HAPPY MONDAYS

HAPPY MONDAYS
FACTORY RECORDS
「ジャズ的なるもの」からブリティッシュ・ロックへの回顧 80
CASCADES 80

HAPPY MONDAYS
バンド名の由来がニュー・オーダーのヒット曲"ブルーマンデー"にあるハッピーマンデーズは、’84年にリトルハルトン、ソルフォードでショーン(Shaun Ryder/vo)とポール・ライダー(Paul Ryder/bass)兄弟に加えMark Day(guitar)、Paul Davis(keyboard) とGary 'Gaz' Whelan(drum)よって結成された。
HAPPY MONDAYS/BUMMED(FACD 220)
ロックがすべて淘汰された後の、没意味の空白の時代=80年代中期に登場したハッピーマンデーのチンピラキャラとダンス・ミュージックとの融合スタイルの音楽や、特にショーン・ライダーのソルフォード訛りを強調したヴォーカルは、21世紀に対応する新しいロック・ヴォーカリストとしての素質をすべて兼ね備えていた。ロックミュージックが中産階級の郊外居住者のプ
ロトタイプの建て売り住宅に住む子供達の音楽だとするなら、ハッピーマンデーズの音楽には彼らのポテンシャルに眠っているプロトタイプのダーティな欲望がすべて歌われていた。バンドの6番目のメンバーとしてクレジットされているべズの、観客を盛り上げるためにステージ上でマラカスを演奏したり気が狂ったように乱舞したりするのも、まあどうでもいいかげんな輝けるチンピラバンドなのだ。しかしファーストから最後の作品まで変わることなく一貫したそのロックの普遍的な音楽性とスタイルはもっと評価してしかるべきである。いまもロックで生き残るにはハッピーマンディーズやニューヨーク・パンク・スタイルでしかその方法や道がないだろう。誰も言わないがハッピーマンデーズのロックはルー・リード(そして微妙だがTレックス/マーク・ボラン)やニューヨーク・パンクにそのルーツがあるものだ。
HAPPY MONDAYS/SQUIRREL & G-MAN TWENTY-FOUR HOUR PARTY PEOPLE PLASTIC FACE CARN'T SMILE'WHITE OUT'(FACT 170C)
そのことを裏付けるように、著者:Matthew Robertsonの洋書"Factory Records: The Complete Graphic Album"で'87年の彼らの初期の"Squirrel & G-Man Twenty-Four Hour
Party People Plastic Face Carn't Smile (White Out)"というカセットボックスが紹介されていて、その作品はジョン・ケイル(ex ヴェルヴェット・アンダーグラウンド)がプロデュースしているし、トーキングヘッズのクリス・フランツとティナ・ウェイマスがハッピーマンデーの最後を飾るかのようにアルバム"・・Yes Please!"をプロデュースしている。ジョン・ケイル・プロデュースのカセットのなかにはビートルズの'Ob-la-di Ob La-da'から盗んだ'Desmond'という曲が含まれているらしく、それを聞いたビートルズのマネージメントから訴えられそうになり、急遽発売停止になったという曰く付きのものである。マイク・ピッカーリングやバーナード・サムナーのプロデュースによる12インチシングル"Delightful"や"Freaky Dancing"、ジョン・ケイルのプロデュースした12インチシングル"Tart Tart"なども'85-'87年にかけて発売されている(このあたりのものはボクも入手していない)。彼らの音楽に最初から付きまとっているエクスタシーやドラッグ常用者としてのイメージはマンチェスターの伝説的人物/麻薬常用者マーティン・ハネットのフットボールファンとダンスシーンへの汚れたサブ・メッセージでもあるのだろうが、'88年のアルバム"Bummed"やシングル"Twenty Four Hour Party People"、"Wrote For Luck"などは、ほんとそのバンド名のような楽観サイケ主義音楽ともいえる魂の抜けたロックのスタイルだけが表現され強調されたものだった。その後、Karl Denver氏1961年のヒットシングルを"Lazyitis"を発表。この曲のリミックス盤もMike PickeringとGraeme ParkのハシエンダDJコンビでアシッドハウス・リミックされ、"Wrote For Luck""'W.F.L."でビンス・クラーク、スティーブ・オズボーン、ポール・オークンフォードによってもリミックスされリリースされている。この時期のファクトリーは気が狂ったようにリミックス+リミックスを重ねるダンスミュージック(ダンスカルチャー)の商業ペースを真似た大量生産への道を歩んでいた。ヴォーカルにソルフォードのフォークシンガー、カーティ・マッコールの娘、ユワン・マッコールをフィーチャーした'89年リリースの"Madchester Rave"はイギリスでチャートの19位まで上昇し、トニー・ウィルソンによるマッドチェスターという言葉はこのシングル以後にマンチェスターでの拡大する音楽ムーヴメント全体に対して呼ばれるようになった。70年のシンガー・ソングライターJohn Kongoのヒット"Step On"のヴァージョンであり、ゲスト・ヴォーカルShaunをフィーチャーした'90年発表のシングル"Step On"はアメリカのヒットチャート5位、半年後のシングル"Kinky Groovy Afro"はイギリスでトップ5まで上昇するなど、またトムトム・クラブ(ex トーキング・ヘッズ)のクリス・フランツとティナ・ウェイマスからアルバムのプロデュース依頼もあり、ハッピーマンディーズは順調に成功への道を歩み始めていたかに見えた。しかしソルフォードのストリートで盗みを働いたり、麻薬取引をしていたなどの彼らの汚れた過去をプレスが暴いたり、ショーンとベズが同性愛を嫌悪しているといってNMEが起訴したのもこの頃だった。ライヴアルバム" Baby Big Head Bootleg"を発表した'91年の暮れにはショーンがヘロイン中毒になりバハマに療養のため送られている。当時彼らのコカイン麻薬の乱用の代価のためファクトリーはアルバムを制作するための25万ポンドを納入したという。最後に彼らにはなにも売るものがなく自分たちの着ている服までも売ろうとしていたという。ファクトリーレコードはハッピーマンディーズによって潰されたといってもいいだろう。そして'92年にバンドは解散を余儀なくされた。こうしたスキャンダラスな話題に塗れたハッピーマンディーズだが、冷静に彼らの音楽を聴き直してみると、レディオヘッドのトム・ヨークやパルプのジャーヴィス・コッカー、ブラーのデーモン・アルバーン、そしてトワングといった90年代以後から現在のロック・ミュージシャンの多くがハッピーマンデーズへのリスペクトを要望しているというのも頷ける。21世紀にまだロックミュージックが存続し続けるとするなら、そしてロックにも唯一様式(スタイル)だけが残されているなら、ハッピーマンデーの楽観サイケ主義のヴォーカル、サウンド、スタイルに、未来へ繋がるロック・フォルムがみられるのかも知れない。

HAPPY MONDAYS/BUMMED(FACD 220)
side one:1.Country Song 2.Moving In With 3.Mad Cyril 4.Fat Lady Wrestlers 5.Performance
side tw:1.Brain Dead 2.Wrote For Luck 3.Bring A Friend 4.Do It Better 5.Lazyitis
recorded August 1988 at the Slaughterhouse, Great Driffield, East Yorkshire
mixdown September 1988 Strawberry Studio, Stockport, Cheshire
Engineering credits:The Slaughterhouse, Colin Richardson, John Spence
Strawberry, Laurence Diana
Producer Martin Hannett A Jay Hatt Production
Thanks to Dave Hassell Percussion, Steve Hopkins Piano, Horseman Banjo
Artworks Central Station Design Manchester
Nylon weatherproof BP Oil
All songs written by Happy Mondays
* Happy Mondays / Northern Songs
FACTORY RECORDS 1988
'88年リリースのセカンドアルバム。

HAPPY MONDAYS/SQUIRREL & G-MAN TWENTY-FOUR HOUR PARTY PEOPLE PLASTIC FACE CARN'T SMILE'WHITE OUT'(FACT 170C)
Kuff Dam/Tart Tart/'Enery/Russell/Olive Oil/Weekend/Little Matchstick/Owen/Oasis/24 Hour Party People*/Cob/Little Matchstick Owen's Rap
Shaun Ryder - Vocals Paul Ryder - Bass Mark Day - Guitar Gary Whelan - Drums Paul Davis - Keyboards Mark Berry - Percussion
Assistant Engineers: Zuni and Andy Kelly
Engineered by Dave Young
Produced by John Cale
All songs written, arranged and played by Happy Mondays
Recorded at Firehouse, London, December 1986
Central Station Design
FACTORY RECORDS 1987

HAPPY MONDAYS/TWENTY FOUR HOUR PARTY PEOPLE(FAC 192)
A:24 Hour Party People
B:Yahoo/Wah Wah(think Tank)
produced and engineered by Dave Young
assistant engineer(Suite 16/Rochdale)-C.J.
assistant engineer(firehouse/London)-Miriam Ludbrook
FACTORY RECORDS 1987

HAPPY MONDAYS/WROTE FOR LUCK(FACD 212)
A:1.Wrote For Luck Dance Mix mixed by Lourence 2.Wrote For Luc Radio Mix
B:1.Wrote For Luck Club Mix 2.Boom
Artworks - Central Station Design
FACTORY RECORDS 1988

HAPPY MONDAYS/LAZYITIS(FAC 222)
A:Lazyitis (One Armed Boxer)
Happy Mondys/Lennon & McCartney/David Essex/Sly & The Family Stone
London Music/Northern Songs/SBK Music(Tickt to Ride)
Rock On Music(Gonna Make You a Star)
Warner Chappell Music(its a Family Affair)
B:Mad Cyril (Hello Girls)
London Music
produced by Martin Hannett
Happy Mondays and Karl Denver
The song 'Lazyitis' is in the style of a tradtional round.
FACTORY RECORDS 1989

HAPPY MONDAYS/W.F.L.(FACD 232)
The Vince Clarke Mix
'Think About The Future' The Paul Oakenfold Mix
Lazyitis - one armed boxer
Credits
1. 'Think About the Future' the Paul Oakenfold Mix
additional production and re-mix by Paul Oakenfold
assisted by Terry Farley for Spectrum Sounds
programmed and engineered by Steve Osbourne
2.the Vince Clarke Mix
additional production and re-mix by Vince Clarke
programmed and engineered by Flood
produced by Martin Hannett
FACTORY RECORDS 1989

HAPPY MONDAYS/MAD CHESTER RAVE ON EP(FAC 242)
side A:1.Hallelujah 2.Holy Ghost
side B:1.Clap Your Hands 2.Rave On
recorded September-October 1989 The Manor
Tracks engineered by Hugo Nicholson,assisted by Calum Sharpe
programmed and recorded by Laurence Diana,assited by Calum
mixdown The Manor
engineered by Laurence Diana
produced by Martin Hannett for Jay Hatt
artwark by Central Station design.Manchester
FACTORY RECORDS 1989

HAPPY MONDAYS/MAD CHESTER RAVE ON 'THE OAKENGOLD REMIXES WITH FARLEY/WETHERALL(FAC 242R)
A:Hallelujah-Club Mix
mix by Paul Oakenfold and Andy Wetherall
engineered by Steve Osbone
B:Rave on-Club Mix
mix by Paul Oakenfold and Terry Farley
original recordings produced by Martin Hannett
and engineered by Laurence Diana
artwork by Central Station Design.Manchester
FACTORY RECORDS 1989

HAPPY MONDAYS/'STEP ON'(FAC 272)
A:'Step On' Stuff It In Mix
all tracks performed by Happy Mondays
guest vocal:Rowetta
AA:'Step On' One Louder Mix
all tracks performed by Happy Mondays
guest vocal:Rowetta
produced by Paul Oakenfold and Syeve Osborne
engineered by Dave Burnham
original composition "He's gonna Step On You Again"(John Kongos/Christos Demetriou) c.1970 Tapestry Music LTD.
Artwork by Central Station Design, Manchester
FACTORY RECORDS 1990

HAPPY MONDAYS/'STEP ON' US DUB MIX(FACTORY/FFRR/LONDON 869 411-1)
A:'Step on' Us Dub Mix
remixed by Paul Oakenfold & Steve Osborne
B:1.'Step On' Us Mix
remixed by Steve Osborne
B:2.'Loose Gix'
remixed by The Grid
produced,arranged & mixed by Paul Oakenfold & Steve Osborne
LONDON/FFRR/FACTORY COMMUNICATIONS LTD 1991

HAPPY MONDAYS/KINKY GROOVY AFRO(FAC 302)
A:Kinky Afro Mix
B:Kinky Afro Live
all trcks performed and written by Happy Mondays
produced arranged and mixed by Paul Oakenfold and Steve Osborne
original engineer Ray Blair assisted by Cam
except recorded and mixed by Simon Machan
at the Sound Factory N.Y.C. July 18 1990
published by London Music LTD.
artwork by Central Station Deign
FACTORY RECORDS 1990

HAPPY MONDAYS/LOOSE FIT(FAC 312)
A:Loose Fit
B:Bob's Yer Uncle
All tracks written and performed by Happy Mondays.
All tracks produced, arranged and mixed by Paul Oakenfold and Steve Osborne.
Published by FFRR Music L
all tracks remixed by Paul Oakenfold and Steve Osbone
Artwork by Central Station Design, Manchester
FACTORY RECORDS 1990

HAPPY MONDAYS/LOOSE FIX(FAC 312R)
A:Loose Fix
B:Bob's Yer Tune
All tracks written and performed by Happy Mondays.
All tracks produced, arranged and mixed by Paul Oakenfold and Steve Osborne.
Published by FFRR Music London
all tracks remixed by The Grid
Artwork by Central Station Design, Manchester
FACTORY RECORDS 1991

HAPPY MONDAYS/PILLS 'N' THRILLS AND BELLYACHES(FACD 320)
side one:1.Kinky Afro 2.God's Cop 3.Donovan 4.Grandbag's Funeral 5.Loose Fit
side two:1.Dennis and Lois 2.Bob's Yer Uncle 3.Step On 4.Holiday 5.Harmony
Recording engineer Ray Blair
Studio assistant Cameron
Assistant mix engineer Dave Burnham
Produced, arranged and mixed by Paul Oakenfold and Steve Osborne
Shaun Ryder - lyrics and vocals Paul Ryder - bass guitar Mark Day - lead and rhythm guitar Paul Davis - keyboards and programs Gary Whelan - drums Bez - Bez Thanks to Rowetta - guest vocals Tony Castro - percussion Simon Machan - original programming
All songs written and performed by Happy Mondays
Published by London Music L
Step On published by Tapestry Music
Art by Central Station Design
FACTORY RECORDS 1990
'90年リリースの3枚目のアルバム。この頃になると"Bob's Yer Uncle"などでアシッドハウスを意識した曲作りがみられる。それはUKのクラブミュージック・シーンの立役者であり売れっ子プロデューサーのPaul OakenfoldとSteve Osborne の2人を起用していることでも明確だろう。ブラック系女性シンガー、Rowettaのソウルフルなヴォーカル起用、ラベルのソウル・クラシック"Laddy Marmalade"をネタにマッドチェスター・シーンの記念すべき曲"Kinky Aflo"、70年代に活躍した南アフリカはヨハネスブルク出身のシンガーソングライター、John Kongosの名曲のカヴァー"Step On"なども収録されている。

HAPPY MONDAYS/PEEL SESSIONS(SFPS 077)
A:"Tart Tart
B:1."Mad Cyril" 2."Do It Better"
The Peel Session(21st Februaly 1989)
line up:Shaun Ryder(vocals,percussion) Paul Ryder(bass) Mark Day(guitar) Paul Davis(synthesizer) Gary Whelan(drums) Mark Berry(percussion)
produced by Dale Griffin
engineer:Mike Robinson
recorded:21st Febluary 1989 first transmission:28th February 1989
paintings and artwork by Central Station Design Manchester
RADIO 1 FM/BBC 1990
STRANGE FRUIT RECORDS 1990
'90年にBBCのピール・セッションで制作された45RPM12インチシングル。

HAPPY MONDAYS/LIVE(FACD 322)
1Hallelujah 2.Donovan 3.Kinky Afro 4.Clap Your Hands 5.Loose Fit 6.Holiday 7.Rave On 8.E 9.Tokoloshe Man 10.Dennis and Lois 11.God's Cop 12.Step On 13.Bob's Yer Uncle 14W.F.L.
Programming by Moist Thanks to OZ PA Hire Thanks to Encore PA
Recorded and mixed by Simon Machan Recorded live at Leeds United Football Ground, Elland Road, Leeds, Saturday 1st June 1991
Track 8 © 1988
Tracks 1, 4, 7, 13 © 1989
Tracks 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12 © 1990
(P) 1991 Factory Communications L
All songs written by Happy Mondays
Published by FFRR Music T/A London Music L
Except tracks 9 and 12 written by John Kongos and Christos Demetriov
Published by Tapestry Music L
Model Styling Wigs and Gigs by Central Station Salon
Photography Mick Green
FACTORY RECORDS 1991
ハッピーマンデーズの'91年6月のリーズにおけるライヴを録音したアルバム。

HAPPY MONDAYS/JUDGE FUDGE(FAC 332)
A:Judge Fudge
written by Happy Mondays
published by FFRR Music TA London Music Ltd.
B:Tokoloshe Man
written by John Kongos/Christos Demetriou
published by Tapestry music ltd.
produced by Paul Oakenfold and Steve Osbone
Photography Mick Green
Art Central Station Design, Manchester
FACTORY RECORDS 1991

HAPPY MONDAYS/STINKIN THINKIN(FAC 362)
A:1.Stinkin Thinkin Boy's Own Mix* 2.Stinkin Thinkin Hague 7"** b/w b. B:1.Baby Big Head 2.Stinkin Thinkin Junior Style*
Produced by Chris Frantz and Tina Weymouth; recorded by Mark Roule;
** additional production and mix by Steven Hague (sic);
mix engineer Mike "Spike" Drake; *
additional production and remix by Terry Farley and Pete Heller for Boy's Own Productions;
mix engineer Gary Wilkinson; all tracks written by Happy Mondays; published by FFRR T/A London Music L
srtwork by Centtal Station Design
FACTORY RECORDS 1992

HAPPY MONDAYS/・・YES PLEASE!(FACD 420)
side one:1.Stinkin Thinkin 2.Monkey In The Family 3.Sunshine & Love 4.Dustman 5.Angel
side two:1.Cut 'em Loose Bruce 2.Theme From Netto 3.Love Child 4.Total Ringo 5.Cowboy Dave
Shaun Rydar(lead vocals) Paul Ryder(bass) Mark Day(guitars) Paul Davis(keyboards) Gary Whelan(drums) Bez:(bez)
Rowetta(backing vocals) Bruce Martin(percussion) Kermit(additional vocals on "Cut 'em Loose Bruce"
Produced by Chris Frantz and Tina Weymouth
recorded by Mark Roule, assisted by Bryon Europe, at Blue Wave Studio,St.Philip,Barbados assisted by Roy Mascarerenas,at Comfort's Place Studio,Lingfield,Surrey,UK
mixed by Steven Stanley,assisted by John Parthum,at Axis Studios,New York City.
programming and sampling by Simon Machan
additional programs and samplers by Bruce Martin
edited and assembled by Scott Hull,mastered by Bob Ludwig at Masterdisk,New York City.
Artwork by Central Station Design
FACTORY RECORDS 1992
トムトム・クラブ(ex トーキング・ヘッズ)のクリス・フランツとティナ・ウェイマスのプロデュースによるハッピーマンデー最後のアルバム。トムトム・クラブお得意のパーカッションを主体にしたトロピカルムードもチラホラの作品で、商業的に失敗したアルバムだと言われているが、個人的には最も気に入ってるアルバムかも。当時の音楽ファンはこうした音楽から離れクラブミュージックにすべての人間の耳が向けられていた時代でもあり、音楽離れもはなはだしく誰も音楽など真剣に聴いていなかっただけの話なのだ。

HAPPY MONDAYS
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