noises were generated by refrigerators & other domestic appliances
& are intrinsic to the music
special thanks to Throbbing Gristle for their help & encouragement throughout
all tracks by Leer & Rental ( Leer: synths, tapes, voice / Rental: synths, loops, voice )
INDUSTRIAL RECORDS 1979
THROBBING GRISTLE / 20 JAZZ FUNK GREATS ( IR 0008 )
A: 1. 20 Jazz Funk Greats
2. Beachy Head
3. Still Walking
4. Tanith
5. Convincing People
6. Exotica
B: 1. Hot On The Heels Of Love
2. Persuasion
3. Walkabout 4. What A Day
5. Six Six Sixties
Genesis P-Orridge - bass, violin, vibraphone, synthesizer, vocals
Cosey Fanni Tutti - gizmo satellite lead guitar, synthesizer, cornet, vocals -
Chris Carter - roland synthesizer, sequenced, rhythms drum programming, vocals
Peter Christopherson - tape, vibraphone, cornet, vocals
Produced by Sinclair / Brooks
recorded at the Studios of Industrial Records in the weeks ending September 3rd, 1979
all material composed and played by Throbbing Gristle
INDUSTRIAL RECORDS 1979
THROBBING GRISTLE / HEATHEN EARTH ( IR 0009 )
A: Untitled ( Heathen Earth )
B: Untitled ( Heathen Earth )
written by Carter, Tutti, P-Orridge, Christopherson
bass - Gen
cornet - Cosey, Sleazy
drum programming, synthesizer - Chris
lead guitar - Cosey
tape - Sleazy
recorded on 16 February 1980 during a 50 ninutes long session.
no editing was done after this
the original channel allocation on the 8-track master tapes was as follows:
1. rhythm ( Chris ) 2. vocals & echoeffects 3. bass guitar ( Gen ) 4. cornet, tape ( Sleazy ) 5. cornet, lead guitar ( Cosey ) 6. synthesisers ( Chris ) 7. binaural left 8. binaural right
simultaneously to the 8-track master, a colour video recording was also made, the camera being operated by Monte Cazazza
video cassettes of this are available from Industrial Records limited by mail order
the sound engineer was Stan Bingo
INDUSTRIAL RECORDS 1980
MONTE CAZAZZA / SOMETHING FOR NOBODY ( IR 0010 )
A: 1. Distress ( vocals, tape - Monte Cazazza )
2. Mary Bell ( narrator - Monte Cazazza / piano - Cosey Fanni Tutti / vocals - Cosey Fanni Tutti , Kim Norris , Tana Emmolo-Smith )
3. Kick That Habit Man ( vocals, guitar, sequencer, rhythms performer - Monte Cazazza / lyric written- Brion Gysin )
B: 1. First / Last ( engineer, Effects - Chris Carter / technical supervision featuring - Genesis P-Orridge, Peter Christopherson / guitar - Tana Emmolo-Smith / vocals, synthesizer - Monte Cazazza )
mixed by Chris Carter
**initial pressings came with a 'commemorative' postcard of a painting of Mary Bell by Val Denham and lyrics to the song
INDUSTRIAL RECORDS 1980
SURGICAL PENIS KLINIK / MEAT PROCESSING SECTION ( IR 011 )
A: Slogun
B: Mekano
written by S.P.K.
recorded May 1979 Sydney Australia
published by Southern Music
INDUSTRIAL RECORDS 1980
THROBBING GRISTLE / SUBHUMAN - SOMETHING CAME OVER ME (
A: Subhuman
B: Something Came Over Me
written by Carter, Tutti, G.P.Orridge, Christopherson
INDUSTRIAL RECORDS 1980
DOROTHY / I CONFESS ( IR 0014 )
A: I Confess
B: Softness
written by Alex Fergusson, Dorothy
produced, arranged by Alex Fergusson
engineered by Mick Garoghan
recorded at Southern Studios, Denmark St.
INDUSTRIAL RECORDS 1980
THROBBING GRISTLE / ADRENALIN - DISTANT DREAMS - PART TWO ( IR 0015 )
A: Adrenalin
B: Distant Dreams (Part Two)
written by Carter, Tutti, G.P.Orridge, Christopherson
produced by Brooks - Sinclair
INDUSTRIAL RECORDS 1980
THROBBING GRISTLE / DISCIPLINE ( FET 006 )
A: Discipline (Live Berlin)
B: Discipline (Live Manchester)
recorded live at Illuminated 666 Club Manchester 4th December 1980.
recorded live at the 5036 Club Berlin 7th November 1980. this is digital recording
written by Carter, Tutti, P-Orridge, Christopherson photography by Stan Bingo
*marching music for Psychic Youth
FETISH RECORDS 1981
THROBBING GRISTLE / MISSION OF DEAD SOULS ( FR 2007 )
A: 1. Dead Souls
2. Guts On The Floor
3. Circle Of Animals
4. Looking For The OTO
5. Vision And Voice
B: 1. Funeral Rites
2. Spirits Flying
3. Persuasion USA
4. Thee Process
5. Discipline (Reprise)
engineered by Monte Cazazza/ Don Bolles
mixed by Stan Bingo
recorded live at the Kezar Pavillion, Golden Gare Park San Francisco, Caligornia on the evening of 29th May 1981
it was the very last concert by Throbbing Gristle
* this is a binaural recording, previously unavailable
FETISH RECORDS 1981
THROBBING GRISTLE / FUNERAL IN BERLIN ( ZENSOR 01 )
A: 1. Stained By Dead Horses
2. Trained Condition Of Obedience
3. Zero's Death
B: 1. Nomon
2. Raudive Bunker Experiment
3. Denial Of Death
4. Funeral In Berlin
5. Trade Deficit
this album was recorded live in Berlin on 7 & 8 November 1980 at the SO 36 Club in Berlin on a digital recording facility
a turkish circumcision ceremony preceeded the events.
made in Germany
ZENSOR 1981
THROBBING GRISTLE / S.O.36 BERLIN - FUHRER DER MENSHEIT ( 1 JAP )
A: Programme 1
B: Programme 2
recorded 7th November 1980 at SO 36 Club in Berlin. All titles misspelled 'Mensheit' instead of the German word 'Menschheit' on label and backsleeve.
originally released on Bundestagdrucksache
AMERICAN PHONOGRAPH 1981
THROBBING GRISTLE / GRIEF ( GRIEF 1 )
A: Camera
B: Telephone
not on label
made in UK
THROBBING GRISTLE / JOURNEY THROUGHT A BODY ( WULP 001 )
A: 1. Medicine
2. Catholic Sex (For Paula)
B: 1. Exotic Functions
2. Violencia (The Bullet)
3. Oltre La Morte / Birth And Death
recorded in Roma in March 1981
this is the last studio recording by Throbbi8ng Gristle
it was recorded in five days, a day per body section
no tracks were re-recorded or added to after their day
WALTER ULBRICHT SCHALLFOLIEN 1982
THROBBING GRISTLE / THEE PSYCHICK SACRIFICE ( KILL 1 )
Ajanta Cinema, Derby 4.12.79
A: 1. Weapon Training
2. Eeh Ahhoooh
B: 1. Convincing People
2. Hamburger Lady
C: 1. Untitled
2. Chat Up
3. Day Song
D: 1. Persuasion
2. Five Knuckle Shuffle
Throbbing Gristle were: Genesis P.Orridge
Peter ( Sleazy ) Christopherson
Cosy Fanni Tutti
Chris Carter
photographs: Allen Adams
design: Dave & Kid
ILLUMINATED RECORDS / KARNAGE 1982
THROBBING GRISTLE - VA / MISSION IS TERMINATED - NICE TRACKS ( EX 29 LY 2 )
A: 1. Confusional Quartet - Inno D' Italia
2. Jessica (14) - J.T.J (Interview About Ice-cream – Summer 1982)
3. XX Century Zorro - Tape-cuttings From The Cassette "La Côte D' Azur"
4. Elvis Presley - Las Vegas ( August 22, 1969 ) 5. Sandra Soster - Phone Call ( July 7, 1982 )
6. Marco Bertoni / Gianni Gitti - Calì
7. Mark Perry - A&M Meeting In Police Tent – Reading – August 28, 1979
8. Skizo - Fade Sooner
9. Gillo Pontecorvo - La Battaglia Di Algeri (Excerpt)
10. Federico Fellini - Toby Dammit (Excerpt)
11. Enrico Serotti - 1.707.000 12. No Artist - Chinese Woman
13. Sergio Leone - Giù La Testa (Excerpt)
14. Monofonic Orchestra - La Storia Del West ( Composed by Ennio Morricone)
15. Marco Guidi - Conversations In Bologna At The Tinello Restaurant On September 9, 1981
16 . Radetzky E Gli Isotopi - Il Funerale Di Fruit Flavoured Drops
17. Salvatore Sechi - Conversations In Bologna At The Tinello Restaurant On September 9, 1981
18 . Luca Miti - Cervello
19. Duran Duran - From An Interview With Red Ronnie – London, Lindsay Hotel – June 2, 1981
B: 1 . Throbbing Gristle - You Dont No
2. Throbbing Gristle - Damaru Sunrise
C: 1. Throbbing Gristle - Medicine For Catholic Sex (Love Song For Paula)
2. Throbbing Gristle - Exotic Violence Della Morte
D: 1. Carmelo Bene - From William Shakespeare's "Giulietta E Romeo"
2. Rats - Tattoo
3. Pope Giovanni Paolo - I Discourse On September 1978
4Ari From A Video-Interview In Modena On September 2, 1981
5. XX Century Zorro - Lacoste Azure
6. Gianni Gitti - Message On The Answering Service
7a. Marco Bertoni / Gianni Gitti - Saionara
7b. Russian Radio - Yuri Gagarin Is In The Space - From The Announcement
8. Alfred Hitchcock - From A BBC Interview
9. Radio Prague (2) - Last Appeals During The German Invasion Of September 1939
10. Neon (10) - Stelle E Strisce / composed by Marcello Michelotti
Producer - Fabrizio Federighi
11. Stevo (5) - Taken From The Presentation Of Psychic TV – London, Ritzy Theatre – October 2, 1982
12a. Psychic TV - Tape Cuttings From Their First Public Exhibition During The Final Academy – London, Ritzy Theatre – October 2, 1982
12b. Oderso - Cut One
12c. Majakovskji - Words
13. O-Zone (4) - Hommage A Duke Ellington
14. Antonin Artaud - Excerpt From "Pour En Finir Avec Le Jugement De Dieu"
15. No Artist - Red Indians - Indian Song )
16. Cigaro - Frisbee
17. Genesis P-Orridge - Conversations In Rome At The Florentina Restaurant On March 20, 1981
18. Lord Peter Christopherson - Conversations In Rome At The Florentina Restaurant On March 20, 1981
19. No Artist - French Girl - Heavy Breathings In The Porno Film "Les Petites Filles" 20. Confusional Quartet - Senza Titolo / composed by Enrico Serotti
21. Ronnie Peterson (2) - From An Interview In Austria At The F1 Grand Prix On August 1978, Two Weeks Before His Fatal Accident
22. Federico Fellini - Toby Dammit (Excerpt)
23. Claudia Lloyd - Femme Fatale / composed by Lou Reed
*dedicated to the last Throbbing Gristle
made in Italy
EXPANDED / NICE LABEL 1983